۲۷ تير ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۴
کد خبر: ۱۷۷۰۵۰
با تایید حامد کرزای صورت گرفت؛

تسهیل روند دموکراسی در جمهوری اسلامی افغانستان

خبرگزاری رسا ـ بر اساس جدول زمانی که کمیسیون انتخابات پیش از این اعلام کرده، سومین انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در ۱۶ حمل/فروردین ۱۳۹۳ (۵ آپریل ۲۰۱۴) برگزار خواهد شد.
انتخابات در افغانستان

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، شبکه بی بی سی فارسی گفت: حامد کرزای رئیس جمهوری افغانستان اجرایی شدن قانون ساختار و اختیارات نهادهای انتخاباتی را اعلام کرد و همزمان کمیته‌ای را برای گزینش مسئولان این نهادها تشکیل داده است.
اوایل هفته این قانون به تصویب پارلمان رسید و محافل داخلی و خارجی از آقای کرزای خواستند که آن را هر چه زودتر امضا و اجرایی کند. آقای کرزای با صدور فرمانی اجرایی شدن این قانون را اعلام کرده و همزمان حکمی برای تشکیل "کمیته گزینش" برای گزینش مقام‌های کمیسیون مستقل انتخابات صادر نموده است.
به گفته بی بی سی؛ بسیاری ها بر این عقیده اند که انتخابات آینده ریاست جمهوری در مورد آینده افغانستان اهمیت فوق العاده دارد. تشکیل کمیته گزینش در واقع بخشی از اختیارات حامد کرزای در تعیین روسا و مقام‌های ارشد دو نهاد اصلی انتخاباتی را از دست او می‌گیرد، اما او با صدور فرمان تازه خود موافقتش با این امر را اعلام کرده است.
آقای کرزای در حکم خود گفته که در راستای تسریع روند انتخابات، این کمیته از فردا در مقر پارلمان تشکیل جلسه دهد و 27 نفر را به رئیس جمهوری پیشنهاد کند تا از میان آنها مقامهای ارشد کمیسیون انتخابات تعیین شوند.

به نظر می‌رسد که با امضای این قانون و تشکیل این کمیته گام مهمی در راستای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال 1393 برداشته شده، اما قانون اصلی که چگونگی برگزاری این انتخابات را تعریف می‌کند، هنوز روی میز آقای کرزای قرار و نیاز به توشیح دارد.
قانون انتخابات هم در پی بحث‌های طولانی، سرانجام روز دوشنبه گذشته از سوی پارلمان تصویب شد و حالا منتظر امضای رئیس جمهوری است.
بر اساس جدول زمانی که کمیسیون انتخابات پیش از این اعلام کرده، سومین انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در 16 حمل/فروردین 1393 (5 آپریل 2014) برگزار خواهد شد./1421/9161/خ

ارسال نظرات