۲۴ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۷:۰۲
کد خبر: ۱۷۱۵۷۸
استاد حوزه علمیه:

صحیفه سجادیه بزرگ‌ترین میراث فرهنگی ما در کنار قرآن و نهج‌البلاغه است

خبرگزاری رسا – استاد حوزه علمیه قم، گفت: ‌بزرگ‌ترین میراث فرهنگی ما در کنار قرآن و نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه است که مهم‌ترین مسائل دین از قبیل اخلاق و عقائد و بسیاری از امور دیگر در آن موجود است.
امام سجاد

حجت‌الاسلام ذبیح‌الله اسماعیلی استاد و نویسنده حوزه علمیه قم، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به سالروز ولادت امام سجاد(ع)، به تبیین شخصیت امام سجاد پرداخت و گفت: بزرگ‌ترین میراث فرهنگی ما در کنار قرآن و نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه است که مهم‌ترین مسائل دین از قبیل اخلاق و عقائد و بسیاری از امور دیگر در آن موجود است.

وی افزود: امام سجاد(ع) در سال 38 هجری به دنیا آمدند و در سال 95 هجری شهید شدند، و عمر پربرکت ایشان 57 سال است، پدر بزرگوارشان امام حسین(ع) و مادرشان شهربانو، دختر یزدگرد سوم بوده است که نام ایشان را شیخ مفید در کتاب خود ذکر کرده است.

ویژگی‌های اخلاقی

این استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: امام سجاد(ع) در کظم غیظ، حلم، بردباری، گذشت، رسیدگی به حال ضعیفان، صله رحم و توجه به پدر و مادر بی‌نظیر است در باب توجه به پدر و مادر درباره ایشان روایت است که ایشان بری رعایت ادب، با مادر خود غذا نمی‌خوردند و وقتی علت را جویا شدند، حضرت فرمودند «می‌ترسم که در سفره بر غذایی پیش دستی کنم در حالی که مادرم میل داشته باشد».

وی درباره ویژگی‌های اخلاقی امام زین‌العابدین(ع) تصریح کرد: امام سجاد(ع) با یک شتر، 20 حج به جای آورد و در این 20 حج یک‌بار هم بر حیوان خود تازیانه نزد و این نشان دهنده این است که این امام بزرگوار بر حقوق حیوانات بر انسان واقف است.

عبادت امام زین‌العابدین(ع)

حجت‌الاسلام اسماعیلی یادآور شد: امام سجاد(ع) در عبادت و راز و نیاز با معبود بی نظیر است و این که می‌گویند امام علی(ع) هر روز هزار رکعت نماز می‌خواند درباره امام سجاد(ع) نیز صدق می‌کند و این مسأله با عظمت روحی این بزرگواران سازگار است، ایشان در هنگام نماز از خشیت خداوند به خود می‌لرزید و وقتی که به ایشان گفته ‌شد که چرا این قدر عبادت می‌کنید، فرمودند که عبادت من کجا و عبادت علی(ع) کجا و عبادت من در مقابل عبادت ایشان چیزی به حساب نمی‌آید.

دعای امام سجاد(ع) درباره فلسفه دین

وی خاطر نشان کرد: امام سجاد(ع) در دعای اول صحیفه سجادیه در جمله‌ای درباره فلسفه دین می‌فرماید « حمد خدایی را که اگر بر بنگان خود به خاطر نعمت‌های پی‌درپی، راه حمد و سپاس خود را نمی‌گشود ، و امکان شکر نعمت خداوند میسر نبود، انسان از حدود انسانیت به مرز حیوانیت می‌رسید» و اگر دین نبود انسان با بهایم فرقی نداشت و اگر دین نبود انسانیتی وجود نداشت.

این نویسنده حوزه علمیه قم ابراز داشت: یکی از درس‌هایی که از دعای مکارم الاخلاق امام سجاد(ع) برمی‌آید این است که اگر انسان دارای بینش بلندی در زندگی باشد، سعی می‌کند خود را متعالی کند و بهتر است که انسان برای انجام کارهای بزرگ همت خود را افزایش دهد تا به واسطه آن، در کارها موفقیت بیشتری کسب کند.

ویژگی‌ انسان متعالی

وی درباره ویژگی‌های انسان متعالی گفت: یکی از معارفی که اهل بیت(ع) به ما آموختند تعالی همت است و انسان متعالی تنگ نظر نیست و تمام این حسادت‌ها و رفتارهای ناشایست ما، برخواسته از کمبود نگاه معنوی ما به زندگی است و از طرفی اغماض، گذشت و بخشندگی به بلند نظری افراد در زندگی باز می‌گردد.

حجت‌الاسلام اسماعیلی در پایان افزود: امام سجاد(ع) در حادثه عاشورا نقش مهمی را ایفا کرد و این امام بزرگوار تکمیل کننده رسالت قیام عاشورای حضرت امام حسین (ع) است که اگر پیام‌های ایشان و روشنگری حضرت زینب(س) نبود، واقعه عاشورا در کربلا، خاموش می‌شد./979/ت302/ن

ارسال نظرات