۰۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۹:۳۸
کد خبر: ۱۷۸۵۰۹
بی بی سی فارسی؛

مشارکت 52 درصدی مردم در انتخابات کویت

خبرگزاری رساـ در حالی بی بی سی فارسی مجلس کویت را قدرتمندترینِ نهاد قانون گذاری در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس می داند که عملا این امیر کویت است که تصمیم نهایی را در امور کشور اتخاذ می کند.
انتخابات مجلس و امير کويت

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، شبکه بی بی سی فارسی در خبری گفت: نتایج انتخابات مجلس کویت اعلام شد. این ششمین انتخابات پارلمانی است که در 7 سال گذشته برگزار می شود. شیعیان کویت با جمعیت 30 درصدی، نیمی از کرسی های خود را از دست داده اند.

به گزارش بی بی سی؛ علل مشارکت شکننده 52 درصدی در انتخابات کویت، گرمای 47 درجه ای، 18 ساعت روزه داری و تحریم انتخابات از سوی مخالفان بوده است.

بی بی سی در ادامه علت تحریم انتخابات را این گونه بیان کرد: مجلس در 6 سال گذشته، 5 بار منحل شده است و گروه های مخالف، شوقی برای شرکت در این انتخابات نداشتند. علت تحریم انتخابات، اعتراض به تغییر قوانین انتخاباتی توسط امیر کویت می باشد. تغییراتی که به تصویب مجلس نرسیده بود و منجر به انحلال مجلس گردید.

قابل ذکر است در مجلس پیشین، از 50 کرسی 17 کرسی از آنِ شیعیان بود اما در این انتخابات، شیعیان تنها 8 نماینده به مجلس فرستادند. همچنین سنی ها 5 نماینده، لیبرال ها که هیچ کرسی ای در پارلمان قبل نداشتند، 3 نماینده و قبایل کویت نیز 24 نماینده به سمت کرسی های مجلس گسیل داشتند. 2 زن نیز به مجلس جدید راه یافتند.

در حالی بی بی سی فارسی مجلس کویت را قدرتمندترینِ نهاد قانون گذاری در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس می داند که عملا این امیر کویت است که تصمیم نهایی را در امور کشور اتخاذ می کند.

همچنین نخست وزیر دولت کویت منصوب امیر کویت بوده و پست های کلیدی کابینه را نیز امیر، از خاندان خود یعنی خاندان صباح انتخاب می کند.

کارشناسان حوزه خلیج فارس بر این عقیده اند که امیر کویت برای رفع تنش های سیاسی مداوم بین دولت و مجلس تنها از یک راه حل استفاده می کند و آن انحلال مجلس و انتخابات مجدد است.

/1421/1409/ح

ارسال نظرات