۲۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۲
کد خبر: ۱۷۱۰۸۳
نویسنده حوزوی:

عاشورا اوج افتخار امام حسین است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم درباره عظمت و منزلت امام حسین(ع) گفت: امام حسین(ع) دارای ویژگی‏های خاص شخصیتی است که نقطه اوج آن‌ها قیام عاشورا است.
امام حسين
 حجت‏الاسلام ذبیح‌الله اسماعیلی، استاد علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا به مقام و ویژگی‌های امام حسین(ع) اشاره کرد و گفت: یکی از ویژگی‏های امام حسین(ع) این است که پیامبر اکرم(ص) امام حسین را بسیار دوست داشت چون این امام بزرگوار آرامش بخش روح پیامبر بود، از این رو است که شاعر می‌سراید«نبی را جان شیرین با حسن بود، ولی آرامش جانش حسین است»

راه های شناخت

وی اظهار داشت: برای شناخت دو راه وجود دارد نخست شناخت شخصی است که همان شناخت از طریق سن، پدر و مادر و محل تولد است و بدست آوردن آن مستلزم تحمل مشقت فراوان نیست و بسیار آسان است و راه دوم شناخت شخصیتی است.

این استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: چیزی که اهمیت دارد شناخت شخصیتی است، که موجب شناخت فکر، مکتب و اخلاق می‏شود ؛ چیزی که درباره اهل بیت(ع) باید دنبال کنیم، شناخت شخصیت اهل بیت(ع) است.

اهمیت شناخت اهل بیت(ع)

وی درباره اهمیت شناخت اهل بیت(ع) گفت: درباره شناخت اهل بیت(ع) هم این شناخت و بدست آوردن اطلاعات، سخت و دشوار نیست و در جای خود بسیار مطلوب است و خوب است که نام و نسب امامان و پیامبران را تا جایی که امکان دارد، بدانیم و از آن مطلع باشیم.

این نویسنده حوزوی درباره اهمیت واقعه عاشورا گفت: امام حسین(ع) دارای ویژگی‏های خاص شخصیتی است که اوج آن در قیام عاشورا بود، البته اگر هر کدام از اهل بیت(ع) هم جای امام حسین(ع) بودند کار حسینی می‏کردند، منتهی هر کدام به نوعی در زمان خودشان، خدمت کرده‏اند.

ویژگی‌های امام حسین(ع)

وی ادامه داد: از دیگر ویژگی‏های این امام بزرگوار آن است که از اصحاب کساء هستند و پیامبر(ص) ایشان را عترت خویش نامید و آزار(ص) ایشان را آزار پیامبر(ص) دانست خوشنودی امام حسین(ع) را خوشنودی خود معرفی کرد.

حجت‏الاسلام اسماعیلی با اشاره به آیه مباهله گفت: از ویژگی‏های مثال زدنی امام حسین(ع) این است که حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) و امام حسن(ع) و امام حسین(ع) برای مباهله با پیامبر(ص) همراه شدند و از این جهت دارای ارزش و مقام بالایی هستند.

بزرگ‏ترین حادثه تاریخ

وی خاطر نشان کرد: بزرگ‌ترین حادثه تاریخ، که نه در بعد و نه بعد از امام حسین(ع) اتفاق افتاده است حادثه عاشورا است، که اگر کسی در زندگی به دنبال الگویی مناسب باشد، امام حسین(ع) در کربلا، راه و مسیر را به او نشان داده است.

این نویسنده حوزوی در پایان ابراز داشت: از خصوصیات برجسته اخلاقی امام حسین(ع) می‏توان به صبر و پایداری، اخلاق و ادب، عبادت، تبلیغ، آزادی، افشاگری، بیان حقیقت دین، حفاظت از دین، تربیت انسان، اخلاص، غیرت، مردانگی، شهامت، شهادت و انسانیت اشاره کرد./979/ت303/ن

ارسال نظرات