۱۳ تير ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۶
کد خبر: ۱۷۴۶۵۸
مدیر حوزه‌های علمیه:

جای تربیت دینی در تراز آموزش و پرورش اسلامی خالی است

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه‌های علمیه از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان نقطه کلیدی همکاری این دو نهاد نام برد و خواستار تحقق انتظارات رهبر معظم انقلاب و ایجاد تحول در این دو مجموعه شد.
آيت الله حسيني بوشهري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری در همایش سالانه ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش که پیش از ظهر امروز در سالن دارالشفای حوزه علمیه قم برگزار شد، آموزش و پرورش را همانند حوزه نیازمند تحول دانست و از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان نقطه کلیدی همکاری این دو نهاد نام برد.

 

وی برگزاری این همایش را گامی بسیار ارزشمند و بلند توصیف کرد و با بیان اینکه عشق و انگیزه دو نهاد مقدس حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش را در کنار هم قرار داده است، خواستار تحقق انتظارات رهبر معظم انقلاب از حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش و ایجاد تحول در این دو مجموعه شد.

 

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب فرمود‌ند حوزه اگر حرکتی از خود نشان ندهد دچار ایستایی و سرانجام فراموش می‌شود، از باور و اعتقاد به عنوان دو عامل اساسی تحول نام برد و گفت: آموزش و پرورش نیز مانند حوزه نیاز به تحول دارد اما باید دید الزامات این تحول چیست.

 

آیت‌الله حسینی بوشهری با اشاره به اهمیت نقش رسانه‌ها در نهادینه شدن و ایجاد تحول فرهنگی در آموزش و پرورش تصریح کرد: آموزش و پرورش کانون اصلی ساختن و پرورش دادن انسان و لازمه تحول در آموزش و پرورش توسعه نیروی انسانی است؛ اصلاح آموزش و پرورش، اصلاح جامعه است.

 

وی با طرح این سؤال که آیا در عرصه مربوط به آموزش و پرورش، انتظارات رهبر معظم انقلاب برآورده شده است، خواستار بازبینی دوباره انتظارات رهبر معظم انقلاب از حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش شد و گفت: همه برنامه‌ریزان،‌مدیران و تصمیم‌گیران باید مسأله تحول را به شکل جدی دنبال کنند.

 

مدیر حوزه‌های علمیه توجه به آموزش و پرورش را سبب عزت مادی، سعادت معنوی و سیطره دانست و با بیان اینکه نیروی انسانی عمدتا در آموزش و پرورش تربیت می‌شود، بر اهمیت رسالت معلمی تأکید کرد و افزود: حوزه‌های علمیه بخشی از رسالت نبوی و آموزش و پرورش شاخه دیگری از این رسالت عظیم را به عهده دارند.

 

وی با بیان اینکه تحول حرکت در مسیر توسعه است، توسعه نیروی انسانی را لازمه تحول در آموزش و پرورش دانست و گفت: رهبر معظم انقلاب بر تربیت نیروی انسانی تأکید بسیاری دارند و امروز معلمی از معدود شغل‌هایی است که وظیفه آموزش، تولید دانش و توسعه را به عهده دارد.

 

آیت‌الله حسینی بوشهری با تأکید بر اینکه تاکنون کارهای بسیار خوبی در آموزش و پرورش انجام شده، اما هنوز کارهای انجام نشده فراوان است، اظهار کرد: به سمت مسائل دینی حرکت کرده‌ایم اما بیشتر به سمت مفاهیم و اصطلاحات دینی پیش رفته‌ایم تا تربیت انسان و کتاب‌های ما از مفاهیم دینی، تعالیم دینی برخوردار هست، اما نیروسازی اتفاق نیفتاده است.

 

وی تصریح کرد: مهم‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها بیشتر روی آموزش مفاهیم است حتی در حوزه دین، جای تربیت دینی آنگونه که می‌خواهیم و آنگونه که در تراز آموزش و پرورش اسلامی است خالی است؛ نیازمند ارائه برنامه در ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش در این زمینه هستیم.

 

مدیر حوزه‌های علمیه ساختار و تشکیلات مناسب، نیروی انسانی اجرایی و داشتن محتوا را برای اجرایی شدن این برنامه ضروری دانست و گفت: قبل از بخشی‌گری و پرداختن موردی به این موضوع باید تمام جنبه‌های مختلف این امر تا دوردست‌ها دیده شود و بعد با تشکیل اتاق فکری بازدهی هر سال را به صورت مشخص ارزیابی کنیم.

 

وی با بیان اینکه برای فعالیت‌های تربیتی و فرهنگی نیازمند شاخص هستیم، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را بی‌بدیل دانست و تأکید کرد:‌ باید سند تحول بنیادین دستور کار قرار گیرد و بر روی سطر به سطر، جمله به جمله، کلمه به کلمه و فصل به فصل آن برنامه‌ریزی و نقش حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش در این زمینه به درستی بررسی شود.

 

آیت‌الله حسینی بوشهری با ضروری خواندن اعزام مبلغان به سراسر کشور برای آموزش و پرورش، خواستار ارائه طرحی جامع در این زمینه شد و افزود: حوزویان با برنامه‌ریزی مناسب، برگزاری دوره‌های آموزشی و تعیین محتوای دروس وارد عرصه شوند که این کار کم انجام شده و هرچه بر روی نیروی انسانی سرمایه‌گذاری شود کم است./910/پ202/ی

ارسال نظرات