۱۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۹
کد خبر: ۱۷۹۶۴۷
آیت‌الله مصباح یزدی:

ایمان بدون مشکلات معنا ندارد/ ارتباط مستقیم شدت بلاها با درجه ایمان بندگان

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: نه تنها مشکلات، بلکه ایمان بدون مشکلات و مصائب وجود ندارد و نکته اساسی این است که اهل ایمان بیش از دیگران دچار ابتلائات می‌شوند.
درس اخلاق آيت الله مصباح يزدي در حسينيه امام خميني(ره) قم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی، استاد اخلاق حوزه علمیه دوشنبه شب در جلسه اخلاق خود که در دفتر مقام معظم رهبری در قم(حسینیه حضرت امام خمینی) برگزار شد، داستان حضرت یوسف(ع) و صبر او بر همه مصیبت‌ها را مورد توجه قرار داد و گفت: این پیامبر الهی از زمانی که برادرانش به او حسد بردند تا زمانی که به زندان افتاد همواره صبر پیشه کرد و سرانجام خداوند او را به جایی رساند که همان فردی که او را به عنوان برده خریداری کرده بود مطیع و فرمانبردار یوسف شد.
نیکی و خیر در انتظار صابران است
وی افزود: قرآن کریم بر صبر تأکید دارد و می‌خواهد با بیان این مثال حضرت یوسف(ع) به انسان‌ها بفهماند که نیکی و خیر در انتظار صابران است و همگان باید به این وعده الهی اطمینان داشته باشند.
استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به روایاتی که صبر را مورد تأکید قرار داده‌اند، اظهار داشت: نه تنها مشکلات، بلکه ایمان بدون مشکلات و مصائب وجود ندارد و نکته اساسی این است که اهل ایمان بیش از دیگران دچار ابتلائات می‌شوند.
وی خاطرنشان کرد: روایتی در اصول کافی وجود دارد که می‌گوید مؤمنان چهار مشکل را همواره خواهند داشت؛ اولین مورد تحمل سختی حسادت ورزیدن مؤمن دیگری است که بسیار مشکل خواهد بود، دچار شدن به لجاجت منافقان بدین صورت که اهل نفاق نقاط ضعف مؤمنان را رصد کرده و مورد استفاده قرار دهند، دشمنان و کافران و مبارزه آنها علیه اهل ایمان و وسوسه‌های شیطان از دیگر مصائب هستند.
ارتقای درجه مؤمنان در گرو صبر بر مشکلات
آیت‌الله مصباح یزدی با بیان این‌که صبر بر این مشکلات سبب ارتقای درجه مؤمنان می‌شود، ابراز داشت: اهل ایمان باید امتحان پس بدهند تا بتوانند عیار ایمان خود را نشان دهند.
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری حدیثی از امام صادق(ع) را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: امام ششم شیعیان وقتی در مقابل کسی قرار گرفتند که از مصائب گله داشت ابتدا او را به صبر سفارش فرمودند و سپس دنیا را به زندانی تشبیه کردند که مؤمنان نمی‌توانند در آن خوشی و راحتی داشته باشند.
وی رابطه مشکلات و بلایا با میزان ایمان اشخاص را رابطه‌ای مستقیم دانست و گفت: هر چه دینداری بنده‌ای بالاتر باشد مصائب بیشتری هم به سوی او هجوم می‌آورند و اهل ایمان نباید از این امر ترس داشته باشند.
محبت اهل‌بیت(ع) مهم‌ترین و گران‌ترین گنج دنیا
آیت‌الله مصباح یزدی با بیان این‌که مهم‌ترین و گران‌ترین گنج‌های دنیا محبت اهل بیت(ع) است، خاطرنشان کرد: روایاتی داریم که می‌گویند محبان ائمه اطهار(ع) اگر بر سر کوهی زندگی کنند و قوت آنها گیاهان صحرایی باشد باز هم نباید هیچ ترسی داشته باشند زیرا بزرگ‌ترین گنج را در اختیار دارند.
وی با اشاره به تازه‌مسلمانانی که با مذهب شیعه آشنا شده‌اند، بیان داشت: آنها همه سختی‌ها را تحمل می‌کنند و از جامعه و خانواده خود طرد می‌شوند اما به دلیل آنکه شیرینی محبت اهل بیت(ع) را چشیده‌اند صبر می‌کنند و این برای ما که به رایگان آن را به دست آورده‌ایم آنچنان ارزشمند نیست.
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: آنان که خود برای به دست آوردن محبت اهل‌بیت(ع) تلاش کرده‌اند بیشتر قدردان این نعمت هستند و هیچ‌گاه بر سر آن با چیزی معامله نخواهند کرد.
مؤمنان تنها وظیفه خود را صبر بر پیشامدهای الهی می‌دانند
وی با بیان این‌که برخی از بندگان به دلیل این‌که خود را مملوک خدا می‌دانند و بر این عقیده هستند که هر آنچه او بخواهد انجام می‌شود، ابراز داشت: آنها می‌دانند که خداوند مصلحت آدمی را بهتر از هر کسی می‌داند و تنها وظیفه خود را صبر بر پیشامدهای الهی می‌دانند.
آیت‌الله مصباح یزدی ادامه داد: گروه دیگری از بندگان هم هستند که مقام بالاتری دارند و در هنگامه مشکلات هم با خداوند عشق‌بازی می‌کنند و آرزوهای آنها تنها رضایت و خشنودی خداست.
امام حسین(ع) به دلیل شاهد بودن خداوند، صبر بر مصیبت را پیشه کرد
استاد اخلاق حوزه علمیه قم سخن امام حسین(ع) هنگامی که فرزندش علی اصغر(ع) به شهادت رسید را مورد توجه قرار داد و بیان داشت: حضرت اباعبدالله(ع) در آن هنگام فرمود همین که خداوند این مصیبت را می‌بیند و شاهد است صبر برای من قابل تحمل می‌شود.
وی با اشاره به رابطه آزادگی و صبر خاطرنشان کرد: در روایات آمده است که کسی که آزاده باشد، در همه کارها آزاده است و در صورت پیش آمدن مشکلی صبر خود را از دست نمی‌دهد، چون انسان آزاده با احساسات خود معامله نمی‌کند.
انسان آزاده در مقابل مصیبت‌ها بسیار قوی است
آیت‌الله مصباح یزدی اظهار داشت:  انسان آزاده در مقابل مصیبت‌ها بسیار قوی است به طوری که هیچ مصیبتی او را نمی‌شکند و حتی اگر اسیر هم شود باز شخصیت او شکسته نمی‌شود و ایمان او مستحکم و پابرجاست.
وی با بیان این‌که حضرت یوسف(ع) یک انسان آزاده است، گفت: حضرت یوسف را اسیر کرده و به عنوان برده فروختند و او تحت تصرف مالکی درآمد، اما هیچ یک از این‌ مصائب سبب نشد تا حضرت یوسف(ع) خود را بشکند و لحظه‌ای تن به ذلت و خواری دهد.
صبر حضرت یوسف(ع) سبب رسیدن او به سلطنت مصر بود
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به این که حضرت یوسف(ع) چون صبر اختیار کرد از از ته چاه به سلطنت مصر رسید، تصریح کرد: اگر ما هم بخواهیم به عزت و سلطنت خداوندی برسیم باید صبر پیشه کنیم و مشکلات را با توکل به خداوند سپری کنیم.
وی در پایان راز تحمل مشکلات و صبر بر مصائب و طاعات را در نگاه انسان به بندگی خداوند دانست و افزود: آنان که در ایمان مراتب بالایی دارند خداوند را شاهد بر همه اعمال و مشکلات شان می‌دانند و همین برایشان کافی است تا بر آنها صبر کنند؛ امید آن داریم که در باقی‌مانده ماه رمضان خداوند این نوع از رابطه با خویش را به ما عطا کند./907/پ201/ج
ارسال نظرات