۰۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۴
کد خبر: ۱۶۷۹۴۳
کنکاشی در پرسش‌های رهبر معظم انقلاب؛

میزان کار مفید با خصوصی ‏سازی اوج می‏گیرد

خبرگزاری رسا ـ استاد و محقق حوزه درباره پرسش‏های رهبر معظم انقلاب اسلامی، گفت: اگر بخش‏هایی از دولت را به تعاونی‏ها و شرکت‏ها و گروه‏های آزاد انتقال دهند، زمینه کار مفید در دستگاه‏ها اوج خواهد گرفت.
کار جمعي

حجت‌الاسلام عبدالکریم بهجت‏پور، استاد و محقق حوزه در گفت‏وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در پاسخ به پرسش‌های« چرا فرهنگ کار جمعی در جامعه ما ضعیف است؟ علت کار گریزی چیست؟ وجدان کاری در جامعه چقدر وجود دارد؟ بعضی‌ها با داشتن توان کار، از کار می‌گریزند؛ علت کار گریزی چیست؟» به عوامل تحقق نیافتن کار جمعی اشاره کرد و گفت: زمانی که اصل و اساس ارتزاق بسته به حضور است و از مشوق‏های کم اثر، استفاده می‏شود، به طور طبیعی میزان کار مفید در دستگاه‏ها پایین می‏آید.

وی افزود: اگر بنا و سازمان مباحث و پژوهش‏های دینی در حوزه را بر اساس فرد مداری بسته باشیم، یعنی فرد بنشیند، منابع را ببیند و از طلاب و شخصیت‏های فاضل و جوانی که می‏توانند ایشان را یاری کنند، به این عرصه دعوت نکند، یا اگر دعوت کرد مالکیت و نقش آن‏ها در رسیدن این فرد به نتیجه، نادیده گرفته شود، در این‌ها به طور طبیعی علاقه ورود به کار جمعی در حوزه پژوهش کم‏فروغ می‏شود.

محقق و پژوهشگر قرآنی در بیان علت ضعیف بودن فرهنگ کار جمعی در جامعه، گفت: البته فضای حوزه مثل فضای عمومی و علمی پژوهشی جامعه باید بررسی شود، در کشوری که به دلایلی فرهنگ کار جمعی شکل نگرفته است در همه بخش‏ها شاهد عدم موفقیت، عدم نشاط و شادابی گروهی و جمعی خواهیم بود.

وی ابراز داشت: برای حل این مشکل به طور طبیعی باید از سر‏مایه‏های فرهنگی خودمان برای توسعه کار جمعی یا خرد جمعی و نظایر این‌ها استفاده کنیم باید در جامعه قدرت استفاده از فرهنگ جمعی بالا برود، مردم و مسؤولین و اساتید با طلاب حوزه از نظرات مشورتیشان استفاده کنند و این نظرات را مورد استفاده قرار دهند و از باب یک کالای شیک با آن‏ برخورد نکنند.

ضعف در دانشگاه و حوزه

حجت‌الاسلام بهجت‏پور افزود: به طور مثال در دانشگاه‏هایی که سال‏ها در فضای بین‌المللی تنفس می‏کنند در پژوهش‏ها و تألیفات جمعی ضعیف عمل می‏کنند و تولیدات جمعی آن‌ها به حد قابل قبولی نرسیده است، درباره حوزه تحت تأثیر همین امر می‏توان قضیه را تحلیل کرد. ‏

وی تصریح کرد: نباید برای استفاده از فضای عمومی و گفت‏وگوهای جمعی عقب بمانیم و همچنین نشست‏ها و دیدارهایی را ایجاد کنیم، و برای تنوع اندیشه‏های صاحب نظرانی که گرد میز نظریه پردازی می‏نشینند و پیرامون مسأله‏ای اظهار نظر می‏کنند ارزش قائل شویم و به طور طبیعی فرهنگ استفاده مشاوره جمعی و نظرات صاحب نظران گسترش می‏یابد.

رییس موسسه تمهید ادامه داد: مزد کسانی که در فعالیت‏های جمعی پژوهشی شرکت می‏کنند، حق‏الزحمه دادن نیست، بلکه مزد‏شان این است که سهمشان را در تولید دانش به رسمیت بشناسند و این را اظهار کنند که اگر نادیده گرفته شود، آسیب بزرگی است.

وی اظهار داشت: اگر قدر کارهای جمعی را بدانیم و از عناصری که در تولید کار جمعی مشارکت می‏کنند، قدردانی کنیم و سهمشان را به خوبی بپردازیم، این شوکی می‏شود که راه توسعه فعالیت جمعی و گروهی را در حوزه، تسهیل و تفهیم می‏کند و اگر این امر محقق نشود، افراد تصمیم به کارهای فردی و یا تأسیس نهادهای فردی و یا سازمان‏ها یا پژوهشگاه‏های شخصی می‏گیرند.

اهتمام به خصوصی‏سازی

این محقق و پژوهشگر قرآنی درباره کمبود کار مفید اداری در دستگاه‏ها گفت: بخشی از فرهنگ کار به این است که ما کار داشته باشیم و بخشی دیگر دولتی شدن کارها است و این که از بیت‌المال ارتزاق سازمان‏ها تأمین می‏شود، به گونه‏ای که در سازمان‏ها به حضور افراد، حقوق پرداخت می‏کنند و نه به تولیداتی که انجام می‏شود و نه به کیفیت تولید، بها می‏دهند، اگرچه گاهی نظارت‏ها و حتی توبیخ‏هایی انجام می‏شود، اما زمانی که اصل و اساس ارتزاق بسته به حضور است و از مشوق‏های کم اثر، استفاده می‏شود، به طور طبیعی میزان کار مفید در دستگاه‏ها پایین می‏آید.

وی درباره راه حل این مشکل گفت: راه حل این است که ما رابطه مستقیم ارتزاق با حضور را قطع کنیم، تجربه نشان داده است در بخش‏های خصوصی مراقب این معنا هستند و از کارمندانشان حداکثر استفاده را می‏کنند، حال اگر بخش‏هایی از دولت را به تعاونی‏ها و شرکت‏ها و گروه‏های آزاد انتقال دهند، زمینه کار مفید در دستگاه‏ها اوج خواهد گرفت.

افراط در گستردگی ادارات

حجت‌الاسلام بهجت‏پور در پایان خاطر نشان کرد: از دیگر علت‏ها، گسترده بودن سازمان‏ها است و ما برای خودمان انجام کارهای ساده توسط افراد متعدد را فرهنگ می‏کنیم که این امر میزان کار مفید را پایین می‏آورد، شما نمونه کار ساده را در دفاتر مراجع می‏بینید با کمترین هزینه و کمترین افراد کارهای بزرگ انجام می‏دهند، یعنی تشکیلات به حداقل می‏رسد و ارتباط مستقیم با مسؤول بیشتر می‏شود و سطح مفید کار بالاتر می‏رود.

شایان ذکر است، مقام معظم رهبری در دیدار جوانان خراسان شمالی به ارائه فهرستی از آسیب‌های سبک زندگی پرداختند و بیست پرسش مطرح کردند، پرسش‌های زیر بخشی از پرسش‌های مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری است:

چرا فرهنگ کار جمعی در جامعه ما ضعیف است؟

علت کار گریزی چیست؟

چرا در روابط همسایگی‌مان رعایت‌های لازم را نمی‌کنیم؟

چرا در زمینه فرهنگ رانندگی، مردمان منضبطی به طور کامل نیستیم؟

حد زادوولد در جامعه ما چیست؟

الگوی تفریح سالم چیست؟

نوع معماری در جامعه ما چگونه است؟ چقدر متناسب با نیازهای ماست؟

در بین ما دروغ چقدر رواج دارد؟

چرا در برخی از بخش‌های کشورمان طلاق زیاد است؟

علت پرخاشگری و بی‌صبری در میان بعضی از ماها چیست؟

چقدر به قانون احترام می‌کنیم؟ علت قانون گریزی در برخی از مردم چیست؟

انضباط اجتماعی در جامعه چقدر وجود دارد؟

وجدان کاری در جامعه چقدر وجود دارد؟

چرا برخی از حرف‌های خوب، ایده‌های خوب، در حد رؤیا و حرف باقی می‌ماند؟

چه کنیم که ریشهٔ ربا در جامعه قطع شود؟

آپارتمان‌نشینی چقدر برای ما ضروری است؟

تجمل‌گرایی چیست؟ بد است؟ خوب است؟ چقدرش بد است؟ چقدرش خوب است؟

چرا در بین بسیاری از مردم ما مصرف‌گرایی رواج دارد؟

چرا پشت سر یکدیگر حرف می‌زنیم؟

چرا در برخی از بخش‌های کشورمان روی آوردن جوان‌ها به مواد مخدر زیاد است؟

چرا صلهٔ رحم در بین ما ضعیف است؟

آپارتمان‌نشینی چقدر برای ما ضروری است؟ چقدر درست است؟

طراحی لباسمان چقدر متناسب با نیازهای ما و عقلانی و منطقی است؟

آرایش در بین مردان و زنان چقدر درست است؟

آیا ما در معاشرت‌های روزانه، به همدیگر به طور کامل راست میگوییم؟

بعضی‌ها با داشتن توان کار، از کار می‌گریزند؛ علت کار گریزی چیست؟

علت پرخاشگری و بی‌صبری و نا بردباری در میان بعضی از ماها چیست؟

حقوق افراد را چقدر در رسانه‌ها ، در اینترنت و... مراعات می‌کنیم؟

تولید کیفی در بخش‌های مختلف، چقدر مورد توجه و اهتمام است؟

چرا به ما میگویند که ساعات مفید کار در دستگاه‌های اداری ما کم است؟

چرا در بعضی از شهرهای بزرگ، خانه‌های مجردی وجود دارد؟ این بیماری غربی چگونه در جامعه ما نفوذ کرده است؟

چه کنیم که طلاق و فروپاشی خانواده، آنچنان که در غرب رایج است، در بین ما رواج پیدا نکند؟

چه کنیم که زن در جامعه ما، هم کرامت و عزتش حفظ شود، هم وظائف اجتماعی‌اش را انجام دهد و هم حقوق اجتماعی و خانوادگی‌اش محفوظ بماند؟/979/ت302/ن

ارسال نظرات