۳۱ تير ۱۳۹۲ - ۱۹:۴۷
کد خبر: ۱۷۷۶۳۳
استاد حوزه و دانشگاه:

غفلت از بندگی سبب تمام مشکلات فردی و اجتماعی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که تمام مشکلات فردی و اجتماعی افراد به سبب غفلت از بندگی است، گفت: وقتی انسان از بندگی غفلت کند، گرفتار انواع استرس و مشکلات روحی و روانی می‌شود.
حجت الاسلام سيد حسين مؤمني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید حسین مؤمنی،‌ استاد حوزه و دانشگاه، پیش از ظهر سیزدهمین روز ماه مبارک رمضان در جمع زائران و مجاوران حرم کریمه‌ اهل‌بیت(ع)، با اشاره به این‌که تمام مشکلات فردی و اجتماعی افراد به سبب غفلت از بندگی است، گفت: وقتی انسان از بندگی غفلت کند، گرفتار انواع استرس و مشکلات روحی و روانی می‌شود.

وی ادامه داد: ما روزی 10 بار در نماز از خداوند متعال می‌خواهیم که ما را به راه راست هدایت کند، «ایاک نعبد»، گفتن سبب می‌شود ما از بنده بودنمان غافل نباشیم، انسان زمانی ارزش پیدا می‌کند، که بنده خدا باشد.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: انسان به واسطه خدا و عنایت او ماهیت و هویت پیدا می‌کند، وگرنه انسان به خودی خود، موجود ضعیفی است که اگر رها شود، از حیوان نیز پست‌تر می‌شود، ما باید بدانیم که عبد و بنده خدا بوده و تمام هستی و داراییمان برای خدا است.

وی افزود: همان‌گونه که اهل‌بیت(ع) می‌فرمایند ما باید در راه عبودیت و بندگی خدا تمام داراییمان را بذل کنیم، چرا که وقتی فرد عبد باشد، دیگر مالک چیزی نمی‌شود، ما نیز عبد خدا هستیم،‌ از این‌رو چیزی برای مالکیت نداریم، ما باید تمام سرمایه خود را در راه خدا مصرف کنیم.

حجت‌الاسلام مؤمنی با بیان این‌که انسان باید تمام تلاش خود را معطوف کسب رضای حق کند، خاطرنشان کرد: اگر انسان تمام سرمایه خود را برای خدا خرج کند، خدا نیز در عوض به او چیز‌های می‌دهد که حتی در خواب هم آن‌ها را نمی‌بیند، خدا نیز دست او را می‌گیرد.

وی تصریح کرد: انسان نباید حتی فکر گناه بکند، چرا که فکر به معصیت، قبح آن را در نزد فرد از بین برده و او را تشویق به انجام منکرات می‌کند، مقدمه عبودیت و بندگی خدا، به زنجیر کشیدن نفس است، باید نفس را از خواسته‌هایش محروم کرد و به چیزهای که نمی‌خواهد، تشویق کرد.

استاد حوزه و دانشگاه، گفت: نفس را باید تربیت کرد، اگر نفس را از خواسته‌هایش محروم نکنیم، دیگر نمی‌توان بر آن مسلط شد، تربیت نفس به این است که انسان او را به انجام چیزهای که نمی‌خواهد، مجبور کند.

وی ترک راحتی را کلید عبودیت دانست و اظهار داشت: انسان باید در این دنیا به بدن خود سختی بدهد، تا در آن دنیا راحت باشد، ائمه(ع)، نیز به خود سختی می‌دادند، حتی در تاریخ نقل شده امام حسن(ع) چندین بار از مدینه تا مکه برای زیارت خانه خدا پیاده رفتند.

این خطیب حوزوی ادامه داد: هیچ فردی بدون تحمل سختی و مشکلات به جایی نرسیده است، انسان باید از جلسات و محیط‌هایی که در آن گناه رخ می‌دهد، دوری کند و راهی که انسان را به عبودیت می‌رساند، نیازمند دانست خود به خدا است.

حجت‌الاسلام مؤمنی در پایان، خاطرنشان کرد: وقتی انسان خود را نیازمند خدا بداند، تمام مشکلات او از جایی که اصلا فکرش را نمی‌کند، حل می‌شود، پیامبر(ص) در روایتی می‌فرمایند «یا اباذر به گونه‌ای خدا را عبادت کن،‌ که انگار او را می‌بینی و اگر تو، او را نمی‌بینی بدان که خدا تو را می‌بیند»./993/پ303/ن

ارسال نظرات