۲۶ تير ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۱
کد خبر: ۱۷۶۸۳۶
استاد حوزه و دانشگاه:

یاد خدا بهترین راه نجات از شر شیطان است

خبرگزاری رسا ـ خطیب توانای کشور ذکر لسانی را مقدمه و عامل پیدایش ذکر درونی خواند و گفت: بهترین و مؤثرترین راه نجات از شر شیطان گفتن ذکر خداوند متعال است.
حجت الاسلام سيد حسين مؤمني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید حسین مؤمنی، استاد حوزه و دانشگاه شب گذشته در جمع زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی کریمه اهل‌بیت(ع) به بررسی دعای روز هفتم ماه مبارک رمضان پرداخت و گفت: در این دعا از خدا می‌خواهیم که به ما توفیق روزه‌داری و عبادت به ویژه نماز را بدهد.

وی ادامه داد: پیامبر(ص) در روایتی می‌فرمایند «هر کس نماز را ترک کند خداى تعالى او را به پانزده عقوبت مبتلا می‌کند، شش بلا در دنیا، سه بلا نزدیک مرگ، سه بلا در قبر و سه بلا در قیامت؛ شش بلاى ایام زندگى او نیز عبارت است از نور از روى او برداشته می‌شود، برکت از مالش بیرون می‌رود، عمر و مالش ناقص می‌ماند، خیرات او قبول حق نشود، دعاى او مقبول نشده و دعاى صالحان نصیبش نمی‌شود.

خطیب توانای کشور تصریح کرد: سخت شدن سکرات مرگ، گرسنگی و تشنگی نیز سه بلا در هنگام مرگ است، سه بلاى قبر نیز این است که با درد و غم باشد، گور وى در تاریکى محض باشد و تا روز قیامت در عذاب معذب می‌شود؛ سخت گرفتن در حساب، دشمن شدن خدا با او و نگاه افراد به او در هنگام عذاب از جمله بلاهای فرد تارک نماز در قیامت است.

کار عبث، فشار قبر را زیاد می‌کند

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که در ادامه دعای روز هفتم از خدا می‌خواهیم که ما را از کارهای عبث و بیهوده دور کند، خاطرنشان کرد: کار بیهود به کاری گفته می‌شود که نفع دنیوی و اخروی ندارد.

وی افزود: انسان باید از کارهای بیهوده دوری کند، در روایت آمده «کار عبث و بیهوده فشار قبر را زیاد می‌کند».

حجت‌الاسلام مؤمنی توجه به یاد و ذکر خداوند متعال را سبب آرامش قلب دانست و اظهار داشت: باید از خدا بخواهیم که به ما توفیق ذکر بدهد، نباید از یاد خدا غافل شد؛ قرآن، تسبیحات حضرت زهرا(س) و نماز، ذکر الله است، ذکر تسبیحات حضرت صدیقه کبری(س) براساس روایت ذکر کثیر است.

امام علی: ذکر خدا کلید انس با او است

وی تأکید کرد: امیرمؤمنان(ع) در روایتی می‌فرمایند «ذکر خدا کلید انس با او است، اگر کسی ذکر خدا را بگوید خدا قلب او را زنده کرده و دل او را روشن می‌کند، ذکر خدا نور عقل و زندگی بخش جان‌ها است»، ذکر خدا افزون‌بر این‌که به انسان آرامش می‌دهد، بصیرت کامل را نیز در او به وجود می‌آورد.

این مبلغ حوزوی ذکر لسانی را مقدمه و عامل پیدایش ذکر قلبی، درونی خواند و گفت: اگر انسان اهل‌ ذکر زبانی باشد، کلمات در دل او نفوذ می‌کند، امام علی(ع) می‌فرمایند «خدا بنده اهل ذکر را دوست دارد»، در مقابله کردن با گناه ذکر بسیار مهم است.

وی ادامه داد: بهترین و مؤثرترین راه نجات از شر شیطان گفتن ذکر خداوند متعال است، در روایتی از معصوم(ع) وارده شده «ذکر سرمایه مؤمن است»، کلید همه اذکار، ذکر «لا الله الا اله» است، حتی در ماه رمضان با گفتن ذکر خدا، توان انسان در برابر گرسنگی و تشنگی افزایش می‌یابد.

ذکر ائمه، ذکر الله است

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این‌که انسان باید ذکر خدا را از صمیم قلب بگوید، اظهار داشت: در گفتن ذکر باید قلب و زبان هماهنگ باشند، یعنی آن‌چه که در درون انسان است به دلش جاری کند، نه این‌که زبان بگوید ولی قلب به آن اعتقادی نداشته باشد.

وی در پایان گفت: حقیقت ذکر این است که انسان از یاد خدا غافل نشده و امور را به دست او بسپارد، یکی از شاگردان علامه طباطبایی می‌گفت «علامه می‌گفت منظور از ذکر الله،‌ ذکر اباعبدالله الحسین(ع) و ائمه(ع)» است، انسان باید اهل انس با زیارت عاشورا باشد، چرا که این زیارت گره‌گشای امور مادی و معنوی است، خدا به واسطه ذکر به انسان نظر محبت می‌کند./993/پ202/ی

ارسال نظرات