۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۴
کد خبر: ۱۶۷۸۳۹
آیت الله خاتمی:

برخی سکوت در مقابل فتنه را اعتدال می دانند

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت تهران قاطعیت شورای نگهبان در تأیید صلاحیت ها را مهم و قانون انتخابات را نیازمند اصلاح دانست و با تأکید بر این که شرایط هشیاری می طلبد تا با دقت بیشتری نگاه کنیم و نامزد اصلح را بشناسیم اولین و مهم ترین شاخص فرد اصلح را زنده کردن ارزش ها و پیروی از شهدا ارزیابی کرد.
آيت الله خاتمي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران در همایش اخلاق انتخاباتی حماسه سیاسی، اخلاق انتخاباتی را در سه فصل اخلاق مجریان انتخابات، اخلاق کاندیدادها و اخلاق مردم در عرصه انتخابات دانست و افزود: مجریان انتخابات به معنی عام آن، چه آن‌هایی که دست در اجرا و چه آن‌ها که دست در نظارت دارند، باید چیزی جز قانون را نبینند.
وی افزود: کسی که به حق عمل کند مردم به او اقبال نشان خواهند داد و حامی او خواهند شد و بر اساس اینها، در اجرای انتخابات دست دوست، حزب، رفاقت، گروه و جناح همه باید بریده شود و تنها حق مطرح باشد.
شورای نگهبان در بررسی صلاحیت ها باید قاطع باشد
آیت الله خاتمی نکته مهم بعدی در اجرای انتخابات را قاطعیت در اجرا دانست و با بیان این که طبیعی است که شورای نگهبان صلاحیت افراد محدودی را تایید کند با انتقاد از حجم بالای ثبت نام در این انتخابات و انتخابات گذشته، ابراز داشت: همین جا اعلام می کنم که قانون انتخابات نیاز به اصلاح دارد و من امیدوارم مجلس فکر اساسی برای این داستان کند.
عضو هیات رییسه مجلس خبرگان تأکید کرد: شورای نگهبان نباید بعد از تأیید و عدم تأیید صلاحیت افراد تحت تاثیر افراد قرار گیرند و می بایست قاطعیت داشته باشد و نظرشان به سبب بعضی مسائل عوض نشود.
امام جمعه موقت تهران با بیان این که نباید اخلاق را در زوایای فردی و زوایای بی چالش اجتماعی محدود کنیم، تأکید داشت:  اخلاقی که ما مطرح می کنیم، اخلاق علوی است و عرفان ما باید عرفان علوی باشد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این که نامزد هایی که می خواهند یا می خواستند در رأس مدیریت اجرایی کشور قرار بگیرند در آستانه آزمون جدی هستند که آیا حق پذیر و قانون پذیر هستند یا نیستند، ابراز داشت: آزمون آنها این است که اگر صلاحیت شان احراز نشد آیا جنجال به راه می اندازند و آرامش جامعه را به هم می ریزند و آشوب آفرینی می کنند یا از طریق قانون اقدام خواهند کرد.
قانون پذیری ذلت نیست بلکه عزت است
استاد سطح عالی حوزه با تأکید بر این که قانون پذیری ذلت نیست بلکه عزت است، خاطرنشان ساخت: رد صلاحیت در عرصه ریاست جمهوری به معنای رد صلاحیت مطلق نیست و چه بسا افراد رد صلاحیت شده در عرصه های دیگر صلاحیت داشته باشند و امیدواریم افراد رد صلاحیت شده با برخورد صحیح شان نشان دهند که رشدیافته هستند و جوهره آن‌که در مسئولیت دیگر قرار بگیرند، دارند.
امام جمعه موقت تهران در خصوص تبلیغات نامزدها با بیان این‌که از نامزدها انتظار می رود تا قولشان قول سدید باشد و گفتار محکم، مستند و منطقی بگویند، ابراز داشت: در همه انتخابات‌ها مرسوم است که از خودشان بگویند اما این که دروغ بگویند یا طوری صحبت کنند که گویی در این سی و چهار کاری در کشور نشده است و او می خواهد بیاید همه این کارهای نشده را درست کند، صحیح نیست و در این 34 سال، دولت های مختلف کارهای مختلفی کرده اند و این نوع اظهار نظرها بی انصافی است و قول سدید نیست.
نامزدها وعده هایی که در حیطه قدرت رییس جمهور نیست به مردم ندهند
وی از طرح شعارهای تبلیغاتی نامزدها که در حیطه قدرت رییس جمهور نیست انتقاد کرد و بیان داشت: برخی نامزدها وعده حل مشکلات اقتصادی در یک ماه را می دهند که چنین چیزی ممکن نیست و این شعار تنها برای فریب مردم در انتخابات است.
عضو هیات رییسه مجلس خبرگان با تأکید بر این که شعار چیز کمی نیست و با دو شعار چند جنگ علیه حضرت علی (ع) به راه انداختند، اظهار کرد: با شعار خونخواهی عثمان دو جنگ جمل و صفین راه افتاد و دشمنان با این شعار لشگری علیه مولا در بصره و در صفین فراهم کردند و خوارج با شعار «لا حکم الا لله» جنگ نهروان را به راه انداختند.
برخی ایستادن در برابر استکبار و روحیه استکبار ستیزی را افراطی گری می نامند
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر این‌که اخلاق اقتضا می‌کند که کاندیداها اغوا گرانه شعار ندهند، از شعارهای اغواگرانه برخی نامزدها با عنوان اعتدال و عدم افراطی‌گری انتقاد کرد و گفت: دین ما دین اعتدال است و ما همان‌طور‌ که ناصبی‌ها را نجس می‌دانیم، غلات را هم نجس می‌دانیم و این یعنی اعتدال در عرصه اعتقادات، روح دین است و در عرصه اخلاق، روح اخلاق است.
وی افزود: گاهی اعتدال را به معنای سکوت در مقابل فتنه معنا می‌کنند و ایستادن در برابر فتنه را افراطی‌گری لحاظ می‌کنند؛ اگر چنین در نظر بگیریم همه مردمی که در 9 دی آمدند، معتدل نیستند و کسانی که در مقابل فتنه سکوت کردند معتدل بودند، همچنین ایستادن در برابر استکبار و روحیه استکبار ستیزی را افراطی گری می نامند و واداداگی در مقابل دنیای استکبار و سلطه را اعتدال می نامند.
مشکل اصلی استکبار با ما اصل نظام است نه انرژی هسته ای و حقوق بشر
امام جمعه موقت تهران امانت داری را از دیگر وظایف مردم دانست و اظهار داشت: نظام اسلامی امانت الهی است و خدا به این نظام نعمت عطا کرده است و انقلابی که در ایران اتفاق افتاده، استکبار را غافل گیر کرده است و  استکبار با حقوق بشر و انرژی هسته ای ما مشکل ندارد بلکه مشکل استکبار با اصل نظام است.
عضو هیات رییسه مجلس خبرگان با بیان این که بیداری اسلامی پدیده مهمی بود اما مانند جمهوری اسلامی نشد، گفت: استکبار با 17 هزار ترور می خواست این تفکر سیاسی را متلاشی کند که تاکنون موفق نشده است و بر همین اساس است که  بیشترین تأکید مقام معظم رهبری بر حضور است و باید این اصل را در میان مردم جا انداخت.
اولین و مهم ترین شاخص فرد اصلح را زنده کردن ارزش ها و پیروی از شهداست
آیت الله خاتمی با تأکید بر این که شرایط هشیاری می طلبد تا با دقت بیشتری نگاه کنیم و نامزد اصلح را بشناسیم اولین و مهم ترین شاخص فرد اصلح را زنده کردن ارزش ها و پیروی از شهدا دانست و امیدوار شد کسانی بیایند که به مومنین و مسلمین چراغ سبز نشان دهند.
رییس جمهور باید به نظر کارشناسان اهمیت بدهد و روزمره فکر نکند و افق آینده را ببیند
این استاد سطح عالی حوزه با تأکید بر این که رییس جمهور باید کسی باشد که به نظر جمعی احترام بگذارد گفت: هیچ رییس جمهوری در کشور متخصص در همه زمینه ها نیست و رییس جمهور باید یکی باشد که به نظر کارشناسان اهمیت بدهد و اگر در میان نامزدهای رقیب خود متخصص توانمندی را می بیند پس از آن که رأی آورد از حضور وی در مدیریت استفاده کند.
وی با تأکید بر این که رییس جمهور باید کسی باشد که روزمره فکر نکند و افق آینده را ببیند توجه به ویژگی های اطرافیان را در تأیید یا عدم تأیید صلاحیت ضروری دانست و مردم را از انتخاب فلهی و شعار زده حذر داد و ابراز داشت: برخی بیان می کند که اگر فلان نامزد بیاید ایران ویران می شود و اگر فلان نامزد یگر بیاید ایران ویران می شودو مملکت از هم می پاشد.
جمهوری اسلامی تا ظهور امام زمان بین صالحین دست بهدست خواهد شد
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از قول یکی از شاگردان آقا جواد ملکی تبریزی هنگام دستگیری امام در خرداد 43 گفت: نگران نباشید حکومتی شکل خواهد گرفت که تا ظهور امام زمان بین صالحین دست بهدست خواهد شد.
آیت الله خاتمی بر ضرورت مسئله وحدت و یکپارچگی مردم تأکید داشت و با بیان این که قرار نیست در هر انتخاباتی یک برشی در مردم ایجاد شود تأکید داشت: ما به طور متوسط هر دو سال یک انتخابات داریم و باید با به پایان رسیدن روز انتخابات، رقابت ها به طور کلی تمام شود و رفاقت ها شروع پیدا کند و نامزدها و هواردان و عموم مردم به مسئله وحدت توجه داشته باشند.
امام جمعه موقت تهران در پایان بیان داشت: چراغ راه ما مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای است و تا امروز مقام معظم رهبری راهنمایی هایی داشتند و همچنان خواهند داشت و این چراغ را فراروی مان قرار خواهیم داد و ان شاء الله حماسه عظیم را مردم ما خواهند آفرید./9590/پ201/ج  
 
ارسال نظرات