۰۷ تير ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۴
کد خبر: ۱۷۳۸۰۳
عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی:

جنگ از مهم‌ترین منابع مطالعاتی تجربه‌های مدیریتی کشور است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی جنگ تحمیلی هشت ساله را یکی از مهم‌ترین منابع مطالعاتی برای تجربه‌های مدیریتی خواند و گفت: در تجربه‌های مدیریتی مختلف باید هم به چشم‌انداز نگریست و هم باید از تجربه‌ها استفاده کرد.
نشست علمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی رضاییان، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی، هفتم تیرماه در نهمین مجمع عمومی انجمن مدیریت اسلامی که در سالن همایش‌های انجمن‌های علمی حوزه برگزار شد، گفت: یکی از اصول چهاردگانه فایول اصل وحدت است وحدت به تلاش همه بخش‌های سازمان به طور هماهنگ برای دست‌یابی به اهداف تعریف می‌شود.

وی همه تصمیمات مدیریتی را تابع قانون کارآیی خواند و اظهار کرد: هنگامی که شاخص غالب در فضای مدیریتی وارد شد، کارآیی هم تابع شاخص غالب قرار می‌گیرد، مانند این‌که در یک بانک خون شاخص غالب خالی نبودن بانک خون از خون است و کارآیی هم فدای آن می‌شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی با تأکید بر این‌که وحدت و هماهنگی نیز در برخی مجموعه‌ها یکی از شاخص‌های غالب است، ابراز کرد: هماهنگی و وحدت در کار جمعی لازم است و باید همه فعالیت‌ها تابع این شاخص غالب باشد، همان‌گونه که در نماز جماعت این چنین است.

وحدت در هدف فرد فرد یک سازمان از شرط‌های هماهنگی سازمانی است

وی ادامه داد: در سبک‌‌های مختلف حل تعارض باید از سبک نرمش و سازش استفاده کنیم تا هماهنگی و وحدت به هم نخورد، همچنین در دیگر حوزه‌ها باید سبک مدیر با مجموعه انتظارات عواملی که در آن‌جا هستند همچون کارمندان، رؤسا و مانند آن هماهنگ باشد.

رضاییان خاطرنشان کرد: تیم‌سازی در مدیریت در دو مفهوم کاربرد دارد و یکی از کاربردهایش انتخاب زیردستان مهم و کارآ در سازمان است، فرد هر چه قدر هم توانمند باشد نیازمند یک تیم است تا هماهنگی بین این تیم‌ها به وجود آید.

وی گفت: وحدت در هدف، فهمیدن نقش خود و پذیرفتن نقش دیگران و ایفای نقش‌های مکمل سه شرط هماهنگی در اداره یک سازمان بزرگ است و باید عوامل به آن پایبند باشند، یک مدیر توانایی فکر کردن به همه موضوعات را ندارد، به همین دلیل باید افراد خوش‌فکر یا اجرایی را در تیم خود وارد کند و خود نقش تلفیقی را به انجام برساند.

استاد حوزه علمیه معنای وحدت را هماهنگی در کارها و نه یک‌سان بودن سلیقه‌ها برشمرد و ابراز کرد: کار جمعی الزام می‌کند که با یکدیگر هماهنگی داشته باشیم، همچنین یک مدیر با یک هم‌پیمانی فردی استراتژیک می‌تواند قدرت خود را افزایش دهد.

قدرت مدیر تنها در حیطه اختیارات قانونی وی نیست

وی گفت: قدرت یک مدیر می‌تواند تنها در اختیارات قانونی آنان نیست بلکه در روابطی است که با دیگران برقرار می‌کند و با استفاده از هم‌پیمانی می‌توان قدرت مدیر را افزون کرد.

رضاییان ادامه داد: در هم‌پیمانی باید صادقانه رفتار کرد و طرف مقابل را باهوش دانست، همچنین اعتماد و استفاده از راهبرد برد برد در هم‌پیمانی بسیار مؤثر است، یعنی باید مدیر به گونه‌ای رفتار کند که برای او و برای هم‌پیمانش رابطه برد برد به وجود آید.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی اصل وحدت را به عنوان یک شاخص غالب در تمام رفتارهای مدیریتی دانست و اظهار کرد: در یک رفتار وحدتی وقتی افراد یک نظر را ارائه می‌کنند و نظری انتخاب می‌شود، لازم نیست افراد با ادامه یافتن بحث مخالفت کنند.

وی بیان کرد:‌ سیستم ارزشی یعنی نگاه مدیر به انسان و اعتماد به دیگران، ترجیح دادن یک فرد و احساس امنیت در شرایط عدم اطمینان یا تحمل ابهام روی سبک مدیریت فرد به ویژه در مدیران عالی تأثیر می‌گذارد.

استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: اگر بخواهیم تحمل ابهام یا احساس امنیت در شرایط عدم اطمینان را بالا ببریم نیاز به خودسازی است، باید یکی از شرایط دادن مدیریت به افراد تحمل ابهام باشد که این امر در جنگ دیده شد، تا فرد آمادگی لازم برای عدم اطمینان و آرامش لازم را نداشته باشد نمی‌تواند خود به مجموعه آرامش بدهد.

جنگ یکی از مهم‌ترین منابع مطالعاتی به شمار می‌آید

وی ادامه داد: همسویی و هماهنگی راه‌های مختلفی را دارد، وقتی همسویی و هماهنگی در یک سازمان شکل گرفت منافع فردهای مختلف در یک سازمان به هم گره می‌خورد و مدیر یک استراتژی برد برد در آن زمان می‌نویسد.

رضاییان با تأکید بر این‌که اشتراک در هدف یکی از شرایط همسویی و وحدت در سازمان است، ادامه داد: در مدیریت کسی حرف نهایی را می‌زند که باید پاسخ‌گو باشد، نمی‌توان به هر بهانه‌ای در سازمان ناهماهنگی ایجاد کرد.

وی تعیین استراژی را از دو جنبه بالا به پایین و پایین به بالا مفید دانست و اظهار کرد: امروز می‌توان هم از تجربه‌هایی که کسب شده بهره برد و همچنین می‌توان از چشم‌انداز برای تعیین استراتژی استفاده کرد، نماندن تنها در جنبه نظری برکات و آثار زیادی دارد و هر دو روش بسیار مفید است.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان این‌که ما بعد از انقلاب تجربه‌های بسیاری داریم و خط مشی‌های بسیاری وضع شده است، جنگ تحمیلی هشت ساله را یکی از مهم‌ترین منابع مطالعه برای تجربه‌های مدیریتی خواند و ابراز کرد: در تجربه‌های مدیریتی مختلف باید هم به چشم‌انداز نگریست و هم باید از تجربه‌ها استفاده کرد.

وی با بیان این‌که نباید صرفا دانش ترجمه‌شده غربی در کشور نیاید و به عنوان وحی منزل محسوب شود، اظهار کرد: کارهای بنیادین زمان‌بر است و اکنون مرکزی برای هماهنگی در علوم انسان به وجود آمده است، باید توجه داشت که این کارهای زمان‌بر هم‌فکری جمعی می‌طلبد و نمی‌توان از طریق فردی راه به جایی برد./914/پ201/ی

ارسال نظرات