۱۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۱:۵۱
کد خبر: ۱۷۰۶۵۳
حداد عادل:

تغییر اتوبوسی مدیران را نمی پسندم/ با سبک زندگی غربی طعمه تحریم‌ها می‌شویم

خبرگزاری رسا ـ کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان این که سبک زندگی ما نه اسلامی است نه ایرانی، سبک زندگی غربی را مغایر با اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: سبک زندگی غربی یعنی طعمه تحریم ها شدن و سبک زندگی اسلامی یعنی عاقلانه زندگی کردن و محتاج بیگانه نبودن.
 غلامعلي حداد عادل
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، غلامعلی حداد عادل کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شنبه شب در برنامه گفت‌ و گوی ویژه خبری شبکه خبر، در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که مشخصه اصلی کابینه شما چیست، گفت: دولت من دولت تقوا و تدبیر است و کسانی که قدرت تصمیم گیری، دانش، تخصص و تجربه داشته و دارای تقوای سیاسی و انقلابی باشند اساس انتخاب من در دولت هستند و امیدوارم کابینه‌ای مؤمن و کارآمد برا ی خدمت به کشور انتخاب کنم.
وی با اشاره به علامات تقوا در افراد، ابراز کرد: یکی از علامت های تقوا پاکی و پاک دستی است که در این صورت بقیه همکارانی که وزیر انتخاب می کند نیز پاک هستند و این پاکی در بدنه وازرت خانه جریان پیدا خواهد کرد.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این که تقوای سایسی جلوه های مختلفی دارد، اظهار کرد: یکی از جلوه های تقوای سیاسی این است که برای پیروزی بخش دیگر را خراب نکنند و به کارمندی که در بخشی مشغول خدمت است با کار دیگر با مزایای بیشتر را ندهند که بنده این امر را خلاف تقوای سیاسی می دانم.
انتظار تقوا از مدیران رده بالا بیشتر است
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سؤال که اگر مدیری توان اجرایی خوبی داشت اما تقوای او کم رنگ بود او را کنار می‌گذارید، گفت: این امر بسته به جایگاه آن فرد دارد اگر یک مدیر میانی باشد یک انتظار و اگر مدیر سطح بالا باشد انتظار دیگری از او است و هرچه سطح مریران بالاتر رود انتظار تقوای بیشتر است، هرچند بنده تقوا را به تنهایی کافی نمی دانم و افزون بر تقوای بالا باید از تدبیر بالا نیز برخوردار باشد و در رشه خود تخصص و تجربه داشته باشد.
حداد عادل تغییر اتوبوسی مدیران را ناپسند دانست و گفت: این کار کسانی است که همیشه افرادی به دنبال آنها هستند و یک تیم دارند که هر جا می روند اتوبوسی هستند و هر مسوولیتی که دارند همه آنها باید به شغل برسند و خوشبختانه بنده از این اطرافیان ندارم.
برای تغییر دادن افراد به دنبال دلیل هستم نه برای ابقای آنان
وی ادامه داد: بنده با همه راحت هستم و هر کسی تقوا و تدبیر داشته باشد با او کار می کنم، من هیچ جا اتوبوسی نمی روم و اتوبوسی نیز تغییر نمی دهم و اگر کسی تقوا و تدبیر داشته هرچند قبل از من مسؤولیت داشته باشد حتما او را حفظ می کنم، بنده برای تغییر دادن دنبال دلیل هستم نه برای ابقا کردن، وقتی کسی کار خود را انجام می دهد به فکر تغییر او نیستم که از این طریق اطرافیان و آشنایان خود را بیاورم.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این که بنده راجع به میزان تقوای مدیران فعلی نظر نمی دهم، ابراز کرد: اما معتقدم بسیاری از مدیران فعلی با تقوا و شایسته هستند و دلیلی نمی بینم وقتی کسی رییس جمهور می شود بدنه مدیریتی کشور را به کل تغییر دهد و کار را به دست آدم های بی تجربه بدهد.
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: بنده زمانی که رییس مجلس بودم به رییس جمهورهای قبلی گفتم وقتی کار خود را شروع می کنید ذره بین بر ندارید که هر کس با دولت قبل از شما کار کرده عزلش کنید، بنای بنده این نیست که کشو را از نیروهای با تجربه خالی کنم و این امر را برای کشور خطرناک می‌ دانم.
کابینه ام هنوز مشخص نیست
حداد عادل در پاسخ به این سوال که کابینه شما مشخص است یا نه، گفت: کابینه بنده هنوز مشخص نیست اما افرادی را برای این امر مد نظر دارم اگر هم افرادی در ذهن من باشند آنها را مطرح نمی کنم چون سبب حاشیه سازی برای آنها و بنده می شود امابه مردم اطمینان می دهم که اشخاصی را انتخاب کنم که در شأن ملت ایران باشند.
وی با بیان این که در بین هشت کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری سابقه مجلسی بنده از همه بیشتر است، ارتباط مناسب دولت و مجلس را ضروری خواند و اظهار کرد: بنده هم دولت و هم مجلس را می شناسم و مشکلات همکاری دولت و مجلس را نیز می دانم، معتقدم دولت باید قوانین مجلس را اجرا کند و مجلس هم در وضع قانون باید واقعایات کشور را در نظر بگیرد و پای صحبت دولت بنشیند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: اگر دولت برای مجلس شرط بگذارد دیگر مجلس در رأس امور نیست، دولت باید مشکلات خود را توضیح دهد و مجلس را از واقعیت ها و مشکلات آگاه کند و در نهایت اگر چیزی به تصویب مجلس و تأیید شورای نگهبان رسید، همانگونه که رهبری در پاسخ سوال من در زمان مجلس هفتم فرمودند که آنچه به تصویب مجلس و تأیید شورای نگهبان می رسد برای قوای سه گانه لازم الاتباع است، باید انجام شود.
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: بنده اعتقاد دارم محترم شمردن قانونی که به فرض هم اشکال دارد بهتر از این است که دولت بگوید من قانون مجلس را اجرا نمی کنم، چون در چنین حالتی سنگ روی سنگ بند نمی آید.
حداد عادل بیان داشت: دولت و مجلس اگر با هم صمیمی باشند می توانند با هم طوری کار کنند که قوانین مجلس مورد قبول دولت باشد، در مناسبات دولت و مجلس همه حرف ها آن نیست که در صحن علنی و کمیسیون‌ها برگزار می شود، دولت و مجلس می توانند جلسات رایزنی متفاوتی داشته باشند و در جلسات غیر رسمی مشکلات خود را حل کنند؛ با همدلی رابطه دولت و مجلس را می توان مدیریت کرد تا از بسیاری از تصادم ها جلوگیری شود.
وی در پاسخ به این سؤال که اگر آمریکاییها بگویند در صورتی که حداد عادل رأی بیاورد مذاکرات مستقیم با او را دنبال خواهیم کرد، شما چه جوابی دارید، گفت: بنده می گویم شما دشمنی را کم کنید و به قول رهبری اسلحه را از روی شقیقه ما بردارید، ما حاضر به مذاکره با شما خواهیم بود؛ دشمنی کردن، بر طبل تحریم کوبیدن، براندازی کردن و در عین حال دم از مذاکره زدن با هم نمی خواند و صرف دعوت و ادعا برای مذاکرده مستقیم کافی نیست و این دعوت باید از یک اقدام عملی که نشانه حسن نیت است، همراه باشد.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی دیپلماسی عمومی را مهم ارزیابی و آن را یک ظرفیت غیر رسمی دانست و ابراز کرد: برخی به این امر توجه نمی کنند اما بسیاری از گره گشایی ها با استفاده از دیپلماسی عمومی محقق می شود که یکی از آن تلاش برای رایزنی است، هر کشوری باید سعی کند در دیگر کشورها به طرق مختلف از دیپلماسی عمومی نیرومند برخوردار باشد و ما باید تلاش کنیم در آمریکا نیز از دیپلماسی عمومی استفاده کنیم و این اهرمی در دست کشورها و وزارت خارجه برای تعامل با دیگر کشورها است.
باید تلاش کنیم بیداری اسلامی منحرف نشود
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه با بیان این که بیداری اسلامی پدیده مبارک و دوران سازی است، گفت: باید به بیداری اسلامی خوشامد گفت و تلاش کرد که گسترش پیدا کرده منحرف نشود و آسیب شناسی شود؛ بنده بیداری اسلامی را نوید دوران تجدد اسلامی می دانم.
حداد عادل ادامه داد: هرچه بیداری اسلامی گسترش بیشتری پیدا کند قدرت کشورهای اسلامی بیشتر خواهد شد، ما باید در کشورهای بیدار شده یک سر فصل تازه ای از مناسبات را آغاز کنیم.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که برنامه شما برای مهار توم و گرانی چیست، گفت: گرانی و تورم مشکل مهم جامعه ما است و مردم از رییس جمهور آینده توقع دارند آنرا حل کند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به راه حل های مهار تورم و گرانی، ابراز کرد: باید به تثبیت اقتصادی برسیم و تلاطم و نوسانات غیر قابل پیش بینی را کم کنیم، برای توقف گرانی و تورم باید دولت را کنترل کنیم و مجلس نیز باید مراقب باشد که رشد نقدینگی از یک حدی فراتر نرود.
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان این که تورم ناشی از فزونی نقدینگی در کشور است، اظهار کرد: اگر نقدینگی زیاد شود باید منتظر ایجاد تورم بود.
حداد عادل بیان کرد: یکی از راه های کم شدن نقدینگی این است که نقدینگی موجود در دست مردم را به سوی فعالیت های مولد و سودمند تولیدی هدایت کنیم و اجازه ندهیم این نقدینگی سبب گرانی شود و تسهیلاتی برای سرمایه گذاری ایجاد کنیم.
وی ادامه داد: اگر مقدار زیادی پول در جامعه باشد اما تولید متناسب با آن نقدینگی نباشد این مقدار پول سراغ کالاهای محدود می آید و قیمت ها بالا می رود، برای حل این معضل باید تورم را کنترل کرد و به سوی فعالیت های مولد سوق داد و از این که دولت خلق پول کند باید جلوگیری کرد.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این که یکی از راه های توقف تورم انظباط مالی در دولت است تا نقدینگی رشد نکند، گفت: اگر به جای این که پول از طریق خلق کالا افزایش پیدا کند از طریق چاپ اسکناس زیاد شود چیزی به ثروت جامعه نمی افزاید.
حداد عادل ادامه با اشاره به این که مهار تورم باید به سمت تولیدات داخلی برویم،‌ اظهار کرد:  باید با استاندارد کاری کرد که کالای ایران کیفت بهتری داشته باشد و تولید کنندگان با کیفیت را تشویق کرد و باید با کار فرهنگی مردم را جذب کالای ایرانی کرد.
وی با بیان این که بازار رقابتی و تعرفه در برخی موارد مفید است، افزود: باید در برخی مواقع تولید کننده داخلی را از بازار رقابتی ترساند تا انحصار به وجود نیاید و باید به یک شکلی با تعرفه و واردات حساب شده و با نظارت تولید را بالا ببریم.
انحصار صنعت خودرو باید شکسته شود
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به مشکلات خودروسازی در کشور، ابراز کرد: خودروسازی کشور در اختیار دو غول خودروسازی است و امکان رشد برای بقیه نیست و این انحصار باید شکسته شود تا بقیه نیز رشد کنند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این که بخش حصوصی باید در کشور مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: دولت باید با بخش خصوصی‌ای که همه چیز را در سود آوری خلاصه نمی کند و مصلحت کشور ا در نظر می گیرد در تماس باشد.
حداد عادل با اشاره به امکانات کشور برای سرمایه گذاری، گفت: سرمایه گذاری جاذبه ایجاد می کند و دولت نباید بخش خصوصی را به چشم رقیب نگاه کند.
وی ادامه داد: وقتی کسی کارآفرینی می کند کار معنوی انجام داده و عبادت می کند، مدیران باید برخی از رسومات دهه‌های پیشین را از ذهن خود پاک کنند.
حداد عادل در ادامه با بیان این که بانک های ما به جای این که کار پولی کنند کار اقتصادی می کنند و تاجر و بساز و بفروش شده اند، گفت: بانک داری ما از بانک داری اسلامی به معنای صحیح کلمه دور است؛ وقتی بانک پول مردم را می گیرد و 20 درصد سود می دهد به جای این که به صنعت تسهیلات بدهد و تورم را کم کند برای خودش مانند تاجری که از گرانی حسن استفاده را می کند برج سازی می کند و در آن برج سازی 60 درصد سود می برد و 20 در صد به مردم می دهد و 40 درصد خودش بهره می برد، این هاست که اقتصاد مملکت را فلج می کند و هر کسی که رییس جمهور شود باید این وضع بانکی را تغییر دهد.
وی با بیان این که ازدواج مشکل شده و خانواده ها با این امر مشکل دارند، ابراز کرد: با این امر اسباب خجالت است که اگر در جامعه ما حلال سخت و حرام آسان باشد، بنده فکر می کنم دولت باید این تابو را بشکند، ما باید ازدواج را یک امر طبیعی و نه متعارف جلوه دهیم و گره ها را باز کنیم.
حداد عادل در پایان سبک با تأکید بر این که سبک زندگی ما نه اسلامی است نه ایرانی و اسراف و ریخت و پاش در آن جریان دارد، گفت: ما دنبال مد هستیم و هرچیزی که قدری قدیمی می شود را دور می ریزیم و تحت تأثیر تبلیغات عمل می کنیم؛ ما نمی توانیم با سبک زندگی غربی زندگی کنیم و اقتصاد مقاومتی داشته باشیم، تا زمانی که به سبک زندگی غربی زندگی کنیم طعمه تحریم ها هستیم؛ سبک زندگی اسلامی یعنی عاقلانه زندگی کردن و محتاج بیگانه نبودن./927/ز502/ج
ارسال نظرات