۰۵ تير ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۹
کد خبر: ۱۷۳۵۰۱

جلد یازدهم دائرةالمعارف قرآن کریم در آستانه نشر

خبرگزاری رسا ـ مدیر گروه دائرةالمعارف های قرآنی از در دست نشر بودن جلد یازدهم دائرةالمعارف قرآن خبر داد.
حجت‌الاسلام علي خراساني

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، حجت‌الاسلام علی خراسانی با بیان این که مرکز فرهنگ و معارف قرآن جلد 11 دائرالمعارف قرآن کریم را در آستانه نشر دارد اظهار داشت: همچنان که علاقه مندان به مطالعات قرآنی مستحضر هستند این پروژه از 17 سال قبل با حضور جمع زیادی از حوزویان و دانشگاهیان آغاز شده و تاکنون 10 جلد از آن منتشر شده و در سال 92 دو جلد دیگر از این اثر منتشر می‌شود.

 

وی ادامه داد: جلد 11 این دائرالمعارف در ادامه حرف ح از مقاله «حسن بن علی» شروع و تا مقاله «خانه خدا» ادامه دارد و مشتمل است بر حدود70 موضوع و مقاله که مهمترین موضوعات در این جلد موضوع، حسن بن علی(علیهماالسلام)، حسن و قبح عقلی، حسین بن علی(علیهماالسلام)، حشر و نشر، حفظ قرآن، حقوق، حقوق بشر، حکمیت، حکومت، حمراء‌الاسد، حنین، حواء، حواریون، حورالعین، حیات طیّبه، حیوان و خانواده است.

 

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اضافه کرد: در این دائرالمعارف مجموعه موضوعات و اعلام قابل استخراج از قرآن در قالب یک مقاله مستقل و جامع ارائه می‌شود که مجموعه این موضوعات در 3000 مدخل ارائه شده که از این تعداد 600 مدخل ارجاعی و 2400 مدخل اصلی است که از حرف آ شروع و تا حرف ی ادامه دارد.

 

این پژوهشگر علوم قرآنی با بیان این که این مدخل‌ها براساس حروف الفبا است و مقالات هم در چارچوب ساختار شناخته شده دائرالمعارف تدوین و تنظیم می‌شود اظهار داشت: از ویژگی‌های این دائرالمعارف جامعیت مقالات است و اینکه دیدگاه‌های مفسران در ذیل هر مطلب و موضوع ارائه می‌شود، هنچنین منابع استفاده شده در این مقاله منابع دست اول است و بسیاری از منابع، از منابع کهن و قدیمی است.

 

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد علاقه‌مندان به مطالعات قرآنی در کوتاه‌ترین زمان به یک مطالعه جامع و کامل دسترسی پیدا کنند و به آن موضوع برسند. البته ارجاعات به مدخل‌های دیگر و منابع آدرس داده شده در هر مقاله می‌تواند تکمیلی باشد برای پژوهش‌های قرآنی علاقه‌مندان، و برای کسانی که می‌خواهند بیش از مقاله تحقیق کنند سرنخ‌هایی ارائه می‌کند./992/د102/ق

ارسال نظرات