۲۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۹
کد خبر: ۱۸۰۹۳۵

مصر چوب دو سر نجس آمریکا

خبرگزاری رسا ـ ادامه سیاست های آمریکا در مصر، ایالات متحده را به جایی خواهد رساند که متحد دیرین دیگری را در خاورمیانه از دست بدهد.
غم اوباما عيان شد

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، دویچه وله آلمان در خبری گفت: بحران سیاسی مصر، ایالات متحده را در وضعیت دشواری قرار داده است. در روزهای گذشته تمام تلاش های آمریکا بر یاری اوضاع مصر برای برگرداندن وضعیت این کشور به دوران حکمرانی حسنی مبارک، به شکست منجر شده است.


به گزارش این خبرگزاری؛ دیدار دو سناتور آمریکایی از مصر و همچنین ده ها تلفن و پیام مقامات آمریکایی با زمامداران مصری، هیچ اثری نداشته است.


دویچه وله در ادامه افزود: باراک اوباما در بن بستی کامل قرار گرفته است چراکه او ناچار به ادامه حمایت از حکومتی است که در 35 سال گذشته از متحدان دیرین آمریکا در خاورمیانه بوده است و همین حکومت، امروزه دست به کشتاری می زند که در تاریخ معاصر مصر بی سابقه است.


قابل ذکر است از طرفی زمامداران اسرائیل، عربستان سعودی و سایر کشورهای عرب، پرزیدنت اوباما را از به قدرت رسیدن اسلام گرایان در مصر بیم می‌دهند و از طرف دیگر، مدافعان حقوق بشر و ارزش های مدنی از او انتظار دارند که برای متوقف کردن خشونت در مصر کاری انجام دهد.


به نظر می‌رسد کاخ سفید جز ادامه پیوندهای خود با نظامیان حاکم چاره‌ای ندارد، اما در شرایطی که هر روز شمار قربانیان در مصر بالا می‌رود و کشور هر روز به پرتگاه جنگ داخلی نزدیک تر می‌شود، ادامه این سیاست آمریکا، ایالات متحده را به جایی خواهد رساند که متحد دیرین دیگری را در خاورمیانه از دست بدهد.


گیدو وستروله وزیر خارجه آلمان نیز درباره خطر وقوع جنگ داخلی در این کشور هشدار داد و گفت: چنانچه در شرایط انفجارآمیز کنونی، دولت موقت مصر نتواند نظر تمام نیروهای مخالف را به گفتگو جلب کند، این کشور را خطر جنگ داخلی تهدید می‌کند.


وی از دولت موقت مصر خواست که به راه حل مسالمت آمیز فکر کند. وستروله در تماسی تلفنی با همتای مصری خود نبیل فهمی، تقاضا کرد که دولت مصر اعمال خشونت را متوقف کند. او از دولت مصر خواست که راه مسالمت آمیز را مسدود نکند و همه نیروهای سیاسی را به گفتگو دعوت کند.
/1421/1409/ح


ارسال نظرات