۱۶ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۰:۴۴
کد خبر: ۱۷۰۲۹۴
عضو هأیت علمی مؤسسه امام خمینی:

هیچ تفکری جایگزین اندیشه الهی نمی‌شود

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی امام‌خمینی(ره) گفت: امروزه هیچ فکر و اندیشه‏ای محدود به زمان و مکانی خاص نیست، این اندیشه که در فضای ارتباطات مطرح شده گر چه در ظاهر، جان‌ها را سیراب می‌کند، ولی هیچ اندیشه‏ای جایگزین اندیشه‏های اهل بیت(ع) نمی‌شود.
عيد مبعث
حجت‏الاسلام  غلامحسن محرمی عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام‌خمینی(ره) درگفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، گفت: اساس بعثت به معنای برانگیختن انبیاء و سفیران الهی، برای هدایت بشریت است،  که هدایت بشر در ابعاد مختلف جامعه، بحث بسیار پیچیده ای است که از عهده انسان عادی ساخته نیست.
وی افزود: این حکم از طرف خدای حکیم است و برهانی است برای این واقعه، که بی جهت این کار را نکرده است، اما جدا از این، ربوبیت خداوند یک برهان قاطع، بلکه بالاترین دلیل بر این مسأله است.
لزوم رهبریت الهی
حجت‏الاسلام محرمی به لزوم رهبریت الهی اشاره کرد و گفت: تجربه تاریخی بشر این را به خوبی نشان داده است که بشریت برای شکوفایی استعدادهایش نیازمند رهبریت الهی است، انسان نیازمند راهنمایان الهی است که بتواند با دستورات الهی استعدادهای بشر را به سمت شکوفایی و آن چه شایسته است راهنمایی کنند.
وی یاد آور شد: در خصوص بعثت پیامبر اسلام(ص)، لازم به ذکر است که پیامبران به دو گروه اولوالعزم و غیر اولوالعزم تقسیم می‌شوند، پیامبران اولوالعزم پیامبرانی هستند که دارای شریعت مستقل و شریعت جدید هستند و در حد فاصل پیامبر اولوالعزم تا پیامبر دیگر آمده‌اند و مبلغان پیام پیامبر اولوالعزم قبل بوده‏اند.
شرایط دشوار آن زمان
استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: پیامبر گرامی اسلام به عنوان بزرگ‌ترین پیامبر اولوالعزم و سفیر الهی بوده است، ایشان آورنده آخرین نسخه الهی برای هدایت بشر است و خداوند به وسیله ایشان، راه سعادت را تا ابد بر طریق دین اسلام استوار ساخت.
وی درباره شرایط حاکم در آن زمان گفت: بعثت نبی خاتم(ص)، در شرایطی از وضعیت فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جهان آن روز پا به عرصه وجود گذاشت، که جهان را ظلم و جور پر کرده بود، ظلم به خدا، ظلم به نفس، ظلم به خلق خدا و جهل و خرافات، سراسر عالم را فرا گرفته بود.
فقر عقیدتی
عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام‌خمینی(ره) افزود: فقر فرهنگی و عقیدتی بیداد می کرد، یعنی عدم شناخت عالم هستی و عدم شناخت هویت خدای متعال و حقیقت هستی که آیا یک وجود مادی و مجرد است که دارای اعضا و جوارح هست یا نه، یا از چه چیزهایی خوشحال و از چه چیزهایی نا خرسند می‌شود، تمام این‌ها به جهل و خرافه آلوده شده بود و این در حالی بود که بت پرستی و بت پرستان دارای جایگاهی ویژه بودند.
وی ادامه داد: بعثت پیامبرگرامی(ص) به عنوان سفیر و بزرگ‌ترین پیامبر الوالعزم، در شرایطی که ظلم و جهالت دنیا را پر کرده بود، پا به عرصه وجود گذاشت و این بعثت، درخشش و تلألؤ نور، در دنیایی پر از ظلمت بود.
تأثیر بعثت پیامبر(ص)
حجت‏الاسلام محرمی به تأثیر بعثت اشاره کرد و گفت: از نظر موقعیت اجتماعی و فرهنگی آن روز، بعثت پیامبر انفجار نور بود، نور هدایت، رشد، تعالی، علم، فهم و روشنایی نسبت به ابعاد مختلف حیات بشریت و تمام عالم هستی و وجود خدای متعال به عنوان خالق هستی از ثمرات این واقعه عظیم بود.
وی درباره اوصاف پیامبر ابراز داشت: در ارتباط با شخصیت پیامبر گرامی اسلام در قرآن کریم توصیف‌های مختلفی شده است این که پیامبر سراج منیر است و قرآن نور و رشد و هدایت و چراغ درخشان و مصباح، همه اوصاف پیامبر گرامی در قرآن است.
این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: از زمان بعثت تا الان نهضتی را شاهد هستیم که هر چه بشریت پیش رفته، نتوانسته است جایگزینی برایش پیدا کند و هیچ مکتب و اندیشه و فلسفه‏ای مانند اسلام نتوانسته تمام ابعاد حیات بشر را تبیین کند.
وی ادامه داد: اندیشه‏های بسیاری آمده‏اند که تاریک، ناقص و ابتر بوده و در بعد سیاسی، اجتماعی و روانشناسی مطالبی را گفته‌اند که بسیار کوتاه هستند و مفاهیمشان بسیار محدود است و بسیاری از آنها به گمراهی رفته‌اند و برخی بعد از مدت‌ها از حرف و اندیشه‌هایشان باز گشته‏اند.
ضرورت تفسیر قرآن
عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام‌خمینی(ره) تأکید کرد: انسان همچنان بدون وحی الهی و به خصوص وحی ناب یعنی قرآن که از سوی اهل بیت قرائت و تفسیرشده است، استعداد گمراهی از مسیر حق و راستین را دارد و از آن بی نیاز نیست.
وی به ضرورت تفسیر درست از قرآن اشاره کرد و افزود: قرآن کریم نیاز به مفسر الهی دارد و اگر مفسر درستی نباشد، قرآن انسان را گمراه می‌کند و زمانی که این قرآن در کنار مفسران راستین قرار بگیرد، چراغ منیر است و تاکنون هیچ چیز نتوانسته است جایگزین آن شود.
اندیشه‏های نوظهور
حجت‏الاسلام محرمی به اندیشه‏های نوظهور در دوران معاصر اشاره کرد و اظهار داشت: امروزه هیچ فکر و اندیشه‏ای محدود به زمان و مکانی خاص نیست، این اندیشه که در فضای ارتباطات مطرح شده گر چه در ظاهر، جان‌ها را سیراب می‌کند، ولی هیچ اندیشه‏ای جایگزین اندیشه‏های اهل بیت(ع) نمی‌شود.
وی در پایان خاطر نشان کرد: این درگاه بر روی بشریت و جان‏های مشتاق باز شده و همچنان به راه خود با ظهور امام زمان(عج) ادامه خواهد داد و این منبع جوشان و بی‏پایان و راستین حقایق عالم هستی با ظهور ایشان به نقطه اوج خودش خواهد رسید./979/ت301/پ
ارسال نظرات