۲۳ تير ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۴
کد خبر: ۱۷۶۲۹۲
آیت‌الله استادی:

ثمره یاد خدا، آرامش و اطمینان قلب است

خبرگزاری رسا ـ آیت‌الله استادی با تأکید بر این‌که ثمره یاد خدا، آرامش و اطمینان قلب است، گفت: برخی از افراد بر این‌ باورند که آرامش در زیادی مال و ثروت است، در حالی که یاد خدا به انسان آرامش واقعی را می‌دهد.
آيت الله استادي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله رضا استادی، دبیر شورای عالی حوزه علمیه، در پنجمین روز ماه مبارک رمضان در جمع زائران و مجاوران کریمه اهل‌بیت(ع) در مسجد اعظم به بیان احکام فقهی پرداخت نفقه اشاره کرد و گفت: اگر والدین مخارج خود را نداشته باشند، بر فرزندان لازم است نفقه پدر و مادر را پرداخت کنند.

وی ادامه داد: اگر والدین چند فرزند داشته باشند باید فرزندان مشترکا نفقه پدر و مادر را پرداخت کنند، البته در صورتی که از فرزندان، فردی باشد که نتواند مخارج خود را نیز تهیه کند لازم نیست که نفقه والدین را پرداخت کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: در صورتی که شخصی هم فرزند داشته باشد و هم پدر و نتواند مخارج خود را تهیه کند، در این صوت بر هر دوی آن‌ها لازم است که نفقه این شخص را پرداخت کنند.

وی افزود: مخارج پدر بر فرزند لازم است و اگر فرزند نتواند پرداخت کند بر نوه لازم می‌شود که نفقه پدر بزرگ را پرداخت کند؛ اگر فردی تنها بتواند مخارج خود را پرداخت کند در این‌ صورت پرداخت نفقه دیگران بر او لازم نیست؛ همچنین اگر فردی بتواند مخارج خود و یک نفر دیگر را پرداخت کند، در صورتی که همسر، پدر،  مادر، فرزند و جد داشته باشد، بر او لازم است که نفقه همسر خود را پرداخت کند و پرداخت نفقه دیگران بر او لازم نیست.

آیت‌الله استادی با بیان این‌که در پرداخت مقدار نفقه باید عرف را در نظر گرفت، بیان داشت: پرداخت نفقه بر اساس شخصیت افراد فرق داشته و بستگی به شرایط زندگی آن‌‌ها دارد، البته فردی که نفقه دریافت می‌کند نباید توقع بی‌جا داشته و فردی هم که نفقه پرداخت می‌کند، نباید سخت‌گیر باشد؛ پرداخت نفقه خواهر، برادر و دیگر اقوام بر فرد لازم نیست.

دبیر شورای عالی حوزه علمیه در ادامه با اشاره به این‌که آرامش در زندگی از نعمت‌های بزرگ الهی بوده و باید انسان شاکر آن باشد، گفت: برخی از افراد پول و ثروت دارند ولی در زندگی آرامش ندارند.

وی تصریح کرد: برخی‌های در زندگی خود هیچ‌گونه آرامش نداشته و همیشه در استرس و اضطراب‌ هستند، مانند برخی از افراد که با کم یا زیاد شدن قیمت سکه و ارز دچار استرس و دل‌نگرانی می‌شوند.

عضو جامعه مدرسین به تأکید بر این‌که انسان باید در تمام جهات زندگی، برای خود آرامش ایجاد کند، اظهار داشت: یاد خدا است که به انسان آرامش می‌دهد، اگر انسان باور داشته باشد که خدا رازق او است دیگر حرص به دست آوردن روزی را نخواهد داشت.

وی ادامه داد: یاد خدا به انسان آرامش داده و اضطراب را از زندگی او دور می‌کند، اگر انسان به یاد خدا باشد، زندگی سالم و آرامی خواهد داشت، برای امام راحل از سال 40 تا 68 انواع مسائل و مشکلات به وجود آمد، ولی ایشان یک‌بار هم اعتماد و اطمینان خود را از دست نداده و همیشه در آرامش بودند.

آیت‌الله استادی یادآور شد: امام خمینی(ره) در زمانی که از در و دیوار خطر می‌بارید، با آرامش به مدرسه فیضیه رفته و علیه رژیم پهلوی سخنرانی کردند، حتی پس از آن‌که به سبب این سخنرانی حکومت وقت ایشان را دستگیر کرد، باز آرامش داشتند، امام راحل می‌فرموند «وقتی من را دستگیر کردند، سربازان اضطراب داشته و می‌ترسیدند».

وی افزود: امام راحل به مملکت آرامش دادند، ایشان حتی در زمانی که از عراق به کویت رفت و در بیابان‌های میان عراق و کویت بودند با آرامش به اقامه نماز خود پرداختند، در وصیت‌نامه خود نیز گفتند «با قلبی آرام و اطمینان امت را ترک می‌کنم».

دبیر شورای عالی حوزه علمیه با اشاره به این‌که یاد خدا به انسان آرامش می‌دهد و ثمره یاد خدا اطمینان قلب است، خاطرنشان کرد: برخی از افراد فکر می‌کند با کسب مال به آرامش می‌رسدند، در حالی که جمع‌آوری مال و ثروت به انسان آرامش نمی‌دهد، هر فردی از یاد خدا غافل شود گرفتار استرس و اضطراب می‌شود و آرامش واقعی تنها در یاد خدا است./993/پ201/ج

 

ارسال نظرات