۲۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۹:۵۶
کد خبر: ۱۷۰۹۴۹
بی بی سی فارسی؛

رسوایی بزرگ اطلاعاتی در آمریکا و انگلیس

خبرگزاری رسا ـ کارشناس افشاگر: نمی توانستم هر روز شاهد سوء استفاده دولت از اختیاراتش و همچنین به خطر افتادن دموکراسی در جهان باشم.
افشاگر و کارشناس سازمان سيا

 به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، بی بی سی فارسی در خبری گفت: دستگاه قضایی آمریکا تحقیقی را درباره چگونگی فاش شدن اطلاعات محرمانه از سوی یکی از کارشناسان CIA سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا آغاز کرده است.


این کارشناس آمریکایی که هویتش را در هنگ کنگ علنی کرده، در گفتگو با بی بی سی گفت: نمی توانستم هر روز شاهد سوء استفاده دولت از اختیاراتش و همچنین به خطر افتادن دموکراسی در آمریکا باشم.


وی چند روز قبل مدارکی را به روزنامه گاردین چاپ انگلیس داده بود که نشان می داد سازمان های اطلاعاتی آمریکا از سال 2007 به تدریج با رخنه به سرور شرکت های بزرگ اینترنتی و مخابراتی؛ اطلاعات خصوصی، ایمیل، صفحات فیس بوک، چت، مکالمات زنده کامپیوتری و کنفرانس های ویدئویی آنها را رصد می کنند.


به گفته بی بی سی؛ نقشه زیر بخشی از مدارکی است که نشان می دهد CIA چه کشورهایی را بیشتر تحت نظر داشته است.

 

مناطق سبز رنگ,کمتر، مناطق زرد رنگ,متوسط و مناطق قرمز رنگ بیشترین استراق سمع و جاسوسی اینترنتی-مخابراتی را شاهد هستند.

 

بی بی سی به نقل از افشاگر این رسوایی گفت: من در آمریکا افشاگر بوده ام، اما اکنون به ناچار به هنگ کنگ پناه آورده ام. برای من شاید امن ترین مکان اینجا باشد چراکه دور از دسترس سازمان های اطلاعاتی آمریکا هستم.


شایان ذکر است بی بی سی فارسی در ادامه به رسوایی دیگری نیز اشاره داشت و گفت: دامنه این رسوایی به انگلیس نیز کشیده شده است. دو مرکز اطلاعاتی دولت انگلیس معروف به GCHQ نیز در جمع آوری و ورود به اطلاعات خصوصی افراد در جهان، شریک سازمان های اطلاعاتی آمریکا بوده اند. اتهامی که قرار است امروز در مجلس انگلیس، وزیر خارجه در مقابل آن پاسخگو باشد./ 1421/9161/خ

ارسال نظرات