۲۴ تير ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۶
کد خبر: ۱۷۶۳۷۸
مشاور و کارشناس مسائل دینی:

تلاش برای وحدت و همدلی بین امت‌ها زمینه‌ساز توجه ویژه الهی است

خبرگزاری رسا ـ معاون امور خانواده جامعه المصطفی نعمت وحدت و همدلی را شایسته توجه ویژه مؤمنان دانست و تصریح کرد: اختلاف و تفرقه بزرگ‌ترین آسیب و بلای اجتماعی است خداوند همواره توصیه به رفع کدورت ها می کند.
وحدت

حجت الاسلام داوود زارع، معاون امور خانواده جامعه المصطفی العالمیه، شب گذشته در پنجمین شب ماه مبارک رمضان در مسجد امام صادق(ع) پردیسان قم، به بررسی مؤلفه های سپاسگزاری در برابر نعمت های پیدا و پنهان الهی پرداخت و اظهار داشت: یکی از مأموریت‌های انبیای الهی ایجاد رابطه محبت آمیز بین بندگان و خداوند بوده که این ایجاد مودت از مسیر بیان نعمت های خداوند به مردم بوده است.

 وی با بیان این که خداوند در جای جای قرآن کریم نعمت های خود را به انسان یادآوری می کند، ابراز داشت: از واژه قرآنی«اذکرکم» درمی یابیم که آیات قرآنی درصدد هستند انسان را از فراموش کاری دور کنند و داشته ها و فرصت های پیشرفت و آرامش را به بشر یادآوری کنند.

 کارشناس مسائل دینی با بیان آیه«فَاذْکُرُونِی أَذْکُرْکُمْ وَاشْکُرُوا لِی وَلَا تَکْفُرُونِ» شکرگزاری در برابر نعمت هایی همچون تقسیم زمان به شب و روز، ارسال انبیا، هدایت، و وجود اهل بیت طاهرین(ع) را ضروری دانست و تصریح کرد: دغدغه همه پیامبران و ائمه اطهار(ع) بازگشت بشر به سوی خدا بود از این رو با تمام وجود برای استغفار مردم فعالیت می کردند و جالب تر این که انتظاری جز هدایت از مردم نداشتند و آیه«قُل لا أَسئَلُکُم عَلَیهِ أَجراً إِلاَّ المَوَدَّةَ فِی القُربى‏» مصداق بارزی بر این مدعا است.

وی یکی دیگر از نشانه های مهم خداوند را احیای زمین های مرده برشمرد و در ادامه به تبیین آیه«وَ أَخْرَجْنَا مِنهَا حَبًّا فَمِنْهُ یَأکلون» پرداخت.

حجت الاسلام زارع در بخش دیگری از سخنانش نعمت وحدت و همدلی را شایسته توجه ویژه مؤمنان دانست و تصریح کرد: اختلاف و تفرقه بزرگ‌ترین آسیب و بلای اجتماعی است خداوند همواره توصیه به رفع کدورت ها می کند، همچنان که در این آیه نورانی آمده است«وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ وَاذْکُرُواْ نِعْمَةَ اللّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ کُنتُمْ أَعْدَاء فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا» وحدت در این فراز ارزشمند یکی از مصادیق مهم نعمت اجتماعی از خدا به شمار رفته است.

پرهیز از اختلاف در امت حضرت موسی

معاون امور خانواده جامعه المصطفی به داستان حضرت موسی(ع) هنگام سکونت چهل روزه در کوه طور اشاره و خاطرنشان کرد: پس از این که حضرت موسی(ع) به میان مردم برگشت و دریافته بود که مردم به گوساله پرستی و تبعیت از سامری کشیده شدند حضرت به برادرش هارون تذکر داده بود اما هارون جملاتی به این مضمون گفت که اگر هنگام تبلیغ سامری، دخالت می کردم مردم متفرق می شدند و دودستگی در جامعه پیش می آمد و این حالت بهتر است از وضعیتی که باب میل ما باشد و اختلاف باشد؛ بنابر این جامعه و مردم نباید در شرائطی قرار بگیرند که مقابل هم بایستند.

وی در پایان با تأکید بر شمردن نعمت های خدا و در مرحله بعد توجه ویژه برای حفظ نعمت ها، شکرگزاری را نوعی از اطاعت الهی خواند و ابراز داشت: یکی از مصادیق بارز شکر نعمت، شکر لسانی است، به زبان آوردن داشته های فردی و اجتماعی سبب توجه و نگاه خاص الهی خواهد شد./918/پ203/س

ارسال نظرات