۱۶ تير ۱۳۹۲ - ۲۰:۲۶
کد خبر: ۱۷۵۱۴۴
کارشناس حوزوی:

شنیدن خوبی سبب انجام خوبی می شود

خبرگزاری رسا ـ کارشناس حوزوی مباحث دینی گفت: باید به چیزهایی گوش دهیم که هیجانات و ذهنیت‌های پاک را در ما ایجاد کند، وقتی گوش ما فکر و ذهنیت خوب را به سلسله اعصاب ما بفرستد اعضا و جوارح هم اعمال خوبی را انجام می‌دهند.
ارمغان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام عزیزالله حیدری، کارشناس مباحث دینی، در برنامه ارمغان که از رادیو معارف پخش می‌شد، گفت: گوش نعمتی است که خدا به ما داده است، ما باید از این نعمت الهی استفاده کنیم و مراقبت‌های ویژه‌ای نسبت به آن داشته باشیم، زیرا گوش یکی از واردکنندگان اطلاعات به ذهن انسان است.

وی ادامه داد: ساحت‌های وجود آدمی از سه چیز جریان می‌گیرد، اول ذهن، دوم احساس و عواطف و سوم عمل، چیزهایی که برای انسان مقدمات یک عمل خوب را آماده می‌کند، فرستاده‌هایی است که ذهن ما می‌گیرد، ذهن هم از طریق چشم و گوش اطلاعات را کسب می‌کند، البته یک مقدار هم بستگی به حس لامسه و حواس ما دارد، اما اساس فرستاده‌های ذهنی از طریق چشم و گوش است.

این کارشناس حوزوی ابراز داشت: در قرآن کریم آیات زیادی به مراقبت از گوش و چشم تاکید دارند و این دو را در مرحله اول قرار داده‌اند، خداوند در قرآن کریم می فرماید «کسانی که در قیامت وارد جهنم می‌شوند، می‌گویند اگر ما حرف‌های درست را می‌شنیدیم، جزء جهنمیان نمی‌شدیم»، بعضی گفته‌اند این دلایل نقلی و عقلی است و ما باید در دنیا به این موضوع یعنی شنیدن حرف‌های درست دقت داشته باشیم.

حجت‌الاسلام حیدری اظهار داشت: گوش مرکز حساسی است، دشمن هم این را به خوبی دریافته است و از طریق موسیقی جوانان و نوجوانان ما را مورد هجمه قرار داده است، موسیقی و ابزاری که در موسیقی استفاده می‌شود، نت‌ها، فرستاده‌ها، زیر و بم‌ها سعی می‌کنند که بر گوش و سپس بر اعصاب ما اثر بگذارند، زیرا گوش ما رابطه مستقیم با اعصاب دارد.

وی ادامه داد: گوش سبب می‌شود که اعصاب ما تأثیراتی را بپذیرد و بر اساس آن تصمیم گیری کند، آن وقت دل آدمی به شور و هیجان می‌آید و این شور و هیجان مقدمه حرکت در انسان می‌شود، یکی از دانشمندان روسی می‌گوید «من موسیقی را نمی‌پسندم (البته نه به طور عام) برای اینکه آدمی را بی اختیار می‌خنداند، می‌گریاند و به رقص در می‌آورد».

این کارشناس مباحث دینی ابراز داشت: این بی اختیار کردن انسان، خندان و گریاندن یا شاد و غمگین کردن بی مورد توسط موسیقی، اثری است که موسیقی روی سلسله اعصاب انسان دارد، به همین دلیل ما باید دقت کنیم که گوشمان را به چه چیزی می‌سپاریم، صداهایی که در اطراف ما آماده شده است و حتی برخی برنامه ریزی شده است، خوراکی است که ما به گوش‌هایمان می‌دهیم.

حجت‌الاسلام حیدری بیان داشت: ما باید دقت داشته باشیم که به چیزهایی گوش دهیم که هیجانات و ذهنیت‌های پاک را در ما ایجاد کند، وقتی گوش ما فکر و ذهنیت خوب را به سلسله اعصاب ما بفرستد اعضا و جوارح هم اعمال خوبی را انجام می‌دهند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: بزرگی می‌گفت «صداها، اول به گوش می‌آید، بعد به هوش می‌آید و بعد به دوش می‌آید»، یعنی این ترانه‌ها مفاهیمی دارد که ناخواسته انسان را به سمت تباهی می‌کشاند، اما می‌شود که گوش، انسان را از تباهی نجات دهد، بهترین صداها، صدای قرآن است، حضرت امیرالمومنین (ع) می‌فرمایند «کسی که قرآن را می‌شنود، ذاکر خداوند است»، انسان هر چه را که بشنود، همان را تحویل می‌دهد. /9194/پ202/ی

ارسال نظرات