۳۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۶
کد خبر: ۱۸۱۳۲۳
به مناسبت روز جهانی مسجد؛

لزوم توجه به جایگاه مساجد / انجمن خیرین مسجد ساز در آذربایجان غربی فعال شود

خبرگزاری رسا ـ مساجد نه تنها به عنوان محلی برای عبادت، بلکه مجمعی برای گردهمایی مسلمانان و تصمیم گیری های مهم آنان باید مورد توجه ویژه دولت های اسلامی قرار گیرد که در این بین انتظار از جمهوری اسلامی ایران به عنوان ام القرای جهان اسلام بیش از سایرین است.
مسجد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، سی ام مرداد ماه مصادف است با به آتش کشیدن مسجدالاقصی توسط صهیونیست‌هاست که به درخواست جمهوری اسلامی ایران از سوی سازمان کنفرانس ‌اسلامی به عنوان روز جهانی مسجد نامگذاری شد تا مجالی برای تکریم و بزرگداشت مساجد باشد.

 

استان آذربایجان غربی با بیش از سه میلیون نفر جمعیت(سرشماری سال 1390)  دارای سه هزار و هفتصد مسجد است که بر این اساس به طور متوسط برای هر 832 نفر تنها یک مسجد وجود دارد که این آمار نشان دهنده عدم تناسب تعداد مساجد با میزان جمعیت استان است که برخی مسؤلان نیز به این عدم توازن و کمبود مسجد به ویژه در مناطق روستایی اقرار می کنند.

 

مساجد نه تنها به عنوان محلی برای عبادت، بلکه مجمعی برای گردهمایی مسلمانان و تصمیم گیری‌های مهم آنان باید مورد توجه ویژه دولت های اسلامی قرار گیرد که در این بین انتظار از جمهوری اسلامی ایران به عنوان ام القرای جهان اسلام، بیش از سایرین است. البته نباید سهم مردم در ایجاد و حفظ پویایی این مکان های مقدس نادیده گرفته شود.

 

توجه بیشتر خیرین به امور مساجد

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی که سازمان اوقاف و امور خیریه را به علت دخیل بودن در بیشتر امورات متولی مساجد می داند، می  گوید: تولیت تمام مساجد استان بر عهده این اداره کل است که بر اقدامات عمرانی، اخذ سند، تنظیم حدود، صدور احکام هیأت امنا و بیمه خدام  مساجد رسیدگی می کند.

 

حجت الاسلام علی مصائبی با اشاره به کمک های مالی به مساجد استان ادامه می دهد: سال گذشته ده میلیارد ریال از طریق مساعدت های مردمی و بودجه سازمان اوقاف به مساجد استان تخصیص یافت. این درحالی است که استانداری آذربایجان غربی سال گذشته بودجه ای به اداره کل برای کمک به مساجد استان اختصاص نداده بود.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی با بیان این که امسال نیز بودجه دولت برای کمک به مساجد هنوز اعلام نشده است، اذعان می کند: یک سوم مساجد استان نیازمند مرمت و تعمیر است که در صورت اختصاص پنجاه میلیارد ریال اعتبار می توان تا حدودی مشکل این مساجد را حل کرد.

 

وی از آغاز اقدامات لازم برای اخذ سند مساجد از سال 90 خبر داده و یادآور می شود: در بیشتر شهرستان های استان این کار در حال انجام است.

 

حجت الاسلام مصائبی در ادامه با تاکید بر ضرورت توجه خیرین به امور مساجد ادامه می دهد: انجمن خیرین مسجد ساز باید همانند خیرین مدرسه ساز در استان فعال شود.

 

وی با بیان این که مردم به کمک های دولتی به مساجد متکی نباشند، اضافه می کند: متولیان اصلی مساجد مردم هستند که با حمایت های مادی و معنوی به فعالیت و پویایی این مکان های مقدس می افزایند. البته فعالیت خیرین استان در زمینه کمک به مساجد مطلوب است و همزمان با ماه مبارک رمضان پنج مسجد که توسط خیرین احداث شده بود، افتتاح شد و پیش بینی می شود تا پایان سال نیز 20 مسجد در سطح استان آماده بهره برداری شود.

 

وی با تاکید بر این که اکثر مساجد آذربایجان غربی موقوفه هستند، این اقدام را نشان از جایگاه و اهمیت وجودی مساجد در بین مردم می داند.

 

به گفته حجت الاسلام مصائبی، در بیشتر شهرهای اهل سنت آذربایجان غربی مساجد دارای رقبه و درآمد هستند که این امر به انجام برنامه های فرهنگی، قرآنی، دینی و عمرانی مساجد کمک شایانی می کند.

 

 

فعالیت 480 کانون فرهنگی و هنری مساجد در استان

 

همان طور که از کارکرد مساجد در دوران های مختلف می توان استنباط کرد، مساجد تنها مکانی برای راز و نیاز مردم و انجام آیین عبادی نیست؛ بلکه پایگاه های مستحکمی برای ایجاد وحدت بین مردم جهت دفاع در برابر هجمه های دشمنان نیز هست.

 

مساجد به عنوان کانون اشاعه فرهنگ اسلام ناب محمدی(ص)، در جلوگیری از هجمه های فرهنگی تاثیر به سزایی دارند؛ به همین سبب نباید از رویکرد فرهنگی مساجد، به ویژه در شرایط کنونی غافل شد.

 

مسؤل دبیرخانه کانون فرهنگی و هنری مساجد آذربایجان‌ غربی با اشاره به این که 480 کانون فرهنگی و هنری مساجد در آذربایجان غربی فعالیت دارد، می گوید: تابستان امسال کانون های فرهنگی هنری مساجد استان میزبان جوانان و نوجوانان استان در قالب برنامه های مختلف فرهنگی، هنری، ورزشی و اردویی بود.

 

وی با اشاره به تنوع فعالیت های کانون های فرهنگی هنری مساجد می گوید: این امر سبب رغبت جوانان برای فعالیت های فرهنگی هنری در سطح مساجد استان شده است.

 

به گفته حجت الاسلام بابازاده، سال گذشته تعداد 410 پایگاه اوقات فراغت تابستانی در مناطق مختلف روستایی و شهری با هدف غنی سازی اوقات فراغت جوانان برپا شده بود که بیش از سی هزار نفر از برنامه های این پایگاه های اوقات فراغت، در مساجد بهره مند شدند.


وی با بیان این که حضور جوانان نخبه و علاقه مند به رشته های تخصصی در کانون های فرهنگی هنری مساجد نیز روز به روز افزایش می یابد، اعلام می کند: در حال حاضر 18 کانون تخصصی در حوزه های قرآن، معارف اسلامی، احکام، هنرهای نمایشی، تجسمی و دستی، آموزش های فنی و حرفه ای در حوزه اطلاعات و فن آوری، بهداشت عمومی و ورزش در سطح استان فعال است.

 

حجت الاسلام محمدرضا بابازاده وجود کتابخانه در کانون های فرهنگی هنری مساجد را از دیگر فعالیت های فرهنگی در راستای جذب جوانان به مساجد می داند و می افزاید: در حال حاضر بیش از چهار هزار جوان و نوجوان عضو کتابخانه های مساجد شهری و روستایی هستند.

 

وی ادامه می دهد: در سطح مساجد آذربایجان غربی بیش از 84 کتابخانه وجود دارد که از این طریق بیش از ١٥ هزار جلد کتاب در اختیار علاقه مندان قرار داده شده است.

 

مسؤل دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد آذربایجان غربی اظهار می کند: تازه های نشر به صورت مدون به کتابخانه های مساجد استان اهدا می شود. این در حالی است که سال گذشته بیش از ٤٤ هزار جلد کتاب مفید در حوزه جوانان و نوجوانان در سطح استان توزیع شد.

/936/503/ر

 

ارسال نظرات