۲۲ تير ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۱۷۶۰۳۹
سلسله مباحث شرح زیارت جامعه کبیره(4)؛

آیت الله موسوی جزایری: اقدامات تروریست ها یادآور حرکات خوارج در زمان امام علی است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله موسوی جزایری با تأکید بر این که تروریست ها هر چه بیشتر آدم کشی کنند خوشحال تر می شوند، تصریح کرد: بدفهمی و بی شعوری تروریست ها یادآور حرکات زشت خوارج در زمان حضرت علی(ع) است و این تروریست ها همان خوارج زمان به شکلی جدیدتر و مکانیزه تر هستند.
آيت الله موسوي جزايري در سيماي سحرخيزان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، آیت الله سید محمدعلی موسوی جزایری، نماینده ولی فقیه در خوزستان، در چهارمین جلسه از سلسله مباحث شرح زیارت جامعه کبیره که در سحرهای ماه مبارک رمضان از سیمای خوزستان پخش می شود، با اشاره به عبارت «اَشْهَدُ اَنْ لااِلهَ اِلا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَریکَ لَهُ کَما شَهِدَ اللَّهُ لِنَفْسِهِ وَ شَهِدَتْ لَهُ مَلاَّئِکَتُهُ وَاُولُوا الْعِلْمِ مِنْ خَلْقِهِ لا اِلهَ اِلاّ هُوَ الْعَزِیزُ الْحَکیمُ وَاَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ الْمُنْتَجَبُ وَ رَسُولُهُ الْمُرْتَضى اَرْسَلَهُ بِالْهُدى وَ دینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَلَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ»، اظهار داشت: خلاصه کلی این عبارت شهادت خداوند متعال به وحدانیت خویش و شهادت به رسالت حضرت محمد مصطفی(ص) است.

رییس شورای حوزه علمیه خوزستان به تشریح وحدانیت خداوند پرداخت و گفت: خداوند یگانه و بی همتا است، هیچ شریکی ندارد و واجب الوجود است که قادر و آفریدگار هستی و در این کار هم هیچ شریکی ندارد.

مدرس فقه و اصول حوزه علمیه خوزستان به عبارت« وَ شَهِدَتْ لَهُ مَلاَّئِکَتُهُ وَاُولُوا الْعِلْمِ» اشاره کرد و به تشریح معنی ملائکه پرداخت و گفت: ملائکه موجوداتی هستند، مادی به این معنا که ما هستیم نیستند؛ یعنی دارای نفوسی مربوط به عالم بالا و از اجسامی لطیف و نورانی برخوردار هستند و دیده نمی شوند اما آنها می توانند خود را به اشکال مختلف در بیاورند.

استاد عالی حوزه علمیه خوزستان تصریح کرد: ملائکه به اراده خداوند تبارک و تعالی می توانند خودشان به شکل های مختلف در بیاورند و حتی قادرند شبیه حیوانات به جز سگ و خوک شوند.

آیت الله موسوی جزایری با بیان این که ملائکه عقل محض هستند، ابراز داشت: ملائکه از شهوت برخوردار نیستند و همه نیروی آنها صرف عبادت پروردگار عالم می شود و به صورت شبانه روزی در اختیار خداوند هستند.

وی به مأموریت های ملائکه که از جانب خداوند متعال برای آنها تعریف شده است، اشاره و خاطرنشان کرد: ملائکه وسائط و وسائلی برای اداره عالم هستند که همه اجزا و قوای عالم تحت امر آنها است و آن را به امر الهی اداره می کنند.

ملائکه رسل الهی در رابطه با مسایل فرهنگی هستند

نماینده ولی فقیه در خوزستان با تأکید بر این که ملائکه رسل الهی در رابطه با مسائل فرهنگی هستند، بیان داشت: اگر قرار باشد وحی بر پیامبران الهی نازل شود این مأموریت از سوی ملائکه الهی انجام می شود.

مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه خوزستان با بیان این که ملائکه در کمال عبودیت خداوند متعال هستند، تصریح کرد: آیات 19 و 26 سوره انبیاء گویای آن هستند که ملائکه همواره عبادت خداوند را به جای می آورند و هیچ گاه جلوتر از دستورات الهی حرکت نمی کنند و از عبادت خداوند خسته نمی شوند بلکه شب و روز تسبیح الهی را به جای می آورند.

رییس شورای حوزه علمیه خوزستان با بیان این که در مکانیزم وجودی ملائکه خستگی معنایی ندارد، خاطرنشان کرد: ملائکه در عبادت و نیایش خداوند متعال هیچ گاه دچار خستگی، سستی و ضعف نمی شوند و همواره عبادت پروردگار عالم را به جا می آورند.

آیت الله موسوی جزایری ملائکه را موجوداتی معصوم عنوان کرد و گفت: ملائکه الهی هیچ گاه معصیت نمی کنند و خطا و اشتباهاتی که مورد قبول خداوند متعال هستند را انجام نمی دهند؛ چراکه معصوم اند و از خطا و گناه به دور هستند.

نماینده ولی فقیه در خوزستان به خلقت حضرت آدم از سوی خداوند متعال اشاره و تصریح کرد: خداوند متعال فرمودند«انی جاعل فی الارض خلیفه» که ملائکه از خداوند متعال سؤال کردند«پروردگارا این انسانی که می خواهی او را در زمین خلیفه کنی، فساد و خون ریزی می کند در حالی ما شبانه روز در حال تسبیح، ستایش و تقدیس تو هستیم».

وی با بیان این که خداوند به ملائکه خطاب کرد«انی اعلم ما لا تعلمون»، ابراز داشت: ایراد ملائکه درست و ممکن بود که انسان به فساد و خون ریزی در زمین روی آورد اما خداوند متعال به آنها فرمود« اشراف شما به وضعیت بنی آدم کامل نیست و من چیزهایی را می دانم که شما نمی دانید».

رییس شورای حوزه علمیه خوزستان با اشاره به آیات قرآنی« وَعَلَّمَ آدَمَ الأَسْمَاء کُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَی الْمَلاَئِکَةِ فَقَالَ أَنبِئُونِی بِأَسْمَاء هَـؤُلاء إِن کُنتُمْ صَادِقِینَ»،« قَالُواْ سُبْحَانَکَ لاَ عِلْمَ لَنَا إِلاَّ مَا عَلَّمْتَنَا إِنَّکَ أَنتَ الْعَلِیمُ الْحَکِیمُ»، اظهار داشت: در این آیات ملائکه محکوم و محجوج شدند؛ چراکه خداوند متعال برای ملائکه استدلال کرد در انسان قوه ای وجود دارد که در ملائکه نیست و آن قوه تحقیق، تعلیم و تعلم، کشف مجهولات و پژوهش است.

آیت الله موسوی جزایری با بیان این که ملائکه در رأس موحدین هستند، به تفاوت بین انسان و ملائکه اشاره کرد و گفت: ملائکه در درک توحید الهی در حد اعلا هستند اما روحیه تحقیق و تعلیم و تعلم انسان را نسبت به انها برتری داده است البته اگر انسان در راه تکامل قرار گیرد از فرشته والاتر است و اگر در مسیر گمراهی و انحطاط حرکت کند از هر حیوانی وحشی تر می شود و به اسفل السافلین جهنم ساقط می کند.

تروریست ها از هر حیوان درنده ای وحشی تر هستند

نماینده ولی فقیه در خوزستان با اشاره به اقدامات تروریستی در دنیای امروز، اظهار داشت: تروریست ها و شبکه های فاسدی که آدم کشی را برای خود افتخار می دانند، از هر حیوانی درنده ای وحشی تر هستند و برای خود اساسی درست کرده اند مبنی بر مبنای ضد انسانی به نام دین مبین اسلام، در صورتی که اسلام از هرگونه تروریست و آدم کش به دور است.

وی با تأکید بر این که تروریست ها هر چه بیشتر آدم کشی کنند خوشحال تر می شوند، تصریح کرد: بدفهمی و بی شعوری تروریست ها یادآور حرکات زشت خوارج در زمان حضرت علی(ع) است و این تروریست ها همان خوارج زمان به شکلی جدیدتر و مکانیزه تر هستند.

استاد عالی حوزه علمیه خوزستان به تعداد ملائکه اشاره کرد و گفت: شخصی از حضرت امام صادق(ع) سؤال کرد که«ملائکه بیشتر هستد یا بنی آدم؟» که حضرت پاسخ دادند«به آن خدایی که جانم در دست اوست ملائکه ای که در آسمان ها است از دانه دانه خاک و شن هایی که بر روی زمین است بیشتر می باشد».

آیت الله موسوی جزایری با بیان این که درباره تعداد ملائکه شبهاتی وجود دارد، ابراز داشت: فضانوردانی که به دل سیارات می زنند پس از ماه ها کاووش هیچ گونه موجودی را در سیارات پیدا نمی کنند؛ در صورتی که موجودات فقط در محدوده آنچه که می بینیم نیستند و در روایات وجود دارد که «موجوداتی هستند موضع قدمی وجود ندارد که ملائکه و فرشته هستند».

مدرس فقه و اصول حوزه علمیه خوزستان با تأکید بر این که خداوند متعال در کار خود دانا و حکیم است و در کار او بیهوده کاری وجود ندارد، بیان داشت: هر کاری که خداوند متعال انجام می دهند دارای فلسفه و حکمتی است که ما از آن آگاهی نداریم./9461/پ202/ج

ارسال نظرات