۲۶ تير ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۰
کد خبر: ۱۷۶۸۰۸
حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی:

روزه داری دارای بُعد حق‌الله و حق‌الناس است

خبرگزاری رسا ـ رییس جامعةالمصطفی با بیان این‌که روزه کامل، مکتب ساخته‌شدن در مدرسه پرواز به سوی خداست، گفت: روزه داری دارای بُعد حق‌الله و حق‌الناس است.
حجت‌الاسلام والمسلمين اعرافي
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز خبر واطلاع رسانی جامعةالمصطفی، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی، رییس جامعةالمصطفی العالمیه در سخنانی به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، با بیان این‌که روزه کامل، مکتب ساخته‌شدن در مدرسه پرواز به سوی خداست، بر رعایت حق‌الله و حق‌الناس در ماه رمضان تأکید و گفت: در این ماه عزیز که برکات و نعمات خداوند نازل می‌شود در کنار نیایش باید برنامه ویژه‌ای برای خودسازی و استحکام ارتباط خوب با دیگران تنظیم شود.
وی افزود: چنین ارتباطی به دو نوع ارتباط عام یعنی ارتباط با دیگران و خاص یعنی ارتباط با اعضای خانواده، خویشان و همکار تقسیم می‌شود که بخش اعظم آن با ارتباط اجتماعی جامعه و یک بخش به روابط محدود برمی گردد.
رییس جامعةالمصطفی با تأکید بر ضرورت توجه هرچه بیشتر به حق الناس در ماه رمضان اذعان داشت: رعایت صرف حق‌الله و عدم رعایت حق‌الناس سبب می شود تا بعضی تخلفات انسان در عدم رعایت حق اجتماعی، زحمات عبادی وی را نیز تضییع کند، چنانچه قرآن کریم در این باره می‌فرماید: بعضی کارهای خوب آنقدر درخشش دارد که اعمال بد بواسطه این اعمال منزوی می‌شوند اما در مقابل بعضی کارهای زشت و ناپسند چنان تیرگی دارند که می‌توانند کارهای خوب فرد را از بین ببرند چنین اعمالی صورت اعمال خوب انسان را هتک می‌کند.
وی با بیان این‌که خداوند بر دوش هر انسان و مسلمانی وظیفه‌ای مقرر کرده است به ارتباط حق‌الناس با روزه داری اشاره کرد و اظهار داشت: وقتی مسلمانی در فضای معنوی روزه داری قرار می‌گیرد به جز ادای وظیفه الهی باید به حق‌الناس نیز توجه کند چرا که روزه داری دارای بُعد حق الله و حق الناس است.
حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی با تأکید بر اهمیت حق‌الناس و توجه به طلب داشتن از دیگران، حدیثی در این باره تشریح و بیان کرد: حضرت علی(ع) می فرمایند «انجام تکالیف در برابر دیگران و برآورده ساختن نیاز آنان بالاترین وظیفه پارسایان است»، اشرف وظیفه مؤمنان در ادا کردن حقوق دیگران است گاهی انجام نماز آسان تر از ادا کردن حقوق دیگران است اما این‌گونه نیست که عمل به وظیفه الهی تنها به انجام نماز و روزه ختم شود بلکه توجه به مطالبات دیگران بخش عظیمی از انجام وظیفه الهی به شمار می‌رود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: روزی امام کاظم در برابر کعبه ایستاد و شروع به ستایش مقام عظیم خانه خدا کرد و فرمود: «بارالها چقدر حق تو بزرگ و بلند است اما با همه عظمتی که خانه خدا دارد، به خدای این کعبه سوگند که حق مؤمن بر مؤمنان و مسلمانان بالاتر است و این یعنی مواظبت از جان، مال و سلامتی مردم از حق کعبه بالاتر است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی جان و سلامتی انسان را بزرگترین حق برشمرد و ابراز داشت: هر کسی در برابر جان و سلامتی دیگری وظیفه و مسؤولیت دارد و همچنان که حیات انسان بزرگ‌ترین نعمت است، سلب کردن آن و قتل نفس و همچنین کمک به قتل و همراهی در ارتکاب آن، و خود کشی بزرگ‌ترین گناه و بالاترین تعدی محسوب می‌شود.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: کسی که حقوق دیگران را رعایت نکند همانند کسی است که توانایی لازم برای استفاده از نعمت‌های خداوند را ندارد و مثل یک گوشت مرداری است که از امکانات خدا استفاده نمی‌کند.
حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی با اشاره به آیات قرآن کریم درباره حق‌الناس بر به کارگیری چنین آیاتی در تبیین وظایف اجتماعی و فقه روابط انسان‌ها با یکدیگر تأکید کرد.
وی در ادامه ضمن قرائت فرازی از نهج البلاغه درباره حقیقت مرگ تصریح کرد: مرگ قصه‌ای است جدی که انسان از مال و خانه خود جدا شده و در عالم مرگ فرو می‌افتد، دائم در مقابل چشم دیگران جنازه‌های پر از زن و مرد و پیر و جوان، فقیر و غنی و جاهل و عالم بر چوب‌های مرگ سوار می‌شوند، آنها آرزوهای زیادی داشتند و اموال فراوانی دوختند که به فرزندان‌شان رسید، اما اکنون دست آنها از دنیا کوتاه است، آنها از خویشان و اموال خود جدا شدند دیگر ماه رمضان را به چشم خود نمی‌بینند دعاهای این ماه را نمی‌توانند بخوانند.
رییس المصطفی با تأکید بر این‌که دنیا جای توقف نیست بلکه جای عبور است گفت: جوانان بدانند که لذت فوض در این است که روزه‌های سخت و دشوار تابستان و راز و نیاز با خداوند تا نیمه‌های شب را انجام دهند چرا که ظرف نورانی و پرشکوه رمضان، لبریز از عبادت و سیر و سلوک الی‌الله است، ظرف نورانی رمضان آنقدر باشکوه است که نفس شما قصد و اختیاری در این میان ندارد حتی حالت خواب در این ماه نیز عبادت محسوب می‌شود.
وی در پایان تأکید کرد: وظیفه روحانیان و مساجد در قبال نوجوانان و جوانان در این ماه ایجاد رونق معنوی و تدارک برنامه‌های جذاب است و مساجد باید جایگاه معرفت‌افزایی و رشد فضائل نسل جوان باشد./907/د101/ی
ارسال نظرات