۱۵ تير ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۹
کد خبر: ۱۷۴۹۷۶
کارشناس حوزوی:

شرط تأمین بهداشت روانی اصلاح ارزیابی‌ها از وقایع است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس حوزوی و پژوهشگر بهداشت روانی در قرآن کریم گفت: اگر ما بخواهیم بهداشت روانیمان تأمین شود، باید ببینیم که چه نرم افزاری را به ذهنمان می‌دهیم و چه تفکری داریم یا بر اساس چه تفکری خودمان و این وقایع را ارزیابی می‌کنیم.
ويژه برنامه شبستان از راديو معارف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام احمد صادقیان، پژوهشگر بهداشت روانی در قرآن کریم، در برنامه شبستان که از رادیو معارف پخش می‌شد، گفت: بهداشت روان به معنای این است که انسان با استفاده از روش‌ها و علوم مختلف به پیشگیری از بیماری‌ها و ارتقای سلامت خودش  بپردازد، کسانی که از بهداشت روانی برخوردارند با خودشان و دیگران مشکلی ندارند و به راحتی می‌توانند با دیگران ارتباط برقرار کنند.

وی ادامه داد: نکته مهمی که در بهداشت روانی مطرح است این است که ما ارزیابی‌هایمان از وقایع را اصلاح کنیم، وقایعی که در زندگی اتفاق می‌افتد، نحوه ارزیابی‌اش بسیار مهم است، مثلاً شما در خیابان راه می‌روید، با کسی بحث می‌کنید و او ضربه‌ای به شما می‌زند، شما فوق‌العاده ناراحت می‌شوید و عکس‌العمل نشان می‌دهید.

این کارشناس علوم قرآنی ادامه داد: در حالی که اگر در یک کلاس رزمی شرکت کنید و چندین ضربه به شما وارد شود نه تنها ناراحت نمی‌شوید و عکس‌العملی نشان نمی‌دهید، بلکه این گونه تفسیر می‌کنید که این ضربات به نفع شما است، این عکس‌العمل‌ها به نحوه ارزیابی ما بر می‌گردد.

حجت‌الاسلام صادقیان ابراز داشت: وقتی یک واقعه فعال ساز اتفاق می‌افتد، اینجا سه چیز مطرح می‌شود، یکی واقعه است، دوم ارزیابی ما و سوم عکس‌العملی که ما از این ارزیابی‌ها نشان می‌دهیم و اگر ما بخواهیم بهداشت روانیمان تأمین شود، باید ببینیم که چه نرم افزاری را به ذهنمان می‌دهیم و چه تفکری داریم یا بر اساس چه تفکری خودمان و این وقایع را ارزیابی می‌کنیم.

وی اظهار داشت: یکی از نکات مهم در بحث ارزیابی، بحث تقوا است، خداوند در قرآن کریم می‌فرماید «هر کس که با تقوا باشد و تقوای الهی را رعایت کند، خداوند برای او یک گشایشی در کارها قرار می‌دهد و مشکلات او را از جاهایی که گمان نمی‌برد حل می‌کند و به کمکش می‌آید، و خداوند متعال برای هر چیزی یک قدر و اندازه‌ای قرار داده است»، کسی که با تقوا باشد، خداوند مشکلاتش را حل می‌کند و به او کمک می‌کند.

این کارشناس حوزوی تصریح کرد: تقوا از جمله عوامل موثر در تأمین بهداشت روانی است، در روایات و آیات بسیاری به این بحث اشاره شده است که در آن، خداوند ملاک برتری انسان‌ها را تقوا می‌شمرد، تقوا یعنی خویشتن داری یعنی انسان بتواند خودش، خواسته‌ها و غرایزش را  مدیریت کند.

وی ادامه داد: تمام جوامع برای خودشان یک سری قوانینی دارند یعنی می‌گویند اگر می‌خواهید در جامعه زندگی کنید، باید یکسری قوانین و مقررات را بپذیرید و خواسته‌هایتان را طبق این قوانین تعدیل کنید، اگر انسان این خواسته‌ها را تعدیل نکند نمی‌تواند در آن جامعه زندگی کند، در روایات و آیات هم که دعوت عقل و تعقل شده است، به معنای پایبندی است و از این جهت به او عقل می‌گویند که مانند عقال جلوی انسان را از آن چه که برخلاف صلاح او است، می‌گیرد.

حجت‌الاسلام صادقیان گفت: هنگامی که از پیامبر اکرم(ص) سؤال شد، عقل چیست؟ آن حضرت پاسخ داد «نفس انسان همچون پست‌ترین جانورانی است که اگر در بند نشود، نابود می‌شود پس عقل؛ عقال و پایبند نادانی است» یعنی ما باید خودمان را کنترل کنیم و خواسته‌هایمان را مدیریت کنیم، اگر چنین شد می‌شویم انسان با تقوا و عاقل.

وی اظهار داشت: نکته مهم این است که ما این قوانین را باید از کجا بگیریم؟ گاهی این قوانین را بشر و انسان‌ها وضع و تبیین می‌کنند، امّا گاهی هم می‌گوییم کسی می‌تواند این قوانین را وضع کند که خالق ما باشد.

این کارشناس حوزوی در پایان خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم از بهداشت روانی برخوردار باشیم و روانی سالم داشته باشیم باید طبق قوانینی که خداوند برای ما قرار داده است، عمل کنیم؛ چون او ما را آفریده و بهتر ما را می‌شناسد بنابراین باید طبق آن قوانین و طبق آن محدودیت‌هایی که خدا برای ما وضع کرده است نفسمان را کنترل کنیم که اگر چنین شد، انسان با تقوایی خواهیم بود. /9194/پ202/ی

ارسال نظرات