۰۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۴
کد خبر: ۱۷۸۴۰۶
آسوشیتدپرس مطرح کرد؛

تماس تلفنی مرسی با هنیه یک هفته قبل از سرنگونی/ افزایش فشار بر غزه از سوی ارتش مصر

خبرگزاری رسا ـ خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی از تحولات مصر نوشت: دولت جدید مصر با مسدود کردن بیشتر گذرگاههای مرزی شدیدترین محدودیتهای چند سال گذشته را بر نوارغزه تحمیل کرده است.
مرسي و هنيه مرسي و هنيه
 
به گزارش خبرگزاری رسا، خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی از تحولات اخیر مصر و تاثیر آن بر نوار غزه نوشت: دولت جدید مصر با بستن تونل های مخفی، مسدود کردن بیشتر گذرگاههای مرزی و تحمیل میلیونها دلار ضرر مالی، شدیدترین محدودیتهای مرزی چند سال گذشته را بر نوارغزه متحمل کرده است.
 
برخی از اعضای حماس از تلاش ارتش مصر، که به کمک کودتا رییس جمهور اسلام گرای مصر را سرنگون کرد، برای تضعیف جنبش مقاومت فلسطین خبر می دهند. این درحالیست که ارتش مصر اعلام کرده است که محدودیت های اعمال شده برای سرکوب اقدامات امنیتی اخیر در صحرای سیناست و هیچ گونه ارتباطی با تضعیف جنبش مقاومت یا نابودی آن ندارد.
 
آسوشیتدپرس افزود: تحلیل گران بر این باورند که مردم غزه که از سختی های این حصر به ستوه آمده‎اند، علیه جنبش مقاومت حماس شورش خواهند کرد، اما این گمانه زنی ها هنوز محقق نشده است. بر اساس سخنان مقامات رسمی حماس و شهرنشینان نوار غزه محدودیت های مرزی جدید بسیار سخت تر و شدیدتر از محدودیتهایی بود که دیکتاتور سابق مصر، حسنی مبارک بر این شهر ساحلی تحمیل می کرد. این درحالیست که حسنی مبارک خود از دشمنان حماس و اخوان المسلمین بود.
 
شهروندان غزه حتی در زمان حسنی مبارک از طریق تونلهای مخفی حفاری شده می توانستند به سوخت وارد شده از مصر با قیمت بسیار پایین دسترسی داشته باشند اما پس سقوط حکومت اسلام گرای مصر به دست ارتش، مردم از این بنزین ارزان قیمت محروم شده اند.
 
به ادعای خبرنگار آسوشیتدپرس رهبران حماس از ترس محکوم شدن به دخالت در امور داخلی مصر از اعتراض به بسته شدن مرزها خودداری می کند. با این حال اسماعیل هنیه در مصاحبه های اخیر خود اظهار داشته است که گزارش رسانه های مصر درباره دخالت حماس در امور داخلی این کشور به نفع مرسی صحت ندارد.
 
یکی از مقامات سابق حماس که همواره با مقامات مصری در ارتباط بوده است و نخواست نامش فاش شود در گفت‎وگو با آسوشیتدپرس گفت: ارتش مصر با اعمال محدودیت های اخیر تعمدا سعی دارد نقش حماس را در غزه کم رنگ کند. وی فشارهای اخیر ارتش مصر را تلاشی برای موجه جلوه دادن اقدامات مستمر ارتش در مقابله با اخوان المسلمین مصر دانست.
 
غزه از سال 2006 که برای اولین بار جنبش مقاومت حماس در انتخابات مجلس فلسطین صاحب کرسی شد شاهد بسته شدن مرزهای خود با اسرائیل و مصر بوده است. پس از آنکه مرسی یک سال پیش در اولین انتخابات دموکراتیک مصر به ریاست این کشور برگزیده شد مقداری از این محدودیت ها و حصرها را شکست. اما این شکست حصر آنقدر جدی نبود که حماس را امیدوارتر کند.
 
با این حال در دوران یک ساله حکومت مرسی سوخت و مصالح ارزان مصری از مرز سینا و از طریق تونلهای مخفی وارد غزه می‎شد و حصر غزه توسط اسرائیل را زیر سوال می برد. مردم غزه نیز می توانستند پس از سالها محدودیت تردد به مصر سفر کنند. اما تمام این آزادی ها پس از سقوط مرسی با کودتای ارتش مصر متوقف شد.
 
پس از سقوط مرسی، تنها افرادی که پاسپورت خارجی دارند یا به بیماری مبطلا هستند می توانند از مرز رفح، غزه را ترک کنند که این امر تعداد مسافران مرزی غزه را از 1000 نفر به 150 نفر کاهش داده است. یکی از مسؤولان مرزی به آسوشیتد پرس گفت: در حالی که 10 هزار نفر در ماه جولای برای خروج از غزه ثبت نام کرده اند تعداد اقلیتی قادر خواهند بود این شهر ساحلی را به مقصد مصر ترک کنند.
 
همچنین تونلهای حفاری شده در مرز غزه و مصر که گذرگاهی برای عبور دادن اجناس مختلفی از جمله سلاح به غزه بود نیز کاملا مسدود شده است. رابرت سری فرستاده سازمان ملل به خاورمیانه در گزارش خود به شورای امنیت آورده است که مصر اقدامات شدیدی برای بستن تونلهای مخفی انجام داده است. به گفته رابرت سری هم اکنون 80 درصد از تونل ها کاملا متوقف شده است.
 
حاتم عوده وزیر سابق اقتصاد غزه نیز به آسوشیتدپرس گفت: در نتیجه محدودیت های اخیر، تاکنون 235 میلیون دلار ضرر به اقتصاد غزه وارد شده که بخش عمده آن مربوط به خزانه دولت بوده است، زیرا دولت میلیونها دلار از درآمد خود را از مالیاتی که بر اجناس وارد شده از طریق تونلهای مخفی اعمال کرده بود تامین می کرد. سوخت وارداتی از اسرائیل نیز هنوز در دسترس است اما قیمت آن دو برابر شده و مشتری خود را از دست داده است.
 
در راستای تبلیغات منفی روزنامه های مخالف حکومت مرسی، روزنامه الاهرام مصر در مقاله ای که در صفحه اول به چشم می خورد نوشته بود: مرسی احتمالا به جرم مکالمه تلفنی با رهبر حماس چند روز قبل از سقوط حکومتش محکوم شود. مکالمه ای که در آن مرسی به رهبر حماس هشدار داده بود که خود را آماده حمله به ارتش و پلیس مصر در شمال صحرای سینا کنند. اما چندی بعد دادگاه عالی مصر ادعاهای این مقاله را بی اساس خواند و از سردبیر این روزنامه بازجویی کرد.
 
برخی رسانه های دولتی و لیبرال پس از آنکه مقامات دولتی مصر ادعا کردند عده ای از بازداشت شدگان درگیریهای اخیر مصر که از مرسی طرفداری می کردند ملیت فلسطینی و سوری داشته اند، تبلیغات علیه مردم فلسطینی را شدت بخشیدند. این درحالی بود که دولت مصر هیچ جزئیاتی درباره این بازداشت شدگان اعلام نکرد.
 
این تبلیغات منفی تا جایی پیش رفت که یکی از مهمانان برنامه های گفتگو محور تلویزیون مصر ادعا کرد مرسی اصالت فلسطینی دارد. فرد دیگری ادعا کرد که ممکن است بعدها اسنادی منتشر شود که نشان دهد حماس مسبب حمله سال گذشته به صحرای سینا بوده است که در نتیجه آن 16 مصری کشته شدند.
 
به گفته آسوشیتدپرس مشخص نیست که فشارها علیه مردم مظلوم غزه از سوی مصر تا چه زمانی ادامه خواهد یافت اما شواهد نشان می دهد که این محدودیت ها در آینده ای نزدیک برطرف نخواهد شد./902/ب912/ک
ارسال نظرات