۲۸ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۶
کد خبر: ۱۸۰۹۸۱
آزمون جدید ارشاد/1؛

آیت الله دیرباز: وزارت ارشاد انتظارات فرهنگی قانون اساسی را پی‌گیری کند

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان گفت: انتظاری که از کابینه دولت تدبیر و امید و آقای جنتی به عنوان وزیر ارشاد در بحث ساماندهی و توسعه فعالیت های فرهنگی در صیانت از آرمان ها و ارزش های انقلاب می رود این است که در عمل پایبند به اصول و خط قرمزهای قانون اساسی باشد.
ايت الله ديرباز، نماينده مردم اروميه در خبرگان رهبري

آیت الله عسگر دیرباز، نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه با اشاره  به بخش های مختلف فرهنگی در وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: بخشی از وزارت ارشاد به بررسی انتشار کتاب مربوط می شود، از اوایل انقلاب این بحث مطرح بود که اساس نظارت ضروری است یا خیر؟ که به صورت طبیعی ضرورت دارد چون هر کتاب و یا هر مطلبی قابلیت انتشار ندارد و مطالبی که بر خلاف اسلام و یا برخلاف فرهنگ عمومی، آموزه‌های دینی و امنیت اخلاقی باشد براساس قانون اساسی کشورمان قابلیت انتشار نخواهند داشت.

ممیزی کتاب آری یا خیر؟

وی تصریح کرد: در پیش گرفتن موضع افراطی در بحث کتاب منجر به این می شود که از انتشار هر کتابی به هر بهانه ای منطقی یا غیر منطقی جلوگیری شود و حالت تفریطی آن این است که به بررسی های اجمالی در انتشار مطالب اکتفا شود .

نماینده خبرگان رهبری ادامه داد: اگر معتقدیم که دولت باید حد اعتدال را در بحث انتشار و ممیزی کتاب در پیش بگیرد باید براساس خط و مشی هایی که در جامعه و قانون اساسی مندرج شده است عمل کند و کار را پیش ببرد در غیر این صورت به یقین دچار افراط و تفریط می شود.

نیاز سینما به اصول کلی

آیت الله دیرباز خاطرنشان کرد: در عرصه تولید و ساخت فیلم و آثار سینمایی و صدور مجوز برای آثار تولیدی نیز وزرات ارشاد باید بر اساس اعتدال و خط مشی های قانون اساسی عمل کند و مانع ساخت و نمایش فیلم هایی شود که بر خلاف اخلاق، عفت و امنیت عمومی است و در تضاد با مبانی آیین مقدس اسلام است.

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: به نظر می رسد اگر وزرات ارشاد در زمینه آموزش سینما اصول و چارچوب کلی را برای خودش تعریف کند و بر همان اساس پیش رود دیگر خیلی وابسته به تغییرات و آمد و رفت وزرا نخواهد بود بلکه این  اصول است که در نهایت تعیین کننده چارچوب و خط مشی جمهوری اسلامی در بحث تولید و ساخت آثار سینمایی و هنری می شود.


وی همچین به فعالیت های قرآنی وزارت ارشاد اشاره داشت و افزود: در زمینه فعالیت های قرآنی باید گفت که در دولت گذشته وزرات ارشاد در راستای توسعه و تعمیق فعالیت های قرآنی با ورود به مباحث آموزش های تخصصی در رشته های حفظ و مفاهیم اقدامات موثر و اثر بخشی صورت گرفته است که انتظار می رود ورزات ارشاد در دولت یازدهم نیز بتواند ادامه دهنده این راهبرد در فعالیت های قرآنی باشد.

 برقراری اعتدال نیازمند عملگرایی

وی برقراری اعتدال را نیازمند اجرای آن در همه بخش‌های جامعه به عنوان یک اصل کلی دانست و بیان داشت: حرکت براساس قانون اساسی، دین مقدس اسلام و امنیت کشور، اخلاق و عفت عمومی باید خط قرمزهای دولت و کابینه جدید و وزارت ارشاد باشد .


آیت الله دیرباز ادامه داد: انتظاری که از کابینه جدید در دولت یازدهم و آقای جنتی به عنوان وزیر ارشاد در بحث ساماندهی و توسعه فعالیت های فرهنگی در صیانت از آرمان ها و ارزش های انقلاب می رود، این است که به صورت عملی پایبند به اصول و خط قرمزهای قانون اساسی باشد به گونه‌ای که با آمدن و یا رفتن افراد جدید و تغییر وزرات‌ها چارچوب کلی در رسیدن به اهداف  چشم اندازهای نظام در بخش فرهنگی به هم  نخورد، اگر بتواند چنین اقدامی را انجام دهد بدون شک گام بزرگ و ارزشمندی برداشته شده است.


به گفته این عضو خبرگان رهبری، اگر میدان فعالیت به گونه ای باشد که عقیده هر وزیر بتواند اصل موضوع را در مقیاس کلان تغییر دهد به نظر می رسد خیلی شایسته نظام نیست، از سوی دیگر سینماگران، هنرمندان و فعالان بخش های مختلف هنری نیز باید تکلیف خودشان را بدانند مثلا اگر در خصوص موسیقی، عملکرد افراد در وزرات ارشاد مطابق با فتاوای مراجع عالی قدر به خصوص مقام معظم رهبری که در رأس امور قرار دارند، باشد خیلی بعید می دانم که باعث ایجاد افراط و تفریط‌ها اساسی شود.936/ت301/س

ارسال نظرات