۰۶ تير ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۹
کد خبر: ۱۷۳۶۲۷
رحیم پور ازغدی:

اولویت شهر اسلامی گسترش توحید عملی است

خبرگزاری رسا ـ رحیم پور ازغدی اولویت های شهر را از نگاه امام رضا(ع) عدالت، معنویت، عقلانیت و گسترش توحید عملی دانست، و افزود: شهری که در آن ثروتمندان از فقرا مطلع نباشند و مستضعفی شب گرسنه بخوابد شهر اسلامی نیست.
مشهد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حسن رحیم پور ازغدی شب گذشته در همایش «تبیین شاخص های شهر اسلامی» در محل تالار نور با بیان این که زیارت اسلامی از تجارت و بهداشت تفکیک پذیر نیست، اظهار کرد: مدیریت شهری این نیست که مسائل مربوط به زیارت امام رضا(ع) مهم و بقیه مسائل ثانوی باشد. این نگاه، اسلامی نیست. پایتخت معنوی ایران، زمانی شهر امام رضا(ع) است که بازارهایش با معیارهای این امام منطبق شود.

 

معماری شهر اسلامی باید اشاعه دهنده پیام های اخلاقی و تربیتی باشد

وی گفت: یکی از ابعادی که در معماری اسلامی شهر سازی باید مد نظر گرفته شود، بعد اخلاقی، حقوقی است. مدیریت باید به گونه ای باشد که معماری، پیام های اخلاقی و تربیتی را اشاعه دهد. برای نمونه در میدان احمد آباد مشهد، مجسمه پسری که مادرش را به دوش گرفته و قصد عبور از خیابان را دارد، یک نماد اسلامی است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اولویت های شهر را از نگاه امام رضا(ع) عدالت، معنویت، عقلانیت و گسترش توحید عملی دانست و افزود: شهری که ثروتمندان از فقرا مطلع نباشند، و مستضعفی شب را گرسنه بخوابد، شهر اسلامی نیست.
لزوم رعایت حقوق متقابل مادی و معنوی    
رحیم پور ازغدی با اشاره به این که تصمیم گیری ها باید بر عهده مسؤولان متخصص باشد، افزود: خاندان عصمت و طهارت ارزش های اسلامی را رعایت حقوق متقابل مادی و معنوی می دانند؛ اگر روابط انسانی و اصالت حقوق در شهری مراعات شد ان گاه گام اصلی به سمت مدیریت شهر اسلامی برداشته می شود.
وی با انتقاد از این که ملاک جامعه برای مذهبی بودن، ظاهر افراد است، ابراز کرد: در روایات اهل بیت(ع) به طور مستقیم و مستقل این معیار بیان نشده است. خاندان عصمت و طهارت(ع) ارزش های اسلامی را رعایت حقوق متقابل مادی و معنوی می دانند.
وی ادامه داد: خانواده ای، اسلامی است که وجه قابل توجه در آن آرامش و طمأنینه بوده، اضطراب و استرس و خشونت نزدیک به صفر باشد. مدیریت شهرسازی نیز زمانی اسلامی است که تجارت و زیارت به سمت آرامش و طمأنینه حرکت کند.
رحیم پور ازغدی با تبین این نکته که شادی  جزو ارزش های اسلامی است، بیان کرد: اهل بیت(ع) می فرمایند: «نگاه به رنگ سبزو فضای سبز در مردم نشاط ایجاد می کند.» بنابراین ادخال سرور یک ارزش اسلامی است و مدیریت شهر اسلامی  باید برنامه شادی را مدیریت کند.
 کرسی های بحث و گفتگو در شوراهای شهر و روستا برپا شود
وی خطاب به مدیران شهرسازی ادامه داد: کرسی های بحث و گفت و گو در شوراهای شهر و روستا باحضور حوزویان، دانشجویان و افراد متخصص راه اندازی کنید، عموم مردم را دعوت کرده و آسیب ها را شناسایی کنید، ارزش های اسلامی را استخراج کرده و راهکار ارائه دهید.
این استاد دانشگاه با اشاره به این نکته که غم در راه حق، رشد دهنده است، تصریح کرد: وضعیت یتیمان، محرومان، ورشکسته ها و مجانین را به جامعه نشان دهید؛ مدیریتی که اجازه دهد یتیمی در شهر تحقیر شود، اسلامی نیست.
وی گفت: با توجه به روایاتی که در رابطه با آداب زیارت آمده است، زیارت ممکن است هم اسلامی و هم غیر اسلامی باشد. زیارت خلاف عدالت، توأم با ریا و غصب حقوق دیگران، زیارت غیر اسلامی محسوب می شود.
جامعه اسلامی برای تولیدکننده ارزش قائل است و زمینه پیشرفتش را فراهم می کند
رحیم پور ازغدی معیار صنعت گر مسلمان را داشتن مهارت، امانت داری و برقراری رابطه دوستانه بین کارگر و کار فرما دانست و تصریح کرد: قوانین حاکم بر جامعه باید به گونه ای باشد که برای تولید کننده ارزش قائل شود و امکانات به او تعلق بگیرد تا پیشرفت کند، نه این که وررشکست شده و به سمت مشاغل دیگر رود. 
وی گفت: شهری اسلامی است که تقوا، توحید و اخلاق را رواج دهد. اهل بیت(ع) می فرمایند: «مسلمان هیچ روزی را به شب نمی رساند مگر این که صدقه دهد»، بنابراین با توجه به این که هرگونه کمک مادی ومعنوی به هم نوع، صدقه محسوب می شود، شهروندان شهر اسلامی می توانند هر روز از این نعمت بهره مند شوند. مدیران شهر سازی باید به کاهش زنا، بالا بردن میزان ازدواج و مسأله مسکن توجه کنند. 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: در جامعه اسلامی و انسانی باید محبت، انفاق و ایثار رواج پیدا کند. اگر ارتباطات خویشاوندی در شهری سرد شود، آن جامعه از بین می رود. پیامبر اکرم(ص)  می فرمایند: «جبرئیل آنقدر نسبت به همسایه سفارش کرد که گمان کردم همسایه از همسایه ارث می برد.». در حالی که در جامعه ما همسایه از همسایه خبر ندارد.
لازم به ذکر است در پایان این همایش از سند راهبردی- گفتمانی توسعه شهر مشهد با محوریت فرمایشات و منویات امام و رهبری که خطاب به اعضای شورای شهر و کارکردهای شهرداری تدوین شده است، رونمایی شد./930/پ202/ع
ارسال نظرات