تشریح اهمیت مشورت در حکومت حضرت سلیمان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیتالله سید جعفر سیدان، استاد عالی حوزه علمیه خراسان، ظهر امروز در درس تفسیر خود به ادامه تفسیر سوره نمل و داستان حضرت سلیمان (ع) پرداخت.
آیتالله سیدان به آیه 27 سوره نمل اشاره کرد و ادامه داد: پس از گزارش هدهد از سرزمینی که خورشید را میپرستند، حضرت سلیمان (ع) برای مشخص شدن راست بودن حرف هدهد، نامهای به او داده تا به سرزمین سبأ برده و به بلقیس برساند. این موضوع به انسان میفهماند که در مقابل موضوعی که میشنوید بدون تحقیق، قضاوت و تصمیمگیری نکنید و در همه حال باید تأمل داشت همانگونه که پیامبر(ص) میفرماید«آدم عاقل کسی است که فکر می کند حرفش درست است یا نه، بعد آن را به زبان می آورد».
استاد عالی حوزه علمیه خراسان افزود: بلقیس پس از مشاهده نامه، اطرافیان و فرماندهان سرزمین خود را جمع کرده و با آنان مشورت میکند تا درباره این نامه و پیام آن تصمیمگیری کند. او نامه را با عنوان کتاب کریم به اطرافیانش معرفی میکند؛ به این معنا که هرگاه نامهای با مهر و امضای روشن برای کسی ارسال میشد، به آن کتاب کریم یا نامه کریم میگفتند. هم فکری بلقیس با اطرافیانش بر لزوم انجام مشورت تأکید دارد.
وی با اشاره به درجه معرفتی و علمی ائمه اطهار(ع)، اظهار داشت: باید خدا را به سبب علاقهمندی به چنین شخصیتهایی که زندگی علم و مرگ جهل به وجود این خاندان بسته است.
آیتالله سیدان به مسأله شرک و نسبت دادن آن به امور مختلف اشاره کرد و بیان داشت: مسأله شرک به صورتهای مختلفی مطرح میشود. وهابیها در این میان به راحتی، بسیاری از کارها را شرک میدانند همچون جشن گرفتن در ولادت حضرت محمد(ص)، بوسیدن پنجرههای مربوط به مرقد پیامبر (ص)، بنای قبه بر قبور و بسیاری موضوعات دیگر که در موضوع خلقت نیز شبهههایی ایجاد کردهاند.
وی افزود: موضوع خلقت، ما معتقد به ایجاد هستیم یعنی خداوند ایجاد کننده است نه این که دات حضرت حق به شکل اشیا دیگر درآید. در این زمینه هم اشکالی مطرحشده که اگر ایجاد باشد، یعنی غیر از خدا چیزی هست و این یعنی شریک داشتن خدا درحالیکه جز خدا نمیشود.
استاد عالی حوزه علمیه خراسان ادامه داد: در پاسخ به این شبهه میتوان گفت که آن شیء شریک خدا نیست بلکه وابسته به خدا، نیاز محض و قائم به غیر است.
آیتالله سیدان به کاروان هدایای فرمانروای سبأ اشاره کرد و عنوان داشت: پادشاه سبأ برای درک نیت حضرت سلیمان(ع) از ارسال نامه و این که بداند آیا این نامه الهی است یا اهل دنیا، کاروان هدایای به سمت سرزمین حضرت سلیمان(ع) فرستاد و ایشان نیز بر سر راه آنان خشتهایی از طلا و نقره قرار داد تا بینیازی خود از دنیا را به آنان بفهماند.
وی اظهار داشت: پس از انتقال پیغام حضرت سلیمان(ع)، بلقیس به سمت سرزمین حضرت سلیمان به راه افتاد و حضرت سلیمان نیز برای این که معجزهای از سوی خدا برای او داشته باشد، تصمیم به انتقال تخت او از سبأ به آنجا گرفت تا نشانهای برای ایمان آوردن او باشد./9315/پ202/س