۰۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۱
کد خبر: ۱۶۹۲۷۶
معاون آموزش حوزه‌های علمیه خبر داد؛

تشکیل دبیرخانه دائمی بررسی راهکارهای ارتقای علمی حوزه

خبرگزاری رسا ـ معاون آموزش حوزه‌های علمیه از تشکیل دبیرخانه دائمی برای بررسی راهکارهای ارتقای علمی، تصویب برنامه آموزشی سطح یک حوزه و تصویب برنامه سطح دو سفیران هدایت خبر داد.
حجت الاسلام عبدالکريم فرحاني، معاون آموزش حوزه‌هاي علميه سراسر کشور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام عبدالکریم فرحانی، معاون آموزش حوزه های علمیه، پیش از ظهر امروز در پانزدهمین اجلاسیه اساتید سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم که در سالن قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی‌(ره) برگزار شد، گزارشی از پیش‌نشست این اجلاسیه ارائه کرد.

 
وی از راهکارهای ارتقای علمی نظام آموزش حوزه به عنوان محور اصلی اجلاسیه پانزدهم نام برد و ابراز کرد: ارتقای علمی محتاج تقویت مؤلفه‌های مختلفی مانند افزایش ظرفیت آموزشی، برنامه آموزشی، متون آموزشی، نظام ارزش‌یابی، نظام پذیرش، مدارک علمی و مقوله استاد است.
 
معاون آموزش حوزه‌های علمیه در ادامه از تشکیل دبیرخانه دائمی برای بررسی راهکارهای ارتقای علمی حوزه در معاونت آموزش حوزه خبر داد و گفت: نخستین این اقدام که با تدبیر آیت‌الله حسینی بوشهری صورت گرفت، گسترش حوزه‌های علمیه با محوریت سه کمیته اصلی بود.
 
وی با بیان اینکه در شورای گسترش حوزه‌های علمیه کمیته مدارس، مراکز تخصصی و آموزش حوزه اداره می‌شود، ابراز کرد: معاونت پژوهش و معاونت تبلیغ در این سه کمیته درگیر شده است تا کمیته‌ها هماهنگ عمل کنند، همچنین یک تیم کارشناسی از اساتید به این کمیته‌ها دعوت شده‌اند.
 
حجت‌الاسلام فرحانی ادامه داد: سال گذشته 372 مدرسه اجازه پذیرش دریافت کردند و امسال هم 419 مدرسه مجوز پذیرش دارند، سال گذشته ظرفیت پذیرش 12 هزار و 844 نفر بود و امسال 15 هزار و 570 طلبه می‌توانند وارد حوزه‌های علمیه شوند.
 
وی از افزایش صد در صدی پذیرش رشته‌های تخصصی حوزه خبر داد و با بیان اینکه امسال هشت استان پذیرای طلابی است که مایلند در رشته‌های تخصصی ادامه تحصیل دهند، تصریح کرد: سیاست اصلی حوزه توسعه و گسترش رشته‌های تخصصی است.
 
معاون آموزش حوزه‌‌های علمیه با اشاره به اینکه اهمیت برنامه آموزشی حوزه جزو مطالبات اصلی رهبری و مراجع تقلید است، از تصویب برنامه آموزشی سطح یک حوزه خبر داد و اهمیت برنامه‌های آموزشی حوزه را در محورهای مختلفی شمارش کرد.
 
وی افزود: تفکیک برنامه براساس سطح علمی ورودی حوزه و ارائه سه برنامه متناسب، ایجاد مهارت‌های اساسی در زمینه پژوهش، تدریس و تبلیغ و تقویت بنیه پژوهشی طلاب در طول برنامه سطح یک، کاربردی شدن دروسی مانند منطق، بلاغت، صرف و نحو، افزایش واحدهای قرآنی و الزامی کردن تمام دروس به صورت حضوری از این محورها است.
 
حجت‌الاسلام فرحانی یادآور شد: در پاسخ به مطالبات رهبر معظم انقلاب، برنامه سفیران هدایت سطح دو به تصویب شورای عالی حوزه رسید، امکان انتقال طلاب از برنامه بلند مدت به کوتاه مدت و برعکس در نظر گرفته شد و مهارت‌های لازم در برنامه سفیران هدایت تقویت شد، آسیب‌ شناسی اقدامات گذشته نیز صورت گرفت.
 
وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب فرمودند اصلاح و تحول در نظام آموزشی حوزه باید با رعایت نظرات اساسی بزرگان حوزه انجام شود، گفت: پس از تصویب کلیات برنامه، ‌عنوان‌های دروس در بیش از سیصد جلسه کارشناسی انجام شد که تاکنون سرفصل‌های ادبیات و منطق نهایی شده‌اند و سایر دروس هم تا پایان سال نهایی می‌شوند تا بر این اساس سفارش متون جدید صورت گیرد./920/پ202/ی
ارسال نظرات