۲۸ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۴
کد خبر: ۱۸۱۰۱۸
فرهنگی:

کودتای 28 مرداد سند رسوایی آمریکا در حمایت از دموکراسی است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت رییسه مجلس گفت: ادعا و شعار دموکراسی آمریکا با نقش ایالات متحده در کودتای 28 مرداد سال 1332 تناقض دارد.
محمدحسين فرهنگي، عضو هيئت رئيسه مجلس

محمدحسین فرهنگی، عضو هیأت رییسه مجلس شورای اسلامی، در گفت‌‌و‌‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز با بیان این‌که دخالت آمریکا در واقعه کودتای 28 مرداد و بازگشت دوران سیاه دیکتاتوری و شاهنشاهی در ایران آشکار و اثبات شده است، اظهار داشت: پرونده آمریکا در رابطه با ایران بسیار سیاه است، از این رو این دولت هیچگاه قابل اعتماد نبوده است.


وی با بیان این‌که آمریکا خود را منادی دموکراسی و آزادی در جهان معرفی می کند، اما در عمل حامی جدی دیکتاتوری و سلطنت‌طلبی است، خاطرنشان کرد: کودتای 28 مرداد، کودتای اخیر مصر، حمایت از شیوخ مرتجع عربی و رژیم دیکتاتوری مبارک پیش از بیداری اسلامی تنها گوشه‌ای از دخالت‌های آمریکا در امور داخلی کشورهاست.


نماینده مردم تبریز در مجلس با اشاره به این‌که ادعا و شعار دموکراسی آمریکا با نقش ایالات متحده در کودتای 28 مرداد سال 1332 تناقض دارد، تصریح کرد: کودتای 28 مرداد بازگشت دیکتاتوری در ایران، سرکوب اراده ملی مردم، زمینه‌سازی برای چپاول ثروت ملی از سوی غرب و همچنین سند آشکار دشمنی آمریکا با ایران است.


فرهنگی با تأکید بر این‌که سابقه آمریکا در برخورد با ملت ایران تاریک است، افزود: دولت آمریکا با زمینه‌سازی کودتای 28 مرداد سرنوشت سیاسی ملت ایران را تخریب کرد و با مهره‌چینی در رژیم پهلوی، نفوذی چندین سالع در کشور داشته باشد، قطعا این نفوذ با غارت ثروت و سرکوب دموکراسی در ایران همراه بوده است.


وی با اشاره به انتشار اسنادی از سوی یکی از پایگاه های اینترنتی آمریکا در اثبات دخالت ایالات متحده در کودتای سال 1332 گفت: این وابستگی کامل شاه به آمریکا موجب شد تا سران کاخ سفید با بازگردانندن این مهره وابسته، زمینه چپاول ملت ایران در سه دهه بعدی را فراهم کنند.


عضو هیأت رییسه مجلس کودتای 28 مرداد را پس از مشروطیت بزرگ‌ترین رخداد سیاسی ایران قبل از انقلاب دانست و گفت: هرچند آمریکا نقش اصلی در وقوع این کودتا داشت، اما نباید فراموش کرد که بازگشت شاه نشأت گرفته از جدایی مصدق با روحانیت آگاه و مجاهد بود./935/ت302/ج

ارسال نظرات