۲۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۲۰:۲۶
کد خبر: ۱۷۱۱۵۸
رضایی در برنامه رویکردها، برنامه‌ها مطرح کرد؛

تدوین طرح جامع برای مذاکره با غرب/ استراتژی مقاومت یا سازش کارآمد نیست

خبرگزاری رسا ـ نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، استراتژی مقاومت یا سازش را در برابر غرب را کارآمد ندانست و با بیان اینکه طرح جامعی برای مذاکره با غرب تدوین کرده است، گفت: این طرح را بعد از به دست گرفتن جایگاه ریاست جمهوری خدمت رهبر معظم انقلاب ارائه خواهم کرد.
محسن رضايي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محسن رضایی در برنامه رویکردها، برنامه‌های شبکه چهار سیما به بیان برنامه‌های خود در سه حوزه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی پرداخت و با اشاره به سیاست خارجی و موضع هسته‌ای ایران در برابر غرب، از استراتژی قیچی به عنوان راه حل دیپلماسی برای برون‌رفت از این مسأله یاد کرد.
 
وی افزود: وضعیت ما در سیاست خارجی مانند بوکسوری می‌ماند که یک سو آمریکایی‌ها یک پا را در خاورمیانه گذاشته‌اند و یک پا را در اروپا و با تحریم‌های اقتصادی در برابر ما گارد گرفته‌اند، ما نمی‌خواهیم در برابر گارد نظامی آنها وارد درگیری نظامی شویم که برخی متأسفانه گفته‌اند تنگه هرمز را می‌بندیم.
 
عدم کارآمدی استراتژی مقاومت یا سازش در برابر غرب
 
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری استفاده صحیح از اهرم‌های فکر و تدبیر را از بین برنده سیاست‌های خصمانه آمریکا عنوان کرد و با بیان اینکه استراتژی مقاومت یا سازش در برابر غرب کارآمد نیست، افزود: یک استراتژی می‌گوید باید وارد مذاکره شویم و یک استراتژی می‌گوید باید مقاومت کنیم تا مسأله حل ‌شود، که اشکال دارد.
 
وی تصریح کرد: آمریکایی‌ها این وحدت کاذبانه‌ای که با اروپا درست کرده‌اند اینطور نیست که شکستنی نباشد و چه کسی می‌گوید نمی‌توان روسیه، چین و اروپا را از آمریکا جدا کرد؛ با استفاده از امکانات فراوانی که داریم می‌توان آمریکا را وادار کنیم که از این ژست کاذبانه خجالت کشیده برگشته و مذاکرات را بپذیرد.
 
وی با بیان اینکه هسته‌ای شدن مسالمت‌آمیز را بد می‌دانند اما این همه بمب‌های خطرناک در آمریکا و جاهای دیگر هست بد نیست، یعنی هیچ ندایی در دنیا نیست که ما را همراهی کند، گفت: مسأله‌ای هسته‌ای را جدی می‌گیرم اما با تدبیر، دشمن را نباید ساده بگیریم اما این به معنای مأیوس شدن نیست، مسأله هسته‌ای جزو اولویت‌های سیاست خارجی دولت من خواهد بود.
 
رضایی با تأکید بر اینکه هرچه وقت بگذرد تحریم‌ها بیشتر اثر می‌کند و ما از پا درمی‌آورد، گفت: دویست یا سیصد نفر از دیپلمات‌های قوی کشور را بسیج کرده و یک اتاق بزرگ دیپلماسی را تشکیل می‌دهیم که به عنوان عقبه، خوراک فکری گروه مذاکره کننده را تأمین کنند و با بسیج دیپلمات‌های قوی ایران مجموعه تقویت شود.
 
تدوین طرح جامع برای مذاکره با غرب/ وضع کنونی عزت ملی را حفظ نمی‌کند
 
وی ابراز کرد: اگر بخواهیم سخنی بگوییم باید کاری کنیم عزت ملی حفظ شود و از طرف دیگر راه مذاکره باز شود، این وضع کنونی عزت ملی را حفظ نمی‌کند و عقب‌نشینی هم عزت ملی را حفظ نمی‌کند، با باز کردن مسیری که فرهنگ و اقتصاد را گسترش دهیم عزت ملی حفظ می‌شود که البته نیازمند طرح جامعی است.
 
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: طرح آماده شده اما نمی‌توانم رو کنم چون اگر دستم را باز کنم آنها می‌فهمند که قدرتم از کجاست، طرح را خدمت رهبر معظم انقلاب بعد از به دست گرفتن جایگاه ریاست جمهوری ارائه خواهم کرد و نظر ایشان را می‌گیرم و بعد به سراغ مذاکره می‌رویم تا نوعی مذاکره هوشمندانه صورت گیرد.
 
وی این طرح را به تنهایی کافی ندانست و گفت: ممکن است آنها تن ندهند، لبه دوم قیچی را فعال می‌کنیم یعنی کارآمدی اقتصادی، در همان ماه‌ها و سال اول ثابت می‌کنیم که تحریم اقتصادی قابل خنثی کردن در ایران است به محض اینکه اولین پالس به آمریکایی‌ها برسد آنها می‌فهمند که باید کوتاه بیایند و با ایران مذاکره کنند.
 
رضایی تصریح کرد: باید این ذهنیت را در آنها ایجاد کنیم که اگر مذاکره با آمریکا همین الآن آغاز نشود، به ضرر آنها است، اگر آمریکایی‌ها مذاکرات هسته‌ای را انجام دهند در حالی که دیپلماسی ضعیف باشد، نباید از طرفی ماجرایی کنیم و از طرف دیگر نباید ساده‌اندیشی کنیم که هر دو به کشور ضربه زده است.
 
وی با بیان اینکه مسأله دیپلماسی در موضوع هسته‌ای از پیچیده‌ترین مسائل دیپلماتیک است، معنای موازنه نسبی را ارائه دیالوگ جدیدی در دیپلماسی خارجی عنوان کرد و گفت: ممکن است با یک کشور هم تعامل و هم چالش داشته باشیم، باید فهرستی از تعامل‌ها و چالش‌ها را تهیه کنیم مانند تعامل با آمریکایی‌ها در محیط زیست و مواد مخدر مانند بحث هسته‌ای که البته رهبری تنها تعامل در انرژی هسته‌ای را اجازه داده‌اند.
 
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری توضیح داد: ما مشکلات محیط زیستی مانند ریزگردهایی که 26 میلیون جمعیت منطقه جنوب غرب را با مشکلات تنفسی درگیر کرده است و نیز بحث مواد مخدر را که به واسطه آن جوان‌های کشور در مناطق مرزی کشور به شهادت می‌رسند با تعامل با دیگر کشورها حل کنیم.
 
وی در ابتدای سخنان خود در پاسخ به این سؤال که میثاق ملی را چه می‌دانیدف گفت: نخستین میثاق هر فرد با خدا است که شرک نورزیم و غیر از خدا کسی را نپرستیم و تابع نفس نباشیم، اگر به مهم‌ترین میثاق بین مردم و دولت که قانون اساسی است معتقد باشیم اما گرفتار خودپرستی شویم، دچار مشکل خواهیم شد.
 
رضایی ادامه داد: در اجرای قانون تبعیض قائل نشویم همه موارد قانون را اجرا کنیم و ارزش یکسانی بدهیم، ارزش‌های متفاوتی در دولت قائل نشویم، این صحیح نیست که یک تعداد اصول را ارزش بگذاریم و تعداد اصول دیگر را کنار بگذاریم، باید به برخی اصول که کمتر توجه شده بیشتر توجه کنیم و یک بازگشت به زندگی مردم داشته باشیم.
 
وی با بیان اینکه قانون اساسی را رییس جمهور باید اجرا کند، اما برخی فکر می‌کنند رییس جمهور می‌تواند بدون مجلس این اجرا را انجام دهد، اظهار کرد: هیچ کدام از رؤسای جمهور قلمرو، مسؤولیت‌های بخش تعاونی، خصوصی و عمومی و دولتی را مشخص نکرده‌اند.
 
این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: کلیه اصولی را که مغفول مانده و قانون برایش نوشته نشده تهیه کرده و در مجلس به تصویب می‌رسانیم.
 
آزادی‌ها باید در کشور نهادینه شود
 
وی با بیان اینکه درخت آزادی در جامعه کاشته نشده است، گفت: برخی اصول مانند آزادی‌ها را باید در کشور نهادینه کنیم، درخت آزادی هنوز در جامعه کاشته نشده است چراکه به اصولی از قانون اساسی توجه نکرده‌ایم که آن را تبدیل به قانون کنیم؛ نمی‌توان همه خواسته‌های ملت را در سطح آرمانخواهی متوقف کرد.
 
رضایی در ادامه با اشاره به فاز اول اجرای هدفمندی یارانه‌ها، اظهار کرد: نخستین مشکل هدفمند شدن یارانه‌ها آن بود که شفاف نشد،‌معلوم نشد هدفمند شدن یارانه‌ها را برای شفاف شدن قیمت‌ها می‌خواهیم که تعادل اجتماعی شکل بگیرد یا برای جبران و چون این دو با ابهاماتی همراه بود در اجرا مشکلاتی به وجود آورد.
 
وی با بیان اینکه اگر به واسطه شفاف‌سازی قیمت‌های انرژی به اقشار آسیب‌پذیر خسارت‌هایی وارد شد باید اقدامات جبران‌پذیر صورت گیرد، افزود: جبران این نیست که پولی را به جامعه تزریق کنید و آن دوباره گرانی ایجاد کند؛ جبران باید واقعی باشد.
 
پرداخت 110 هزار تومان یارانه نقدی
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه مشکلات بخش اول هدفمندی یارانه‌ها به صورت اسمی جبران شده است، افزود: اگر به صورت واقعی جبران می‌شد هیچ وقت پولی که دست مردم می‌رسید به گرانی تبدیل نمی‌شد که دوباره بخواهند آن را جبران کنند و آن جبران خود مشکلات بیشتری را به همراه داشته باشد.
 
وی از پرداخت ماهانه 110 هزار تومان یارانه نقدی به مردم خبر داد و گفت: 45 هزار تومان تعهد دولت گذشته است و نباید تعهدات دولت‌های گذشته را زیر پا گذاشت، فعلا این 45 هزار تومان با این شکل ادامه پیدا می‌کند و در مرحله دوم 65 هزار تومان به شکل تولیدی و درآمدی به مردم پرداخت خواهد شد.
 
رضایی در پاسخ به سؤالی درباره اهمیت آموزش و پرورش، با بیان اینکه پست‌های سیاسی را با نگاه سیاسی انتخاب می‌کنم، اما اجازه نخواهم داد پست‌های سرنوشت‌ساز که آینده یک کشور را می‌خواهد رقم بزند با نگاه جناحی همراه شود، آموزش و پرورش را سبب قوام کشور دانست.
 
چاره‌اندیشی ساختاری برای رفع گرانی‌ها
 
وی با بیان اینکه نباید به سبب کارهای شخصی آینده فرزندانمان را زیر پا بگذاریم، تصریح کرد: پای سیاست را باید از مقوله‌های فرهنگی بیرون کشید، وزیر آموزش و پرورش را از خود آموزش و پرورشی‌هایی که سابقه کار معلمی دارد و مسؤولیت‌پذیر باشد انتخاب کرده و کاری می‌کنیم که معلمان هیچ دغدغه‌ای غیر از درس دادن نداشته باشند.
 
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری کاهش ارزش پول ملی و تورم و کاهش قدرت خرید مردم را نگران کننده خواند و گفت: گرانی در ایران دو نوع علت دارد علت‌های ساختاری و تاریخی که در 50 ساله اخیر با آن مواجه بوده‌ایم، علت دیگر مسائل مقطعی مانند تحریم‌ها و یا یارانه‌ها است، اما هیچ‌گاه گرانی‌ها زیر 10 درصد نرفته و یک رقمی نشده است.
 
وی بر چاره‌اندیشی برای رفع گرانی‌ها به صورت ساختاری تأکید کرد و افزود: مسأله افزایش قیمت‌های دو سه درصدی در همه اقتصادهای دنیا هست، اما هیچ گاه نشده اقتصاد ایران به دو سه درصد برسد، در سال‌های 53 و 54؛ 73 و 74 و از اواخر 90 تاکنون این مشکل وجود داشته است.
 
ایجاد تحول اساسی در تولید ملی
 
رضایی همچنین به اهمیت مسأله تولید ملی در کشور اشاره کرد و با تأکید بر ایجاد تحول اساسی در تولید ملی، گفت: تولید ملی به یک مجموعه مسائلی گره خورده که کشش آن ضعیف است، باید کشش تولیدی را به روشی درست کنیم که هر تومانی که می‌رود سفته‌بازها نتوانند با کارآفرینان رقابت کنند و پول بیشتر به سمت کارآفرینان برود.
 
وی ابراز کرد: تأثیرگذاری یارانه‌ها بر افزایش گرانی‌ها و کاهش قدرت خرید مردم نه پنج درصد آقای احمدی نژاد است نه 60 درصد بقیه که به این اعتقاد ندارم، گرانی را یک اژدهای پنج سر می‌بینم که این اژدها زمانی در ایران مهار می‌شود که پنج سر را با هم کنترل کنیم، کنترل برخی سرها مانند مسائل تولیدی کمی طول می‌کشد.
 
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه زمانی را مهار تورم و کنترل گرانی‌ها مانند برخی از آقایان که تعیین کرده‌اند، تعیین نمی‌کند و آن را علمی نمی‌داند، متذکر شد: اما به ملت ایران قول می‌دهم که هدف‌گذاری‌ها را تأمین کرده و این فشاری که در زندگی مردم به واسطه گرانی ایجاد شده برمی‌داریم.
 
وی گفت: یک اقتصاد زیرزمینی و بازار سیاه بزرگی درست شده که همه کار می‌کنند و مالیات نمی‌دهند، مشکل بازار ایران را باید پیدا کرد، الآن همه به دنبال سه هزار میلیارد رفته‌اند که کشف شد، در حالی که شاید پنج هزار و ده هزار میلیارد از طریق کارهای زیرمیزی انجام می‌شود.
 
اعطای یارانه سبز در کنار یارانه نقدی
 
رضایی افزود: باید وضعیت بازار را سامان دهیم، به جای اصلاح قیمت‌ها به دنبال اصلاح بازار می‌روم و به هرکسی کشاورزی خود را از سنتی به پیشرفته تبدیل کند یارانه سبز می‌دهم چراکه آب را صرفه‌جویی می‌کند، کیفیت کالا و درآمد کشاورزی را بالا می‌برد.
 
وی گفت: الآن روستاها خانه سالمندان کشور شده‌اند؛ برخی کارهای زیربنایی را با اقتصاد یکی می‌دانند و فکر می‌کنند اتوبان‌کشی و سدسازی کارهای زیربنایی است، هزینه تصمیم‌گیری‌ها اشتباه و عدم تخصیص هزینه‌های کشور بسیار زیاد است.
 
وی به برنامه‌های خود در تمرکززدایی و گسترش دخالت مردم در امور جامعه اشاره کرد و با بیان اینکه باید رابطه دولت و مردم را بازتعریف کنیم، اظهار کرد: این رابطه که شکل گرفته برای فضای سیاسی امنیتی خوب است یعنی برای بقا، اکنون مشکلی در بقا نداریم و حتی دیگر بمب اتم آمریکا هم بر این کشور کارساز نیست.
 
رضایی گفت: وارد حوزه‌ای به نام زندگی شده‌ایم، چرا می‌گویم سلام بر زندگی، الان موقع رسیدن به زندگی مردم است اما آیا نباید ساختار دولت را عوض کنیم، اگر بخواهیم اقتصاد و فرهنگ کشور را حل کنیم باید تغییرات اساسی در ساختار دولت ایجاد کنیم و با برنامه‌ای مشخص به طور واقعی اوضاع کشور را سامان دهیم.
 
ضرورت رعایت قانون و اخلاق در عرصه انتخابات
 
وی ادامه داد: مردم را به طور جدی وارد اداره کشور کنیم، مردم را وارد سیاست کردیم و نتیجه آن را دیدیم اما متأسفانه مردم را وارد اقتصاد و فرهنگ نکرده‌ایم، ایالت‌های اقتصادی را راه بیندازیم، مدیریت محل اداره شهر را به مردم واگذار کنیم، اینگونه که شورای شهر و روستا اداره می‌شود قبول ندارم.
 
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری از مردم خواست که مسأله شوراهای شهر و روستا را جدی بگیرند و از صدا و سیما نیز خواست با یک فرمولی انتخابات شوراها را که همزمان با انتخابات ریاست جمهوری شده است پوشش تبلیغاتی دهد تا افردای که وارد این عرصه از انتخابات شده‌اند فرصت شناساندن خود را به مردم داشته باشند.
 
وی با توصیه به هوادران خود و نامزدهای دیگر مبنی بر جدی گرفتن قانون و اخلاق در عرصه انتخابات، گفت: در برخی کشورها قانون کافی است و اخلاق معنایی در سیاست ندارد، اما در کشور ما اخلاق باید بیش از هر جای دیگر در کنار قانون باشد.
 
رضایی با بیان اینکه در جناح‌های سیاسی وارد نشده‌ است، اظهار کرد: علت اینکه در ائتلاف اصولگرایان وارد نشده‌ام برای این بود که می‌خواستم تعهدی به دوستان و ملت ایران ندهم که گرفتار آن شوم.
 
ضرورت استفاده از همه ظرفیت‌های کشور
 
وی بر استفاده از همه ظرفیت‌های کشور تأکید کرد و افزود: در بحث مناظره از هشت نفر دفاع کردم و گفتم کمیسیون انتخابات باید هر هشت نفر را رییس جمهور تلقی کند، البته باید نظرات و انتقادهای خود را بگوییم که حق مردم است اما بحث آن است که حقایق چگونه گفته شود که اخلاق و قانون رعایت شود.
 
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه همواره در آرزو و صحبت بسیار جلو هستیم اما معمولا آرزوها و حرف‌هایمان را تبدیل به روش و رفتار ‌نکرده‌‌ایم، به برخی که معتقدند کشاورزی کشورهای پیشرفته زیر 20 و یا 10 درصد است انتقاد کرد و گفت: آنان نمی‌دانند بخش زیادی از صنعت در کنار کشاورزی، مربوط به کشاورزی می‌شود.
 
وی گفت: صنعت کشور باید هدفمند شود، صنعت برای صنعت به ندرت اتفاق می‌افتد صنعت باید برای معدن، صنعت برای کشاورزی و صنعت برای خدمات باشد، مرتب آمار کشاورزی را با آمار روستاییان یکی می‌کنند در حالی که محور شهرهای کوچک نیز کشاورزی است.
 
رضایی با بیان اینکه قیمت کالای کشاورزی غیرواقعی است و آن را قیمت بازار نمی‌داند، بار دیگر قول پرداخت یارانه سبز به کشاورزان و صنعت‌کاران را داد و افزود: یارانه سبز با توجه به تولید و سرمایه‌گذاری به هشت مورد اعطا می‌شود، البته به زارعان پول نمی‌دهیم که غذا بخرند بلکه پول می‌دهیم که غذا تولید کنند.
 
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: هرکسی صنایع تبدیلی را به مناطق کشاورزی ببرد یارانه دریافت خواهد کرد و اصلاح بذر و خاک و صنعتی کردن دام‌ها یارانه دریافت خواهند کرد، بیمه محصولات کشاورزی را نیز در نظر خواهیم گرفت.
 
وی در ادامه با بیان اینکه آموزش عالی از نظر کیفی تحول بزرگی پیدا کرده است، فعالیت دانشگاه‌های علمی کاربردی را از کارهای خوب دولت احمدی نژاد نام برد و گفت: زنجیره تولید ارزش ملی را در کشور از پژوهش، آموزش، تولید، بازرگانی و صادرات که دارای شکاف‌های بسیار است سامان خواهیم داد.
 
وضعیت فرهنگی کشور مطلوب نیست
 
رضایی با بیان اینکه وضعیت فرهنگی را به هیچ وجه به این شکل قبول ندارد، گفت: فضا بسته است باید آزادی‌ها را در دانشگاه‌ها بیشتر کنیم، نشاط سیاسی را با میزهای گفت‌وگو بیشتر کنیم، باید جامعه را تخلیه کنیم، خودم را در معرض نقد و فشار قرار می‌دهم تا این تخلیه صورت گیرد.
 
وی در پایان گفت: از ملت ایران تقاضا می‌کنم سرباز خودشان را در این مسیر کمک کنند، هرچند ایده‌های بزرگی را طرح کرده‌ام اما مطمئن باشید این ایده‌ها همراه با کار کارشناسی است و ضمانت‌های اجرایی آن را فراهم کرده‌ام؛ پشت سر ما یک پشتوانه قوی حقوقی وجود دارد که این برنامه‌ها را پیاده کرده و عمل کنیم.
 
وی ابراز کرد: اطمینان می‌دهم که ایده‌های بزرگی که دارم قابل عملیاتی شدن است به ویژه با آزاد کردن انرژی که در جوانان ایران اسلامی سراغ داریم، بار دیگر ده‌ها نفر مانند آقا مهدی باکری‌ها، بروجردی‌ها و احمد کاظمی‌ها در این کشور به صحنه می‌آیند و فقر و بیکاری و تحریم‌های اقتصادی را خنثی می‌کنند./920/ز502/ج
ارسال نظرات