۳۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۲
کد خبر: ۱۸۱۳۸۸

کتاب تجلی قرآن در نیایش معصومان منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ کتاب تجلی قرآن در نیایش معصومان به قلم علی خیاط از سوی دانشگاه علوم اسلامی رضوی منتشر شد.
کتاب تجلي قرآن در نياش معصومان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب تجلی قرآن در نیایش معصومان به قلم حجت الاسلام علی خیاط استادیار دانشگاه علوم اسلامی رضوی از سوی انتشارات این دانشگاه منتشر و روانه بازار نشر شد.

 

این کتاب رساله دکتری حجت الاسلام علی خیاط است که در دانشگاه علوم اسلامی رضوی دفاع شده است.

 

کتاب تجلی قرآن در نیایش معصومان از فصل­های «کلیات»، «تصریحات»، «اقتباسات» و «تلمیحات» تشکیل شده است.

 

«واژه دعا»، «حقیقت و مفهوم­شناسی دعا»، «الگوهای عملی»، «ادعیه، میراث معنوی اهلی بیت علیه الاسلام»، « پیوند قرآن و اهل بیت علیه الاسلام در ادعیه»، « توجه پیشوایان به انس با قرآن» و «گونه­های تأثیرپذیری» عناوینی هستند که در «فصل اول: کلیات» مورد بررسی قرار گرفته است.

 

در «فصل دوم: تصریحات» این عناوین را مطالعه می‌کنیم: « استناد و تعلیل کتاب تجلی قرآن در نیایش معصومان «تفسیر»، « تأویل(استخراج بطن و انتزاع مفهوم عام)»، «جری و تطبیق» و «گونه­ای دیگر از تصریحات در ادعیه»..

 

در «فصل سوم:اقتباسات» عناوین: «تفسیر»، « تأویل»، «جری و تطبیق»، « تصویرگری و تبیین»، « تعلیل»، « حروف مقطعه»، « تحمید و ثنا»، «تسبیح»، «تهلیلی» و «مناجات» را آمده است.

 

«امام علی علیه­السلام»، «حضرت زهرا سلام علیها»، «امام مجتبی علیه­السلام»، «امام حسین علیه­السلام»، «امام سجاد علیه­السلام»، «امام باقر علیه­السلام»، «امام صادق علیه­السلام»، «امام کاظم علیه­السلام»، «امام رضا علیه­السلام»، «امام جواد علیه­السلام»، «امام هادی علیه­السلام»، «دعای امام عسکری علیه­السلام»، عناوینی هستند که در«فصل چهارم:تلمیحات» مورد تحقیق قرار گرفته است.

  

کتاب تجلی قرآن در نیایش معصومان در چهار فصل سامان یافته است:

 فصل نخست به بررسی کلیاتی در باب دعاست که پس از مفهوم­شناسی دعا به بررسی خاستگاه قرآنی و ادعیه و اثر پذیری غیر آشکار آن زا قرآن توجه شده است.

 

فصل دوم به حضور مستقیم و تجلی صریح قرآن در ادعیه پرداخته است و ‌آیاتی را که آشکارا در دعاها به کار رفته­اند بررسی می­کند؛ در این فصل بستر استفاده آیه و انگیزه های مختلف که علت استناد به آیه می‌تواند باشد، بحث گردیده است.

 

در فصل سوم به آیات مقتبس در بستر دعا، اعم از اقتباسات نصی و اشاری توجه گردیده و انگیزه­های آن تا حد ممکن بررسی شده است.

 

فصل چهارم به بررسی تلمیحات قرآنی در دعا می­پردازد با این تفاوت که در این فصل به دلیل حجم زیاد تلمیحات به همه دعاها پرداخته نشده و تنها نمونه­های بررسی شده استٰ و رد پایان با ذکر نتیجه­گیری کتاب به پایان می­رسد.

 

کتاب تجلی قرآن در نیایش معصومان به قلم حجت الاسلام علی خیاط، استادیار دانشگاه علوم اسلامی رضوی در 384 صفحه، با شمارگان 10000 نسخه و با قیمت پانزده هزار تومان در تیرماه 1392 از سوی دانشگاه علوم رضوی منتشر و روانه بازار نشر شد./998/ن602/ی

ارسال نظرات