۰۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۰
کد خبر: ۱۷۷۹۱۹
در یازدهمین جلسه امام حسن شناسی بررسی شد؛

نقش تربیت یافتگان مکتب امام مجتبی در حمایت از ولایت

خبرگزاری رسا ـ پژوهشگر تاریخ اسلام با اشاره به مکتب تربیتی امام حسن مجتبی(ع)،‌ گفت: مالک اشتر، رشید حجری، میثم تمار و حجربن عدی افزون‌بر این‌که تحت تربیت امیرمؤمنان(ع) بودند از مکتب تربیتی امام حسن(ع) نیز تأثیر گرفته بودند.
امام حسن (ع)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمد جواد طبسی، پژوهشگر تاریخ اسلام در یازدهمین جلسه دوره کوتاه مدت امام حسن(ع) شناسی که در شبستان نجمه خاتون حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد با اشاره به مکتب تربیتی امام حسن(ع)، گفت: امام مجتبی(ع) یاران باوفای بسیاری برای خدمت به اسلام تربیت کردند.

وی با بیان اینکه مالک اشتر و حجربن عدی افزون‌بر این‌که تحت تربیت امیرمؤمنان(ع) بودند از مکتب تربیتی امام حسن(ع) نیز تأثیر گرفته بودند، تصریح کرد: حجر بن عدی به همراه شش نفر دیگر کوفه را علیه معاویه شورانده بودند، وقتی معاویه متوجه شد اهل کوفه به سبب این شش نفر شورش کردند، این بزرگواران را گرفت و به شهادت رساند.

وی افزود: در میان این جمع شش نفر یک پدر و پسر بودند که وقتی می‌خواستند این دو نفر را به شهادت برسانند، پدر گفت که نخست فرزندم را به شهادت برسانید، چرا که می‌ترسم پس از شهادت من به سبب دیدن برق شمشیر از معاویه حمایت کند.

حجت‌الاسلام طبسی، رشید حجری و دخترش را به عنوان دیگر افراد تربیت شده در مکتب امام حسن(ع) نام برد و اظهار داشت: رشید حجری فردی بود که در زمان معاویه و یزید که کسی حق نداشت حتی نام امیرمؤمنان(ع) را ببرد،‌ در مسجد می‌نشست و مناقب و فضایل اهل‌بیت(ع) به ویژه امام علی(ع) را بیان می‌کرد، در پایان نیز به دستور عبیدالله دست، پا و زبان او را جدا کرده و به شهادت رساندند.

وی تصریح کرد: دختر رشید حجری نیز از یاران اهل‌بیت(ع) بود که در راه این بزرگواران از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کرد، در روایتی آمده، امام صادق(ع) به دختر رشید حجری فرمودند «تو از یاران امام زمان(عج) هستی».

پژوهشگر تاریخ اسلام، ابوالاسود دوئلی را از دیگر تربیت یافتگان مکتب امام علی(ع) و امام حسن(ع) خواند و گفت: ابوالاسود دوئلی قاضی منصوب شده از سوی امیرمؤمنان(ع) بودند، به سبب یک اشتباه امام(ع) او را از منصب قضاوت برداشتند، اما دست از ولایت امیرمؤمنان(ع) برنداشت و نسبت به ایشان موضع نگرفت، بلکه در کنار اهل‌بیت(ع) ماند.

وی تأکید کرد: میثم تمار یک ایرانی و از دیگر تربیت یافتگان مکتب اهل‌بیت(ع) بود، این فرد را نخست زجرکش کرده و سپس او را به دار آویختند ولی حتی لحظه‌ای از ولایت امیرمؤمنان(ع) دست برنداشت؛ کمیل بن زیاد نیز از دیگر افرادی بود که دشمنان به سبب محبت امام علی(ع) به شهادت رساندند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که برخی از یاران تربیت یافته در مکتب امام حسن(ع)،‌ از یاران امام حسین(ع) و امام سجاد(ع) نیز بودند،‌ خاطرنشان کرد:  مسلم بن عقیل و حبیب بن مظاهر تحت تربیت امام مجتبی(ع) بودند، توابین از جمله سلیمان صرد خزاعی نیز از دیگر تربیت یافتگان مکتب امام حسن(ع) بود.

وی ادامه داد: امام حسن(ع) مکتب تربیتی داشت و براساس برنامه افراد را تربیت می‌کرد، چرا که ایشان باید با سه جبهه معاویه، هوادارن معاویه و دشمنان اهل‌بیت(ع) مبارزه می‌کردند، در طول مدت 10 سال امامت خویش با جبهه معاویه و هوادارن او که قابل هدایت نبودند و از هر گونه دشنام دادن به اهل‌بیت(ع) ابا نداشتند با تمام توان به مبارزه پرداختند.

حجت‌الاسلام طبسی در پایان با تأکید بر این‌که باید شخصیت امام حسن(ع) را بشناسیم، گفت: امام(ع) از هیچ احدی ترس نداشتند، در طول مدت امامت خویش نیز تمام تلاش خود را جهت پیشبرد اهداف اسلام انجام دادند، ولی به سبب خیانت برخی از افراد مجبور به صلح با معاویه شدند./993/پ202/ی

ارسال نظرات