۱۹ تير ۱۳۹۲ - ۲۲:۴۵
کد خبر: ۱۷۵۷۴۴
کارشناس حوزوی:

بی‌اعتنایی به برنامه‌های معنوی در خانواده سبب طلاق می‌شود

خبرگزاری رسا ـ کارشناس حوزوی و پژوهشگر مسائل خانواده گفت: به نوجوانان توصیه می‌کنم در ازدواج به وعده‌ها توجه نکنید، ببینید الآن اهل برنامه های معنوی هست یا نه، اگر الآن نیست فکر نکنید که می‌توانید او را روزه گیر و نماز خوان کنید، نود درصد افراد در این کار ناموفق و مجبور به پذیرش یک زندگی سرد یا طلاق بوده‌اند.
مهارت‌هاي ارتباطي خانواده در خانه مهر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سامان هادی پور، پژوهشگر و کارشناس مسائل خانواده، در برنامه خانه مهر که از رادیو معارف پخش می‌شد، به ارائه بحث برنامه ریزی معنوی در خانه پرداخت و گفت: یکی از سؤالاتی که فراوانی دارد و تعداد زیادی از مراجعه کنندگان با آن مواجه‌اند این است که اگر ما بخواهیم برنامه معنوی در خانواده خود برگزار کنیم، طرف مقابل ما همراهی نمی‌کند.

وی ادامه داد: مثلاً برخی از خانم‌ها می‌گویند همسر ما در برنامه ما شرکت نمی‌کند و با ما همراه نیست، گاهی اوقات آقا مایل است و خانم همراهی نمی‌کند، نبود همکاری و مشارکت یکی از زوجین، یکی از مشکلات پیش روی خانواده‌ها در اجرای برنامه‌های معنوی است.

این کارشناس حوزوی ابراز داشت: گاهی اوقات یکی از زوجین می‌گوید در خانه ما برنامه‌های معنوی که جای خود دارد، همسر من حتی نماز هم نمی‌خواند و روزه نمی‌گیرد، دغدغه و نگرانی من این است که بچه‌های من که در این خانه بزرگ می‌شوند، نکند که گرایش به او و بی دینی او پیدا کنند، یا حتی گاهی خانواده‌ها از این نگران هستند که نوجوان و جوان ما از زیر بار مسؤولیت‌های دینی فرار می‌کند و در برنامه های معنوی ما شرکت نمی‌کند.

راهکاری برای این مشکل

حجت‌الاسلام هادی پور ابراز داشت: در فضای راهکار دادن به این مشکل، اگر بخواهیم ریشه‌ای به این موضوع توجه کنیم، باید بگوییم پیشگیری بهتر از درمان است، شاید الآن جوان‌ها و نوجوانانی باشند که این مشکل را دارند، ما در ازدواج به دختران و پسران توصیه اکید می‌کنیم که به بالفعل‌های همدیگر توجه کنید نه به بالقوه‌های هم.

وی ادامه داد: مشکل بزرگی که گاهی اتفاق می‌افتد این است که دختر خواستگاری دارد، در فرآیند تحقیق یا در جلسه خواستگاری متوجه می‌شود که پسر اهل نماز و روزه نیست، این برای خانم مهم است، اما به دلایلی به او علاقه دارد یا شرایطی دارد که نمی‌خواهد او را از دست بدهد، گاهی اوقات با اینکه نماز و معنویت برای او مهم است، از این قضیه به راحتی عبور می‌کند یا به وعده‌های پسر اعتماد می‌کند.

این کارشناس مسائل خانواده اظهار داشت: مثلاً گاهی پسر می‌گوید من تا الآن نماز نمی‌خواندم ولی اگر دغدغه شما این است، از این به بعد می‌خوانم، نباید این وعده‌ها را جدی گرفت، این‌ها وعده‌ای بیش نیست، حرارت عشق دو طرفه به مرور زمان کمرنگ می‌شود و دیگر آن آقا برای انجام این رفتار انگیزه قابل قبولی ندارد، کافی است روابط کمی کمرنگ شود، دیگر آرام آرام وعده را فراموش می‌کند.

وی بیان داشت: اینکه کسی در خانه معنویت برایش مهم است، اما طرفش نسبت به آن بی توجهی می‌کند، خیلی دردناک است و زندگی را سرد و بی روح می‌کند، اینکه خانم سحر تنها برای سحری خوردن بیدار شود و تنها افطار کند و همسرش نسبت به او بی اهمیت باشد، کانون گرم زندگی را از بین می‌برد، نوجوانانی که یک پدر روزه خور را می‌بینند خیلی تحت تأثیر قرار می‌گیرند و مادر این دغدغه را دارد که نکند فرزندانش به او گرایش پیدا کنند.

این کارشناس مباحث خانواده در پایان خاطر نشان کرد: به نوجوانان توصیه می‌کنم در ازدواج به وعده‌ها توجه نکنید، اگر می‌خواهید در آینده پشیمان نشوید بالفعل‌ها را ببینید، ببینید الآن اهل برنامه های معنوی هست یا نه، اگر الآن نیست فکر نکنید که می‌توانید او را روزه گیر و نماز خوان کنید، نود درصد افراد و اغلب مردم در این کار ناموفق و مجبور به پذیرش یک زندگی سرد یا طلاق بوده‌اند. /9194/پ202/ن

ارسال نظرات