۱۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۲:۲۳
کد خبر: ۱۷۹۶۳۸
کارشناس حوزوی:

سلسله مراتب در پرداخت زکات فطره رعایت شود

خبرگزاری رسا ـ کارشناس معارف قرآن بر رعایت سلسله مراتب در پرداخت زکات فطره تأکید کرد و گفت: زکات فطره مستحب است که به نزدیکان و خویشاوندان و در مرحله بعد به همسایگان نیازمند پرداخت شود.
زکات فطره

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام بهاءالدین ضیایی در برنامه صبح روشن که از رادیو معارف پخش می‌شد، به بحث احسان و نیکوکاری پرداخت و گفت: هر کاری که در آن افراط یا تفریط شود، دچار آسیب‌هایی می‌شود، این یک امر طبیعی و یک قاعده کلی است.

وی افزود: این نکته در بحث احسان و بخشش هم وجود دارد، خداوند متعال هم به این مطلب اشاره کرده است که وقتی می‌خواهید احسان کنید، باید آداب آن را هم رعایت کنید، در آیه 29 از سوره اسراء می‌فرماید: «وَلَا تَجْعَلْ یَدَکَ مَغْلُولَةً إِلَى عُنُقِکَ وَلَا تَبْسُطْهَا کُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُومًا مَّحْسُورً‌ا؛ دستت را نبند به گردن خودت که هیچ بخششی نداشته باشی، از آن طرف، به گونه‌ای هم دستت را باز نکن که تمام دارایی خود را ببخشی.»

وی ادامه داد: انسان نباید خودش را صِفْرُالْیَدْ کند، زیرا در صورتی که این کار را بکند، خودش را ملامت کرده و حسرت می‌خورد، آن وقت است که باید بنشیند و کاری هم نمی‌تواند انجام دهد.

حجت‌الاسلام ضیایی گفت: این سؤال هم پیش می‌آید که در سیره اهل‌بیت (ع)‌ است که، گاهی ایثار می‌کردند «یُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَی حُبِّهِ مِسْکِیناً وَ یَتِیماً وَ اَسِیراً» در حالی که خودشان چیزی نداشتند، آیا این، با آن آیه سازگار است یا نه؟

وی پاسخ داد: انسان‌ها متفاوت هستند یعنی گاهی وقت‌ها یک نفر مانند امام حسن مجتبی(ع) که زندگی خودش را تقسیم بر دو می‌کند و نیمی از آن را در راه خدا می‌دهد، اما نه تنها ملول و محصور نیست، بلکه افتخار می‌کند.

این کارشناس حوزوی خاطر نشان کرد: اگر کسی خانواده‌ای دارد که آستانه تحمل و صبرشان مقداری کم است، قطعاً باید به آن‌ها توجه داشته باشد، یعنی نکند با احسان و بخشش خودش آن‌ها را از این ویژگی متنفر کند، به نحوی که مشمئز شوند،‌ چون بنا است آن‌ها یاد بگیرند.

وی اظهار داشت: آفت دیگر احسان، به درخواست کننده بر می‌گردد، به این بیان که؛‌ قطعاً همه ما از یک آبرو و اعتباری برخوردار هستیم، از حضرت سیدالشهدا (ع) نقل می‌کنند که از پشت درب احسان می‌کردند؛ یعنی فقط آن طرف دست حضرت را می‌دید، گاهی آن شخص می‌گفت درب را باز کنید و راحت باشید، امّا حضرت می‌فرمود می‌خواهم ذلّت سؤال را نبینم.

وی بیان داشت: بنابراین یکی از آفات احسان و بخشش، در کسی است که احسان می‌کند؛ یعنی زیاده‌روی‌هایی که منجر به ملامت او می‌شود و دوم برای شخصی است که این احسان را پذیرفته و دریافت می‌کند، باید مراقب باشیم که آن سؤال، آن‌ها را مورد آزار و اذیت قرار ندهد.

حجت‌الاسلام ضیایی در ادامه با اشاره به ضرورت پرداخت زکات فطره گفت: باید بدانیم که از آداب اسلامی این است که در پرداخت انفاق و زکات، سلسله مراتب را رعایت کنیم؛ اگر از فامیل و خویشاوندان و کسانی که جزو ارحام محسوب می‌شوند، کسی بود، باید به او داده شود، و الّا به همسایگان و سپس فقرای در شهر و اگر نبودند، خارج از شهر، پرداخت شود.

وی ابراز داشت: بنابراین اگر در یک مجتمع یا کارخانه ای کسانی باشند که زیر دست ما باشند، قطعاً آن‌ها در اولویت هستند؛ چون این احسان‌ها باعث تألیف دل‌ها می‌شود و دل‌ها به هم نزدیک می‌شود، اگر این مجموعه های کارگری که در یک صنفی هستند، با احسان‌ها به همدیگر نزدیک شوند هم کیفیت کار بالا می‌رود و هم اعتماد متقابل ایجاد می‌شود و هم دلخوری‌ها ایجاد نمی‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: رسول خدا (ص) می‌فرمودند تا زمانی که در شهری فقیر هست زکات آن شهر را در جای دیگر مصرف نکنید، پس این اولویت بندی‌ها را هم حتماً باید در احسان و بخشش‌هایمان رعایت کنیم. /9194/پ202/ی

ارسال نظرات