۱۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۳
کد خبر: ۱۷۰۷۶۱
کارشناس حوزو ی مطرح کرد؛

شیوه‌های تقویت عزت نفس در کودکان

خبرگزاری رسا ـ کارشناس حوزوی قرآن و حدیث گفت: اگر ما احترام کودکان را در کودکی حفظ کنیم، به حرف‌های آن‌ها گوش دهیم، برایشان وقت بگذاریم و کارهای خوب آن‌ها را تشویق کنیم، پایه‌های عزت نفس بالا را در کودکی گذاشته‌ایم.
شبستان، راديو معارف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام احمد صادقیان، کارشناس قرآن و حدیث، در برنامه شبستان که از رادیو معارف پخش می‌شد، به ارائه بحث عوامل موثر در عزت نفس پرداخت و گفت: یکی از عواملی که باعث می‌شود بعضی افراد دارای عزت نفس بالا و بعضی دارای عزت نفس پایین باشند، شیوه فرزندپروری است، فرزندان ما در سال‌های اول زندگی به شدت تحت تأثیر برداشت دیگران از خودشان هستند.

وی ادامه داد: اگر ما احترام کودکان را در کودکی حفظ کنیم، به حرف‌های آن‌ها گوش دهیم، برایشان وقت بگذاریم و کارهای خوب آن‌ها را تشویق کنیم، پایه‌های عزت نفس بالا را در کودکی گذاشته‌ایم و اگر والدین در کودکی نیازهای کودکان را به خوبی بشناسند، می‌توانند عزت نفس را در فرزندانشان تقویت کنند، ائمه اطهار (ع) و پیامبر اسلام (ص) به کودکان بسیار احترام می‌گذاشتند.

این کارشناس حوزوی ابراز داشت: پیامبر اسلام (ص)، امام حسن و امام حسین (ع) را در دوران کودکی مورد محبت و احترام قرار می‌دادند و از این راه ارزش دادن به کودکان را به دیگران آموزش می‌دادند، در روایات داریم که پیامبر (ص) بارها به احترام امام حسن (ع) و امام حسین (ع) از جای بلند می‌شدند در حالی که آن‌ها کودک بودند و آن‌ها را بر دوش خود سوار می‌کردند.

وی افزود: احترامی که پیامبر (ص)  به کودکان می‌گذارد، یعنی شخصیت و ارزشی که پیامبر(ص) به کودکان می‌دهد، می‌تواند نقش زیادی در روان آن‌ها داشته باشد که کودک احساس ارزشمندی کند، یکی از نیازهایی که فرزندان ما مخصوصاً در دوران کودکی و نوجوانی دارند، نیاز به ارزشمند بودن و شخصیت داشتن است، این که احساس کنند فرد مهمی هستند و دیگران آن‌ها را دوست دارند.

این کارشناس قرآنی اظهار داشت: اگر ما بخواهیم پیامبر را الگو قرار دهیم، باید در کودکی به فرزندانمان بها بدهیم و بگذاریم که فرزندانمان طعم ارزش، احترام و عزت نفس را بچشند، تا در بزرگ‌سالی افراد موفق و با عزت نفس بالا باشند، برداشتی که فرزندان ما از بدن خودشان و از ظاهر فیزیکی خودشان دارند نیز می‌تواند نقش مهمی در عزت نفس و سلامت آن‌ها ایفا کند.

وی ادامه داد: نکته مورد توجه این است که بعضی از والدین بدون توجه از ظاهر فرزندان خود ایراد می‌گیرند و جملات دلسرد کننده‌ای به آن‌ها می‌گویند و کاری می‌کنند که فرزندانشان احساس کمبود و بی کفایتی کنند، جملاتی که پدر و مادر بدون توجه به فرزندان می‌گویند مثلاً می‌گویند کاش تو پسر بودی، کاش خدا به جای تو یک دختر زیبا به ما می‌داد، این جملات در وجود آن‌ها نقش می بندد و آن‌ها را دچار سرخوردگی می‌کند.

حجت‌الاسلام صادقیان بیان داشت: روایت شده است که روزی امام سجاد (ع) نزد پدر خود، امام حسین (ع) آمدند، امام حسین (ع) او را پیش خود خواند و سرش را به سینه خود چسباند و گفت «فرزندم، پدرم به فدای تو باد، چقدر زیبا و خوشبو هستی»، اگر این جملات در ذهن کودکان نقش ببندد، هرگز کودک احساس کوچکی و دوری از دوستان و اطرافیان را نخواهد داشت.

وی تاکید کرد: اگر والدین بخواهند فرزندانشان را خوب تربیت کنند و فرزندانی با عزت نفس بالا داشته باشند یکی از وظایفشان این است که به آن‌ها بها، شخصیت و ارزش بدهند و سعی کنند که نیازهای کودکان را حدالامکان برآورده کنند، نوع لباس پوشیدن، حتی داشتن جواهرات برای دختر بچه‌ها می‌تواند در عزت نفس آن‌ها تأثیراتی داشته باشد، و در بزرگ‌سالی احساس کنند که می‌توانند انسان‌های مهم و ارزشمندی باشند. /9194/پ202/ن

ارسال نظرات