رونمایی بازی انهدام 2 توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در قم
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، این مراسم ساعت 9 صبح روز پنجشنبه نهم خرداد با حضور مسئولان کشوری و استانی در تالار شهید آوینی این اداره کل واقع در بلوار جمهوری اسلامی برگزار شده و طی آن بازی انهدام 2 که در این استان تولید شده است، رونمایی می شود.
«مجموعه بازیهای رایانهای سهبعدی عملیّات انهدام» روایتی است نو از عملیّاتهایی بزرگ و شگرف در لابهلای ورقهای تاریخ پر افتخار «هشت سال دفاع مقدّس» که در آن به مردمانی مهربان پرداخته میشود که کشورشان تحت تجاوز زورگویان جهان با طلایهداری جنایتکار قرن یعنی صدّام قرار میگیرد.
این مجموعه یادآور ایّامی است که لحظه به لحظه آن را غیورمردان عشق و آزادمردان جهان به بزرگی یاد میکنند و از مردمی میگویند که برای دفاع از اسلام، تشیّع، و کشورشان ایران بپاخاستند و به دفاع از مرزهای پرگهر خود جان بر کف شدند و به سوی جبهههای جنگ شتافتند.
این بازیها بازگوکننده تاکتیکهای نظامی دلاورمردانی است که در عین سادگی و تواضع، از فنون نظامی دقیقی استفاده میکردند و چنان جهان را در کار خویش متحیّر میساختند که هنوز هم فعّالیّتهای آنها در دانشگاههای نظامی جهان مورد تحلیل و بررسی قرار میگیرد.
پس از تولید و انتشار موفّقیّتآمیز بازی رایانهای سهبعدی «عملیّات انهدام 1: نبرد فاو» به عنوان «نخستین بازی رایانهای سهبعدی و تخصّصی دفاع مقدّس» که بر اساس روایتی از «عملیّات غرورآفرین والفجر 8» توسّط «شرکت رسانهگستر بنیسی» در سال 1387 در قم تهیّه شده بود و جوایز و مقامهای استانی، ملّی و بینالمللی مختلفی را دریافت کرده بود، تولید بازی رایانهای جدیدی در دستور کار شرکت تولیدکننده قرار گرفت.
پس از انجام رایزنیهای مختلف و مشاوره با افراد صاحبفکر و ذیربط و همچنین بررسی دقیق و محتوایی ایدهها و پیشنهادهای ارائهشده درباره موضوع بازی رایانهای جدید و با توجّه به نیاز جامعه بر نهادینهسازی فرهنگ دینی و ملّی، تصمیم گرفته شد که با وجود محدودیّتهای مختلف مالی و ...، بازی رایانهای جدید نیز در موضوع «مقاومت و پایداری» و در قالب «هشت سال دفاع مقدّس» و بر اساس روایتی از «عملیّات غرورآفرین بیتالمقدّس» تولید شود.
در این راستا و با توجّه به تجارب علمی و فنّی بهدستآمده از بازی قبل، پیشنیازهای تولید بازی رایانهای جدید، یکی پس از دیگری انجام شد و در نخستین قدم، «کارگروه تخصّصی بازینامهنویسی» شرکت، متشکّل از افراد با تجربه در امور مربوط به بازینامهنویسی؛ همچون: داستاننویسی، فیلمنامهنویسی، نویسندگی، امور مذهبی، ملّی، فرهنگی، نظامی، فنّی و راهبردی تشکیل گردید و در بازه زمانی حدود 3 ماه و پس از 5 بار بررسی و بازنگری درونگروهی و برونگروهی (همچون: بررسیهای شرکتهای دیگر تولیدکننده بازی در ایران) و درج لطائف دقیق و غالباً غیر مستقیم مذهبی و فرهنگی در آن، بازینامه بازی جدید با همکاری اداره کلّ انتشارات و اطّلاعرسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران نهایی شد.
با آمادهشدن بازینامه، نام بازی «عملیّات انهدام 2: نبرد خرّمشهر» معیّن شد و فرآیند تولید فنّی بازی در قم آغاز شد و به علّت وجود محدودیّتهای فراوان مالی و ...، بیشتر زحمتهای فنّی تولید بر عهده «مدیرعامل شرکت» که دارای سابقه طولانی و پرافتخار در رشتههای مختلف فنآوری اطّلاعات و ارتباطات است، قرار گرفت و دوستان و همکاران مختلفی ایشان را در تولید این بازی همراهی کردند.
این بازی به سبک «اوّل شخص تیرانداز (FPS = First Person Shooter)» است که به شبیهسازی دقیق «عملیّات بیتالمقدّس» یعنی همان «عملیّات فتح خرّمشهر» میپردازد و بازیکن را با حال و هوای آن دوران آشنا میسازد، به گونهای که بازیکن در نقش نوجوان رزمندهای به نام «ابوالفضل» و به عنوان یکی از هزاران رزمنده شرکتکننده در عملیّات است که به انجام فعّالیّتهای مختلف نظامی میپردازد تا بتواند یک پیروزی بزرگ را نصیب کشور کرده و «شهر خرّمشهر» را در نهایت فتح کند.
این بازی دارای 5 مرحله بوده که به برخی از مهمترین ویژگیهای این بازی به شرح ذیل اشاره می شود:
◊ محیط کاربری آسان، زیبا و متحرّک؛
◊ روایت داستان علّت وقوع عملیّات به صورت مستند جذّاب پیش از شروع بازی؛
◊ وجود اقلیمهای مختلف در بازی؛ همچون: نخلستان، رودخانه، صحرا، پاسگاه نظامی، روستا، مرداب، گمرک، ایستگاههای راهآهن و ...؛
◊ گرافیک زیبا؛
◊ شبیهسازی شهر خرّمشهر در آن ایّام و نبرد خرّمشهر؛
◊ هوش مصنوعی قوی؛
◊ صداگذاری تخصّصی از حیث محتوا و امور فنّی؛
◊ تمام فارسی؛
◊ مطابق با فرهنگ دینی و ملّی؛
◊ تحت بررسیهای کارشناسیهای مختلف و مستمر تحقیقاتی، بازینامهنویسی، نظامی، گرافیکی، هوش مصنوعی، صوتی، و ...
◊ ذخیرهشدن نقطهای مرحلهها بر اساس عملکرد کاربر؛
◊ پویانماییهای میانپرده فراوان؛
◊ دوطرفهبودن بازی و انجام بازی با هدایت فرمانده؛
◊ قابلیّت تغییر در انواع تنظیمات بازی و قابل اجرا بر روی رایانههای مختلف؛
◊ بهکارگیری عناصر محیطی، طبیعی و بومی فراوان در محیطهای بازی؛
◊ استفاده از جلوههای ویژه گرافیکی؛
◊ هماهنگی کامل با زمان، حالات و فرهنگ هشت سال دفاع مقدّس؛
◊ نوآوری در بخشهای مختلف مثل نقشهها، روش یافتن مقصدها، و نمایشگر وضعیّت کاربر؛
◊ داستان مفهومی منطقی و زیبا؛
◊ قابل ترجمه و ارائه به زبانهای مختلف جهان. /916/د102/ع