۲۴ تير ۱۳۹۲ - ۱۹:۳۰
کد خبر: ۱۷۶۴۹۲
با دور زدن تحریم ها صورت گرفت؛

تعجب رادیو فرانسه از ادامه تولید و فروش نفت ایران

خبرگزاری رسا ـ بولتن ماهانه اوپک، رقم تولید روزانه نفت خام ایران در ماه گذشته را 3 میلیون و 708 هزار بشکه اعلام کرده است.
راديو فرانسه

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، رادیو فرانسه در خبری گفت: بر اساس آمار منتشره از سوی اوپک، ایران در ماه ژوئن (ماه قبل)، روزانه 2 میلیون و 699 هزار بشکه نفت خام تولید کرده است. این آمار از سوی مرکز تحقیقات اوپک، بر اساس میزان بارگیری کشتی ها در پایانه های نفتی، بمنظور محاسبه حجم صادرات نفت خام، و همچنین ظرفیت تفکیکی تولید از میدان های نفتی ایران تهیه میشود.
رادیو فرانسه در ادامه با تعجب افزود: این در حالی است که در بولتن ماهانه اوپک، رقم تولید روزانه نفت خام ایران در ماه گذشته را 3 میلیون و 708 هزار بشکه اعلام کرده است. تفاوت عظیم این دو رقم بالغ بر یک میلیون بشکه در روز و ارزش اسمی آن بر اساس قیمتهای روز نفت خام سالانه بالغ بر 37 میلیارد دلار است.
این رسانه در ادامه به گمانه زنی در مورد این اختلاف آمار پرداخت و گفت: ایران در مورد انتشار میزان تولید و به خصوص صادرات نفت خام خود، از زمان اعمال تحریم های یک جانبه اروپا و آمریکا در سال 2012، به پنهان کاری متوسل شده است. در این مدت ایران برای گریز از تاثیر تحریم ها به شیوه های مختلف برای ادامه فروش نفت در بازارهای جهانی روی آورده است. من جمله گفته رستم قاسمی وزیر نفت جمهوری اسلامی در خطبه های نماز جمعه هفته گذشته مبنی بر اینکه ایران نفت خود را با پرچم کشور های دیگر صادر میکند.
گفتنی است تحریم های یک طرفه آمریکا و اروپا علیه ایران به گفته رادیو فرانسه کاملا بی اثر مانده و ایران توانسته است با صرف هزینه ای اندک تحریم ها را دور زده و نفت خام تولیدی خود را به اشکال گوناگون به دست مشتریان خود برساند./1421/9161/خ

ارسال نظرات