۱۳ خرداد ۱۳۹۲ - ۲۰:۲۸
کد خبر: ۱۷۰۰۸۹
چرا در برخی از بخش‌های کشورمان طلاق زیاد است؟

تنوع قومیّتی سبب اختلاف و طلاق / ازدواج باید بادقت، سالم و به هنگام باشد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به راهکار پیشگیری از طلاق و فرهنگ سازی در امر ازدواج گفت: مقام معظم رهبری در امر ازدواج می فرمایند ازدواج باید بادقت، سالم و به هنگام باشد.
حجت‌الاسلام دکتر رضا مهکام روان‌شناس باليني
حجت الاسلام رضا مهکام مدیر سنجش ارزیابی موسسه امام خمینی(ره)، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در پاسخ به این‌ پرسش که « چه کنیم که طلاق و فروپاشی خانواده، آنچنان که در غرب رایج است، در بین ما رواج پیدا نکند؟» و « چرا در برخی از بخش‌های کشورمان طلاق زیاد است؟» گفت: در مورد آمارطلاق  چون ما امار دقیقی نداریم از این رو به طور دقیق نمی توان عنوان کرد که مثلا در فلان شهر آمار طلاق چه مقدار است.
وی در ادامه افزود: براساس برداشت ها و تحلیل ها می توان گفت که در شهری مانند تهران، به خاطر تنوع قومیّت ها و مهاجر پذیری در آن، دختران وپسران با ازدواج و ورود به زندگی دچار اختلاف می شوند.
مدیر سنجش ارزیابی موسسه امام خمینی(ره)، با بیان اینکه تنوع قومیّتی سبب تنوع و تکثر فرهنگی می شود گفت: این اختلاف میان زن و مرد، در چنین شهری، ناشی از اختلاف فرهنگی است که به تبع تنوع قومیّتی است، چون هرقومیّتی فرهنگ خاص خودش را دارد که با عدم شناخت و درک آن فرهنگ، سبب اختلاف میان زن و شوهر، می شود.
وی با اشاره به شهرهایی که تنوع قومیّتی و مهاجرت در آن ها کم است، گفت: شهرهایی که با تنوع قومیّتی و مهاجرت کمتری رو به رو هستند، کمتر با اختلاف و طلاق میان زن و شوهر مواجه هستند.
حجت‌الاسلام مهکام، در ادامه به یکی دیگر از عوامل طلاق اشاره کرد و اظهار داشت: یکی دیگر از عوامل طلاق، متداول شدن رابطه دخترو پسر است که سبب بروز طلاق در بین خانواده ها شده است، چون دخترو پسر با انتخاب احساسی و به دور از انتخاب عقلانی و منطقی و بدون اینکه هم کفو هم باشند، وارد زندگی می شوند و شناخت درستی نیز از هم دیگر ندارند، از این رو،روابط آن ها به اختلاف شدید منجر می شود.
استاد حوزه و دانشگاه در ادامه افزود: درشهرهایی مانند تهران، ازدواج معمولا غیر فامیلی است و قبل از ازدواج، دخترو پسر آشنایی کامل و درستی از هم دیگر ندارند و از آن طرف با وجود مخالفت خانواده ها، دختر و پسر تن به ازدواج می دهند و با ورود به زندگی زناشویی و طی شدن مراحلی از زندگی با اختلاف فرهنگی و چه بسا روحی و شخصیتی مواجه می شوند و در نهایت دخترو پسر در زندگی دچارسرخوردگی و نارضایتی از زندگی می شوند.
وی با اشاره به ازدواج درست در شهرهای سنتی، گفت: چون در شهرهای سنتی معمولا دخترو پسربه صورت فامیل و آشنایی سابق دو خانواده با هم دیگر ازدواج می کنند، با ورود به زندگی، کمتر دچار ناکامی و طلاق می شوند.
مدیر سنجش ارزیابی موسسه امام خمینی(ره)، با تاکید بر افزایش طلاق در بین جوانان، این مطلب را خاطرنشان کرد: زیاد شدن طلاق در بین جوانان این را نشان می دهد که طلاق در بین ازدواج های جدید رخ داده است و این ازدواج ها با انتخاب غلط صورت گرفته است که منجر به افزایش آمار طلاق شده است.
وی با اشاره به راهکار پیشگیری از طلاق و فرهنگ سازی در امر ازدواج گفت: مقام معظم رهبری در امر ازدواج می فرمایند ازدواج باید بادقت، سالم و به هنگام باشد.
حجت‌الاسلام مهکام، به توضیح ازدواج به هنگام و سالم پرداخت و بیان کرد: به هنگام؛ یعنی جوان نباید تا سن 28 سالگی ازدواج را به تاخیر بیاندازد و ازدواج سالم نیز به این معنا است که ازدواج باید در بستر کاملا درست و به هنجار، ونه براساس انتخاب احساسی صورت گیرد.
وی در پایان با بیان اینکه عشق قبل از ازدواج لزومی ندارد، تاکید کرد: عشق های خیابانی قبل از ازدواج جلوی شناخت دختر و پسر را می گیرد و با ورود به زندگی، دچار ناکامی و اختلاف شدید با هم می شوند.
شایان ذکر است، مقام معظم رهبری در دیدار جوانان خراسان شمالی به ارائه فهرستی از آسیب‌های سبک زندگی پرداختند و بیست پرسش مطرح کردند، پرسش‌های زیر بخشی از پرسش‌های مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری است:چرا فرهنگ کار جمعی در جامعه ما ضعیف است؟
علت کار گریزی چیست؟
چرا در روابط همسایگی‌مان رعایت‌های لازم را نمی‌کنیم؟
چرا در زمینه فرهنگ رانندگی، مردمان منضبطی به طور کامل نیستیم؟
حد زادوولد در جامعه ما چیست؟
الگوی تفریح سالم چیست؟
نوع معماری در جامعه ما چگونه است؟ چقدر متناسب با نیازهای ماست؟
در بین ما دروغ چقدر رواج دارد؟
چرا در برخی از بخش‌های کشورمان طلاق زیاد است؟
علت پرخاشگری و بی‌صبری در میان بعضی از ماها چیست؟
چقدر به قانون احترام می‌کنیم؟ علت قانون گریزی در برخی از مردم چیست؟
انضباط اجتماعی در جامعه چقدر وجود دارد؟
وجدان کاری در جامعه چقدر وجود دارد؟
چرا برخی از حرف‌های خوب، ایده‌های خوب، در حد رؤیا و حرف باقی می‌ماند؟
چه کنیم که ریشهٔ ربا در جامعه قطع شود؟
آپارتمان‌نشینی چقدر برای ما ضروری است؟
تجمل‌گرایی چیست؟ بد است؟ خوب است؟ چقدرش بد است؟ چقدرش خوب است؟
چرا در بین بسیاری از مردم ما مصرف‌گرایی رواج دارد؟
چرا پشت سر یکدیگر حرف می‌زنیم؟
چرا در برخی از بخش‌های کشورمان روی آوردن جوان‌ها به مواد مخدر زیاد است؟
چرا صلهٔ رحم در بین ما ضعیف است؟
آپارتمان‌نشینی چقدر برای ما ضروری است؟ چقدر درست است؟
طراحی لباسمان چقدر متناسب با نیازهای ما و عقلانی و منطقی است؟
آرایش در بین مردان و زنان چقدر درست است؟
آیا ما در معاشرت‌های روزانه، به همدیگر به طور کامل راست میگوییم؟
بعضی‌ها با داشتن توان کار، از کار می‌گریزند؛ علت کار گریزی چیست؟
علت پرخاشگری و بی‌صبری و نا بردباری در میان بعضی از ماها چیست؟
حقوق افراد را چقدر در رسانه‌ها ، در اینترنت و... مراعات می‌کنیم؟
تولید کیفی در بخش‌های مختلف، چقدر مورد توجه و اهتمام است؟
چرا به ما میگویند که ساعات مفید کار در دستگاه‌های اداری ما کم است؟
چرا در بعضی از شهرهای بزرگ، خانه‌های مجردی وجود دارد؟ این بیماری غربی چگونه در جامعه ما نفوذ کرده است؟
چه کنیم که طلاق و فروپاشی خانواده، آنچنان که در غرب رایج است، در بین ما رواج پیدا نکند؟
چه کنیم که زن در جامعه ما، هم کرامت و عزتش حفظ شود، هم وظائف اجتماعی‌اش را انجام دهد و هم حقوق اجتماعی و خانوادگی‌اش محفوظ بماند؟/9196/ت302/ن
ارسال نظرات