۲۵ تير ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۴
کد خبر: ۱۷۶۵۴۴
استاد حوزه و دانشگاه:

ماه رمضان نسخه‌ای برای حرکت فراگیر همه مردم به سمت تقوا است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه گفت: ماه مبارک رمضان یک نسخه برای حرکت فراگیر مردم در همه اقشار و زبان‌ها به سمت تقوا و خداجویی است و راه و روش یک زندگی عالی به سبک زندگی اسلامی و دینی را در مقابل افراد قرار می‌دهد.
تبليغ ماه رمضان

حجت‌الاسلام محمد دشتی، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به این‌که سبک زندگی اسلامی به دو بخش فردی و اجتماعی قابل تقسیم است، گفت: بخش فردی و اجتماعی در سبک زندگی دینی هم به دو بعد مادی و معنوی تقسیم می‌شود.

وی افزود: در باب زندگی فردی انسان باید نیازهای مادی خود را بر اساس آنچه اسلام معین کرده تأمین کند و برای آن حد و حدودی همچون حلال و حرام قائل باشد تا بتواند زندگی خود را به شیوه و سبک اسلامی برساند.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که فرد باید در بعد معنوی اهتمام به عالم معنا داشته باشد، اظهار داشت: برای رسیدن به سبک زندگی اسلامی و دینی هر فرد باید در طول حیات و به صورت شبانه‌روز به یاد خدا باشد و اخلاق و منش خود را با توجه به آیات و روایات تصحیح کند.

حجت‌الاسلام دشتی تأدیب نفس را یکی از راه‌های رسیدن به سبک زندگی اسلامی مطرح کرد و ادامه داد: فرد باید با تأدیب نفس و پاک کردن آن از کژی‌ها، تیرگی‌ها، کاستی‌ها و عیوب خود را به یک زندگی ایده‌آل برساند چون زندگی منهای این موارد هرگز اسلامی و دینی نخواهد شد.

وی توجه به معاد و آخرت را بعد دیگر زندگی فردی معنوی برشمرد و خاطرنشان کرد: انسان وقتی به یاد قیامت و معاد باشد و به این نتیجه برسد که روزی باید جوابگوی اعمال کرده و نکرده خود باشد بیشتر اهتمام به سبک زندگی دینی پیدا کرده و سعی می‌کند اعمال خود را با اسلام و دین محک بزند.

این محقق و نویسنده حوزوی ابراز داشت: ماه رمضان بعد مهمی از سبک زندگی اسلامی را وارد زندگی ما می‌کند چه از لحاظ مادیات و چه از لحاظ معنویات؛ در بعد مادی انسان به سمت رعایت حلال و حرام و استفاده از غذاهای پاک می‌رود و از لحاظ معنوی هم یاد خدا، قرآن خواندن، اخلاقیات نیک، نزدیکی به عالم آخرت و فاصله گرفتن از زشتی‌ها و پلیدی‌ها را تجربه می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به بعد اجتماعی سبک زندگی دینی پرداخت و گفت: در بعد اجتماعی هم اگر همه افراد جامعه خود را به حد اعلای زندگی فردی بر اساس زندگی اسلامی و دینی برسانند می‌توانند جامعه‌ای مطابق با دستورات اسلام و دین داشته باشند.

حجت‌الاسلام دشتی با اشاره به این‌که زندگی و حیات جامعه به عنوان یک مجموعه متشکل فراگیر در ماه مبارک رمضان دارای دو بعد برجسته مادی و معنوی است، تصریح کرد: در بعد مادی جامعه به سوی افطاری دادن، رسیدگی به محرومان و زکات دادن حرکت می‌کند و در بعد معنوی هم جنب و جوش خاصی در جامعه پدیدار شده و ارزش‌های یک جامعه اسلامی نمایان‌تر می‌شود.

وی اظهار داشت: ماه مبارک رمضان ما را با ویژگی‌های فردی و اجتماعی یک زندگی اسلامی و دینی درگیر می‌کند و افراد را به سمت رعایت بعد مادی و معنوی در زندگی اسلامی و رسیدن به تقوا سوق می‌دهد و همین امر سبب می‌شود افراد باهم و برای هم زندگی کنند و در تمام عرصه‌ها یاری‌گر و کمک‌حال هم نوع خود باشند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که رسیدن به سبک زندگی اسلامی در گرو رسیدن به تقوا و خداپرستی است، افزود: ماه مبارک رمضان یک نسخه برای حرکت فراگیر مردم در همه اقشار و زبان‌ها به سمت تقوا و خداجویی است و راه و روش یک زندگی عالی به سبک زندگی اسلامی و دینی را در مقابل افراد قرار می‌دهد./907/ت302/ن

ارسال نظرات