۰۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۱
کد خبر: ۱۶۹۲۵۷
آیت‌الله حسینی بوشهری:

کار کارشناسی لازم برای تشکیل مجمع اساتید حوزه انجام شده است

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه‌های علمیه از افزایش تعطیلات حوزه ابراز تأسف کرد و با بیان اینکه تعطیلات شعار همه ساله شده است و هرکاری می‌کنیم جلوی تعطیلات گرفته نمی‌شود، بر سرمایه‌گذاری بیشتر در امر تدریس تأکید کرد.
آيت الله حسيني بوشهري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری در پانزدهمین اجلاسیه اساتید سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم که پیش از ظهر امروز در سالن قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی‌(ره) برگزار شد، تشکیل مجمع واحد اساتید حوزه را مورد تأکید و خواسته رهبر معظم انقلاب عنوان کرد.

 
وی با بیان اینکه تشکیل مجمع واحد اساتید تنها به واسطه پیگیری جامعه مدرسین، شورای عالی و مدیریت حوزه نبوده، بلکه جزو خواسته‌های اکید رهبر معظم انقلاب است تا وحدتی در حوزه علمیه به وجود آید، پانزدهمین اجلاسیه اساتید را نشان دهنده یکپارچگی اساتید و ظرفیت عظیم علمی در حوزه دانست.
 
مدیر حوزه‌های علمیه افزود: بهمن‌ماه سال 90 قرار بود این مجمع واحد در حوزه افتتاح شود، اما از ناحیه مراجع تقلید گفته شد که بهتر است بر روی اساسنامه آن یک بازنگری دیگر صورت گیرد، از آن تاریخ جلسات متعددی برگزار شد و گزارشی را خدمت مقام معظم رهبری ارسال کردیم تا اکنون که قرار شده است رسما اجرایی شود.
 
وی با بیان اینکه برای اجرایی شدن اساسنامه این مجمع، جلسات متعددی را در حضور مراجع برگزار کرده‌ایم که به ویژه حضرت آیت‌الله مکارم در مورد اساسنامه نظراتی داشتند، از افرادی که به تشکیل مجمع جدید مدرسین حوزه اقدام کرده‌اند، خواست به مجمع واحد بپیوندند، همت‌ها را بیشتر کرده تا این مجمع به عنوان یکی از کارهای ابتکاری در حوزه شکل بگیرد و اعلام موجودیت کند.
 
آیت‌الله حسینی بوشهری در ابتدای سخنان خود به جایگاه ارزشمند اساتید در حوزه اشاره کرد و گفت: یکی از ارکان اصلی حوزه که حوزه بر مدار آنها حرکت می‌کنند مراجع بزرگوار تقلید هستند که پرتو نور و شعاع وجودی‌شان در طول غیبت کبری درخشندگی لازم را داشته و اکنون نیز از برکات وجودی آنان بهره می‌گیریم.
 
وی از اساتید به عنوان دومین رکن حوزه نام برد و ابراز کرد: اگر اساتید را از حوزه جدا کنیم طلبه‌ای نمی‌تواند به مراتب علمی کمال نائل آید، بار سنگین و سترگ کار حوزه بر دوش اساتید است و مراجع تقلید هنوز استاد بودن در حوزه را از افتخارات خود می‌دانند، از این‌رو در سن کهولت با همه مشاغلی که در کسوت مرجعیت دارند، برای تدریس حضور پیدا می‌کنند.
 
مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه شاگردان نیز بخشی از پیکره حوزه محسوب می‌شوند و متون درسی قوام‌بخش حوزه از ارکان حوزه است، گفت: اگر اساتید این نقش‌ها را ایفا کنند قطعا ما را به هدفمان می‌رسانند.
 
وی در ادامه اخلاص را شرط نخست موفقیت یک استاد در برنامه درسی دانست و با بیان اینکه اساتید در حوزه‌های علمیه به دنبال مال و منال نبوده‌اند، افزود: بی‌توجهی به مسائل مادی از افتخارات استادان حوزه است، انتظار داریم از میان طلاب حوزه مراجع تقلید، صاحب‌نظران و اندیشمندان برخیزند و هرچه توانایی اساتید بیشتر باشد محصول حوزه تواناتر خواهد بود.
 
وی بر گام برداشتن متناسب با نیازهای جامعه تأکید کرد و افزود: دشمنان، شیعه و باورهای اعتقادی شیعه را با تمام وجود نشانه گرفته‌اند، نه تنها باید به فکر، اصول، مباحث حوزوی و تفسیر از نظر بعد علمی رشد دهیم بلکه باید بر روی بحث‌های اعتقادی، کلامی و شبهاتی که دامنگیر نسل جوان است، متمرکز شویم.
 
آیت‌الله حسینی بوشهری گفت: غیر از حوزه علمیه خراسان، بیش از 3500 استاد در سطوح مختلف به تدریس مشغول هستند که اگر دست به قلم شوند گروه‌ها و مجموعه‌هایی را تشکیل دهند و به مدیریت اعلام کنند چه نیازهایی در جهان امروز وجود دارد، در یک فرصت کوتاه می‌توان پاسخ این شبهات گسترده را داد.
 
وی خواستار کاهش حجم تدریس برخی اساتید که کیفیت کار را کم کرده است، شد و اظهار کرد: برخی فرصت تدریس در حوزه را به دست نمی‌آورند و به ما ایراد می‌گیرند که حوزه را منحصر در برخی اساتید کرده‌اید، اساتید به جای تدریس ساعتی را به مشورت علمی با طلاب اختصاص دهند تا از این فرصت استفاده کرده و تعداد اساتید دیگری را وارد عرصه تدریس کنیم که به رشد علمی حوزه کمک می‌کند.
 
مدیر حوزه‌های علمیه نسبت به روش تدریسی برخی اساتید اعتراض کرد و با بیان اینکه دروسی مانند مکاسب و کفایه به چند دوره توضیح بیشتر نیاز دارد اما برخی اساتید به جای تمرکز بیشتر، از درسی به درس دیگر حرکت می‌کنند، تصریح کرد: لازم است اساتید حوزوی بر روی کتاب‌ها و متون درسی تمرکز بیشتری داشته باشند و حداقل چند دور یک کتاب را تدریس کنند.
 
وی همچنین از افزایش تعطیلات حوزه ابراز تأسف کرد و با بیان اینکه تعطیلات شعار همه ساله شده است و هرکاری می‌کنیم جلوی تعطیلات گرفته نمی‌شود، بر سرمایه‌گذاری بیشتر در امر تدریس تأکید کرد و افزود: اگرچه ممکن است عده‌ای صدای من را پخش کنند، اما سال 365 روز اگر بتوان نصف سال هم تدریس کرد باز هم خیلی مناسب است.
 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: البته ما روی تدریس تمرکز کرده‌ایم اما تلاش‌های حوزویان تلاش‌های تبلیغی و تحقیقی است، دغدغه ما بیشتر بر روی مسائل تدریسی است و حجم بیشتری از کار را به تدریس و حجم کمتری را به کارهای دیگر اختصاص داده‌ایم.
 
وی بر آشنا شدن طلاب با امر پژوهش و تحقیق تأکید کرد و با بیان اینکه اگر طلبه‌ای کار تحقیقی انجام دهد خود را ناقص از درس و بحث نمی‌بیند، گفت: عالمانی که مدادشان در جامعه نقش‌آفرین و تأثیرگذار است، افرادی هستند که به امر پژوهش و تحقیق اهتمام بیشتری می‌دهند. /920/پ202/ج
ارسال نظرات