۲۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۳
کد خبر: ۱۷۱۰۴۲
استاد حوزه و دانشگاه:

دامن زدن به اختلافات شخصی نتیجه جدل در عرصه سیاسی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه های ارومیه دورشدن از مبانی مناظره عقلانی را نتیجه نبود التزام به اعتدال سیاسی دانست و افزود: دامن زدن به اختلافات شخصی، بغض و کینه ورزی نتیجه جدل در عرصه سیاسی است.
منشور اخلاقي انتخابات

حجت الاسلام علی حسنی، استاد حوزه و دانشگاه های ارومیه، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، روبنای مسائل سیاسی را تقید به گزاره های دینی و اعتقادی دانست و اظهارداشت: جدل مورد تعبیر قرآن کریم در عرصه سیاسی در حاکمیت اسلامی جدل احسن است.

وی با بیان این‎که برگزاری مناظرات و جلسات انتقادی سازنده، پیشرو، عقلانی و منطقی از برکات جدل احسن است، گفت: زمانی که افراد به مؤلفه های جدل احسن در مناظرات سیاسی خود دقت نظر نداشته باشند، نتیجه ای جز کینه ورزی و غرض ورزی شخصی در پی نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: اگر مناظرات جایگاه کینه ورزی شخصی و جناحی افراد باشد بدون شک نتیجه آن به نفع دشمنان تمام می شود و ادامه آن به اقدام علنی سرکوب علیه یکدیگر منتهی می شود.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: مشورت پذیری یکی از شاخص های تشخیص نامزد معتدل است و فردی که به اصول مشاوره و نظر تخصصی افراد در امور اجرایی اعتقاد دارد دچار استبداد رأی در گفتار و عمل نمی شود.

این مدرس حوزوی ادامه داد: فردی که مشورت پذیر نیست تک گرا و تک محور است و عملش خارج از عقل جمعی و خرد عقلایی است، در حالی که مشورت گرفتن می تواند فرد را از سرزنش عقلا مصون بدارد.

وی توسل به عقل  و خرد جمعی را سرمایه اصلی برای پیشرفت و توسعه همه جانبه کشور عنوان و خاطرنشان کرد: دین اسلام  دین اعتدال و میانه روی در همه ابعاد است و افراط و تفریط به شدت نفی شده است./936/ت303/غ

ارسال نظرات