۰۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۱
کد خبر: ۱۷۸۵۵۳
کارشناس حوزوی:

عمل به دین سبب گشایش روزی می‌شود

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مباحث خانواده و تربیت دینی با بیان اینکه سنت‌های معنوی در بحث رزق و روزی فقط برای مسلمانان نیست، گفت: آنچه سبب جریان یافت روزی به سوی بندگان می‌شود، تقوا و عمل به دین است.
حجت‌الاسلام محسن عباسي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محسن عباسی، کارشناس مباحث خانواده و تربیت دینی، در برنامه پرسمان خانواده که از رادیو معارف پخش می‌شد، به ارائه بحث کنترل جمعیت پرداخت و گفت: نوع نگاه ما به زندگی، عالم و دنیا، در نوع برخورد ما با دغدغه‌های اقتصادی بسیار موثر است، نکته مهم این است که از نگاه قرآنی جهان دارای صاحب است.

وی ادامه داد: رزق و روزی تمام موجودات عالم بر عهده خداوند است، خداوند در سوره شورا، آیه 12 می‌فرماید «کلیدهای آسمان و زمین از آن خداوند است، برای هر کس که بخواهد روزی را گشاده یا تنگ می‌دارد و او بر همه چیز آگاه است»، ما موظفیم راهی را که خدا قرار داده طی کنیم، برای کسب رزق و روزی حلال تلاش کنیم، اما نباید فراموش کنیم که رزق و روزی را خدا می‌رساند.

این کارشناس تربیت دینی ابراز داشت: اگر ما در نوع نگاهمان به عالم توجه داشته باشیم که قوانین حاکم بر این دنیا فقط قوانین مادی نیست، توجه به سنت‌های معنوی در عالم داشته باشیم، سنت‌هایی که به تعبیر قرآنی قابل تغییر و تبدیل هم نیست، این‌ها از مشخصات یک مسلمان واقعی است.

وی افزود: کسی که قرآن می‌خواند و اسم خودش را مسلمان می‌گذارد، اما با حساب و کتاب‌هایش زندگی‌اش را مدیریت می‌کند و از آوردن فرزند برای سرمایه کمی که دارد پرهیز می‌کند، واقعاً یک چنین انسانی چقدر از مسلمانی بهره دارد، در حالی که در آیات و روایات به شدت تاکید کرده‌اند که روی قانون‌های معنوی حساب باز کنید.

حجت‌الاسلام عباسی اظهار داشت: البته سنت‌های معنوی در بحث رزق و روزی فقط برای مسلمانان نیست، خداوند در آیه 66 سوره مائده می‌فرماید «اگر آن‌ها به تورات، انجیل و آنچه از طرف پروردگارشان به آن‌ها نازل شده است، عمل می‌کردند، حتماً از بالای سر و از زیر پایشان برخوردار می‌شدند»، یعنی آن چیزی که باعث می‌شود روزی جریان پیدا کند و به سمت شما بیاید، تقوا و عمل به دین است.

وی بیان داشت: خداوند می‌فرماید «اگر مردم در راه درست پایداری بورزند، حتماً آب گوارایی به آن‌ها خواهیم نوشاند»، آب نماد برکت و آبادانی است، این‌ها قانون‌هایی است که به سنت‌های معنوی برمی گردد، البته درست است که این‌ها قانون‌های اجتماعی است، اما این گونه نیست که اگر فردی با تقوا زندگی می‌کند، به خاطر مردم گناهکار جامعه رزق و روزی‌اش کم ‌شود.

وی ادامه داد: در روایات و آیات داریم که اگر یک فرد هم تقوا پیشه کند، از برکات الهی برخوردار می‌شود، در آیه 1 و 2 سوره طلاق، خداوند می‌فرماید «هر کس تقوای الهی را پیشه کند، حتماً خدا برایش راه بیرون رفتن از مشکلات را مشخص می‌کند و رزق و روزی‌اش را از جایی که گمان نمی‌کند، می‌دهد».

این کارشناس حوزوی ابراز داشت: برخی فکر می‌کنند که خرج بچه را خودشان می‌دهند، برای همین اگر سرمایه و پول خوبی نداشته باشند، می‌گویند از پس چند بچه برنمی‌آییم، خدا می‌گوید شما بچه بیاورید من خرجشان را می‌دهم، روزیشان با من، اگر شما تقوا پیشه کنید از جایی که گمان نمی‌کنید خداوند به شما روزی می‌دهد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: اگر ما بپذیریم که خدا حق مطلق است و سنت‌هایی را در دنیا قرار داده است که آن‌ها هم عین واقعیت است و حتماً به وقوع می‌پیوندد، دیگر نگران خرج زندگی نخواهیم بود، البته باید قناعت هم داشته باشیم، چون آیات و روایات بسیاری درباره قناعت داریم، باید توجه داشت همان طور که خدا گفته تقوا سبب روزی و رزق می‌شود، گناه نیز کاهش برکت و رزق را به همراه دارد. /9194/پ202/ی

ارسال نظرات