۱۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۹
کد خبر: ۱۷۹۵۲۴

چند خبر کوتاه از آذربایجان غربی

خبرگزاری رسا ـ ثبت نام 500 دانش آموز سلماسی در طرح تربیت حافظ قرآن، تمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره ملی نام ها و نشانه های رضوی، ساخت 16 مسجد از محل درآمدهای زکات در نقده و بهره مندی 80 طلبه از خدمات بیمه ای در سلماس عناوین اخبار کوتاه استان آذربایجان غربی است.
اخبار کوتاه

حجت الاسلام علی مطهری، رییس اداره اوقاف و امور خیریه سلماس در گفت ‌و گو خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه اظهار داشت: امسال فعالیت‌ها و برنامه‌های اداره اوقاف و امور خیریه سلماس بر اجرای برنامه‌های قرآنی به ویژه طرح تربیت حافظان قرآنی متمرکز شده است.

 

وی افزود: سهمیه این شهرستان برای تربیت حافظان قرآنی به تعداد826 نفر است که در این راستا تاکنون نزدیک به پانصد دانش‌آموز ثبت‌نام کرده‌اند.

 

حجت الاسلام مطهری ابرازکرد: تاکنون تعداد نزدیک به پانزده نفر حافظ کلام وحی در بیست، ده، پنج و سه جزء قرآن تربیت شده‌اند.

 

وی در ادامه با اشاره به این که بزرگ ترین موقوفه سلماس موقوفه حاج عبدالکریم شامل روستاهای تمر، میناس و آغ زیارت است، گفت: نیت این موقوفه برای کمک به طلاب، سادات، نیازمندان و خادمین مساجد است که در همین رابطه این اداره تاکنون 140میلیون ریال در مدت هفت ماه کمک کرده است.

 

رییس اداره اوقاف و امور خیریه سلماس با ابراز تأسف از بودجه اندک این اداره برای بازسازی مساجد این شهرستان اظهارکرد: تعداد کل مساجد شهری و روستایی سلماس  182باب است که متأسفانه تا کنون کمک مالی برای بازسازی آنها انجام نشده است.

 

حجت الاسلام مطهری گفت: درآمد حاصل از موقوفات در شهرستان سلماس صرف کمک به سادات، نیازمندان و نیز عمران و آبادی مساجد و کمک به خادمین، مداحان و موذنین مساجد می‌شود.

 

مهلت ارسال آثار به جشنواره ملی نام ها و نشانه های رضوی تمدید شد

 

فریدون سید مصطفوی، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه اظهار داشت: مهلت ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره تا بیستم مردادماه جاری تمدید شده و تاکنون 120 اثر به دبیرخانه به دبیرخانه جشنواره رسیده است.

 

وی خاطرنشان کرد: این جشنواره در دو بخش آزاد و اعضای کانون‌های فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود.

 

 این مسؤول خلاقانه بودن اثر، تناسب اثر با موضوع، ترکیب‌بندی کلی اثر، تکنیک و شیوه‌های اجرا معیار انتخاب در بخش نقاشی و موضوع و محتوا، نگاه خلاقانه و نو، ترکیب‌بندی، زاویه و دید، استفاده از رنگ و نور در القای اثر از معیارهای انتخاب در بخش عکاسی این جشنواره است.

 

سید مصطفوی جشنواره ملی نمادها و نشانه‌های رضوی با هدف اشاعه و ترویج فرهنگ و معارف رضوی، آشنایی با منسوبان، صحابه، اماکن، آثار و برکات امام رضا(ع) و شناسایی و جمع‌آوری نمادها و نشانه‌های رضوی شهریور‌ماه جاری در آذربایجان غربی برگزار می‌شود.

 

وی افزود: آثار ارسالی به دو بخش عکس و نقاشی سومین جشنواره ملی نمادها و نشانه‌های رضوی در سه گروه سنی 7 تا 9 سال، 10 تا 12 سال و 13 تا هفده سال داوری می‌شوند.

 

ساخت 16 مسجد از محل درآمدهای زکات در نقده

 

حجت‌الاسلام تقی مرادپور، مسؤول ستاد زکات کمیته امداد امام خمینی(ره) نقده، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه با تاکید بر نهادینه شدن فرهنگ پرداخت زکات در بین اقشار جامعه گفت: احیای فریضه زکات سبب توسعه و پیشرفت در زمینه‌های اقتصادی و فرهنگی در جامعه می‌شود.

 

وی با اشاره به این که 50 درصد زکات جمع‌آوری شده شهرستان صرف کمک به نیازمندان، هزینه خرید جهیزیه، ساخت ساختمان و کمک‌های درمانی می‌شود، ابراز کرد: 50 درصد باقی مانده برای کارها و مصالح عمرانی مساجد هزینه می شود.

 

حجت الاسلام مرادپور با بیان این که شهرستان نقده در سال گذشته رتبه دوم جمع‌آوری زکات در استان را کسب کرده بود، تصریح کرد: در چهار ماهه اول سال جاری دو میلیارد و 460میلیون ریال زکات جمع‌آوری شده که پیش‌بینی می‌شود تا آخر سال به ده میلیارد ریال برسد.

 

 مسؤول ستاد زکات کمیته امداد امام خمینی(ره) نقده با اشاره به زکات مستحبی خاطرنشان کرد: جمع‌آوری زکات مستحبی از باغات میوه مانند سیب و انگور بوده که در فصل برداشت میوه که پاییز است صورت می‌گیرد.

 

بهره مندی 80 طلبه از بیمه تامین اجتماعی در سلماس

 

حجت الاسلام سید ابراهیم طباطبایی، مدیر حوزه علمیه امام علی(ع) سلماس در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه اظهار داشت: امسال 25 نفر از طریق آزمون ورودی در سال تحصیلی جدید در این مدرسه حوزوی پذیرش شدند.

 

وی با اشاره به اشتغال به تحصیل بیش از یکصد طلبه در پایه های مختلف تحصیلی در مرکز حوزه علمیه سلماس گفت: در حال حاضر تعداد 80 نفر از طلاب خدمات بیمه ای را دریافت می کنند.

 

این مسؤول خاطرنشان کرد: همزمان با ماه مبارک رمضان تعداد بیست نفر از طلاب با حضور در مساجد شهری و روستایی مشغول تبلیغ و ترویج احکام و دستورات دین مبین اسلام هستند.

 

حجت الاسلام طباطبایی تصریح کرد: در راستای ارتقای بنیه علمی و پژوهشی طلاب هر ماه یک جلسه با حضور اساتید و معاونان حوزه علمیه برگزار می شود و در این جلسه موضوعات مربوط به رشد کیفی فعالیت های تبلیغی، پژوهشی و علمی حوزه مورد بحث قرار می گیرد.

 

 وی ادامه داد: طلاب برای فعالیت های تحقیقی و پژوهشی خود با کمبود منابع حوزوی روبرو هستند.

 

حجت الاسلام طباطبایی با اشاره به وجود نزدیک به سه هزار جلد کتب دینی و معارف اسلامی در کتابخانه مدرسه علمیه امام علی (ع) شهرستان سلماس گفت: در حال حاضر منابع و کتب دینی و حوزوی موجود در کتابخانه این مدرسه جوابگوی نیاز تحقیقی و پژوهشی طلاب نیست.

 

این مسؤول تصریح کرد: رشد و رسیدن به دستاوردهای فاخر در عرصه پژوهش های حوزوی نیازمند حمایت های جدی از منظر تامین منابع و کتب مرجع فاخر و ارشمند دینی است تا خروجی آن بتواند راهگشای مسائل فرهنگی و دینی جامعه باشد.

 

حجت الاسلام طباطبایی در ادامه اظهار داد: حمایت های جدی از لحاظ ارائه تسهیلات در حوزه سخت افزاری و نرم افزاری از طریق منابع دولتی انجام نمی شود که همین امر روند شکوفایی و اثرگذاری فعالیت های حوزوی را کند کرده است.

 

مدیر حوزه علمیه امام علی (ع) سلماس خاطرنشان کرد: در حال حاضر تعداد هشت واحد استاد سرا در این شهرستان وجود دارد و خوشبختانه در رابطه با اسکان اساتید کمبود جدی وجود ندارد./936/پ203/ب

ارسال نظرات