طراحی لباس نیاز به برخورد عقلانی دارد

حجتالاسلام والمسلمین احمد مبلغی، عضو کمیته نهایی سازی مصوبات مجمع بینالمللی فقه اسلامی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به فرهنگی بودن مسأله طراحی مد و لباس گفت: به این دلیل که انسان در جامعه از لباس استفاده میکند میتوان گفت لباس جنبه اجتماعی دارد و چون این امر در اجتماع و برای اجتماع واقع میشود، جنبه فرهنگی هم پیدا میکند و از سنخ مسائل فرهنگی اجتماعی قرار میگیرد.
وی افزود: جنبه فرهنگی لباس از آن جهت دارای اهمیت است که تأمین این نیاز، متناسب با شرایط بومی و وضعیتهای ارزشی و قومی و هویتی باشد و بنابراین یک امر معمول و رایج است که هر قومی دارای لباس خاصی است.
فلسفه وجودی لباس تأمین نیاز است
عضو کمیته نهایی سازی مصوبات مجمع بینالمللی فقه اسلامی اظهار داشت: فلسفه وجودی لباس عبارت است از تأمین نیاز، زیرا حضور در جامعه نیاز به لباس دارد که خود این هم جنبه فرهنگی دارد چون انسان خودش را حیوان نمیبیند که بخواهد لخت و عریان و برهنه در جامعه حاضر شود پس در نتیجه یک ارزش انسانی فراگیر در همه جوامع وجود دارد که ریشه فکری دارد و آن فرهنگ عامی است.
وی با برشمردن عوامل دخیل در طراحی ابراز داشت: دو عامل در طراحی و مد لباس دخالت دارد، یک عامل عصر و شرایط زمان است، لباسهایی که افراد در هر قومی با هر ابعاد و حدود که میپوشند، در گذشته نبوده است، یعنی شرایط در حال پیشرفت عصرها و زمانها، اقتضائاتی را در تعیین نوسازی لباسها دارد.
عوامل دخیل در طراحی لباس
حجتالاسلام والمسلمین مبلغی ادامه داد: دومین عامل، شرایط قومیتی و فرهنگی است که هر کدام اقتضای لباس خاصی را دارد و ما نمیتوانیم از چهار چوبهای فرهنگهای قومیتی خارج شویم و این امری مرسوم در تمام جهان است.
وی تأکید کرد: اگر دو عامل پایبندی به چهارچوب قومی، ملیتی،اسلامی و اقتضائات عصری را با هم جمع کنیم، باید لباسی را انتخاب کنیم که بویی از قومیت و ملیت را به همراه داشته باشد.
عضو کمیته نهایی سازی مصوبات مجمع بینالمللی فقه اسلامی ادامه داد: لباس روحانیت که لباس اصلی پیامبر(ص) است در دوران خودشان به این شکل نبوده است، بلکه شرایط گذشت زمان تغییرات و اقتضائاتی را در آن ایجاد کرده است، حتی لباس دوران امامان(ع) با پیامبر(ص) متفاوت بوده است و این نشان از تغییرات لباس در گذر زمان دارد.
همسان بودن لباس با فرهنگ جامعه
وی یادآور شد: باید فرمی از لباس را تعریف کنیم که ضمن اینکه نوسازی شده و تجربیات جدیدتر و بهتر را عرضه میدارد، با وضعیتهای قومی و فرهنگی هماهنگ و همساز باشد وگرنه انسان به معنایی از هویت خود خروج میکند.
حجتالاسلام والمسلمین مبلغی درباره احکام اسلام برای پوشش گفت: اسلام قیود و شرایطی را برای لباس دارد و نمیتوانیم به چهارچوبهایی که اسلام در این زمینه تعیین کرده است بیاعتنا باشیم، زیرا در جوامع غربی افراد به فرمهایی از لباس روی میآورند که بر خلاف فلسفه وجودی اصل لباس است.
وی خاطر نشان کرد: اصل لباس بر این است که برهنگی ایجاد نکند، زیرا اگر لباسی را طراحی کنیم که جامعه را حساس کند و تنش و واکنشهایی را در جامعه در جهت توسعه هواهای نفسانی ایجاد کند، حتی به بهانه عصری بودن طراحی آن، نمیتوانیم آنها را بپذیریم، زیرا بر خلاف فرهنگ نگاشته شده بشر و اسلام است.
خصوصیات لباس از نظر اسلام
عضو کمیته نهایی سازی مصوبات مجمع بینالمللی فقه اسلامی افزود: لباس باید چند خصوصیت داشته باشد، اول پوشاننده بدن باشد، دوم باید عصری باشد زیرا نمیتوانیم یک لباس ثابت و ساکن طراحی کنیم، سوم ارکان اصلی هویت، به ویژه جنبههای اسلامی را حفظ کند.
وی به بیانات رهبر انقلاب اشاره کرد و گفت: همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند« لباس باید عقلانی و منطقی و بر آورنده نیاز باشد»،در این جا سؤال مطرح است که ما چه نیازی داریم؟ طرح سؤال هم از طرف رهبر معظم انقلاب به گونهای بوده که گویی ایشان خواهان آن است که عدهای از جوانان که فلسفه لباس و آسیبهای ناشی از لباسهای شبه برهنگی را میشناسند، طراحی جدیدی عرضه کنند.
حجتالاسلام والمسلمین مبلغی در پایان افزود: باید مدلهایی مناسب با اسلام و اصالت ایرانی خودمان ارائه کنیم و درباره آنها به بحث دانشگاهی و فرهنگی بپردازیم و از سختگیریها و سهلگیریها اجتناب کنیم و به صورت عقلانی و منطقی برخورد کنیم چون ملاک در تصمیمگیریها، عقلانی بودن است.
شایان ذکر است، مقام معظم رهبری در دیدار جوانان خراسان شمالی به ارائه فهرستی از آسیبهای سبک زندگی پرداختند و بیست پرسش مطرح کردند، پرسشهای زیر بخش از پرسشهای مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری است:
چرا فرهنگ کار جمعی در جامعه ما ضعیف است؟
علت کار گریزی چیست؟
چرا در روابط همسایگیمان رعایتهای لازم را نمیکنیم؟
چرا در زمینه فرهنگ رانندگی، مردمان منضبطی به طور کامل نیستیم؟
حد زادوولد در جامعه ما چیست؟
الگوی تفریح سالم چیست؟
نوع معماری در جامعه ما چگونه است؟ چقدر متناسب با نیازهای ماست؟
در بین ما دروغ چقدر رواج دارد؟
چرا در برخی از بخشهای کشورمان طلاق زیاد است؟
علت پرخاشگری و بیصبری در میان بعضی از ماها چیست؟
چقدر به قانون احترام میکنیم؟ علت قانون گریزی در برخی از مردم چیست؟
انضباط اجتماعی در جامعه چقدر وجود دارد؟
وجدان کاری در جامعه چقدر وجود دارد؟
چرا برخی از حرفهای خوب، ایدههای خوب، در حد رؤیا و حرف باقی میماند؟
چه کنیم که ریشهٔ ربا در جامعه قطع شود؟
آپارتماننشینی چقدر برای ما ضروری است؟
تجملگرایی چیست؟ بد است؟ خوب است؟ چقدرش بد است؟ چقدرش خوب است؟
چرا در بین بسیاری از مردم ما مصرفگرایی رواج دارد؟
چرا پشت سر یکدیگر حرف میزنیم؟
چرا در برخی از بخشهای کشورمان روی آوردن جوانها به مواد مخدر زیاد است؟
چرا صلهٔ رحم در بین ما ضعیف است؟
آپارتماننشینی چقدر برای ما ضروری است؟ چقدر درست است؟
طراحی لباسمان چقدر متناسب با نیازهای ما و عقلانی و منطقی است؟
آرایش در بین مردان و زنان چقدر درست است؟
آیا ما در معاشرتهای روزانه، به همدیگر به طور کامل راست میگوییم؟
بعضیها با داشتن توان کار، از کار میگریزند؛ علت کار گریزی چیست؟
علت پرخاشگری و بیصبری و نا بردباری در میان بعضی از ماها چیست؟
حقوق افراد را چقدر در رسانهها ، در اینترنت و... مراعات میکنیم؟
تولید کیفی در بخشهای مختلف، چقدر مورد توجه و اهتمام است؟
چرا به ما میگویند که ساعات مفید کار در دستگاههای اداری ما کم است؟
چرا در بعضی از شهرهای بزرگ، خانههای مجردی وجود دارد؟ این بیماری غربی چگونه در جامعه ما نفوذ کرده است؟
چه کنیم که طلاق و فروپاشی خانواده، آنچنان که در غرب رایج است، در بین ما رواج پیدا نکند؟
چه کنیم که زن در جامعه ما، هم کرامت و عزتش حفظ شود، هم وظائف اجتماعیاش را انجام دهد و هم حقوق اجتماعی و خانوادگیاش محفوظ بماند؟/979/ت301/ن