۰۶ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۷
کد خبر: ۱۸۲۱۰۳

دفتر مشق‌های شکرستان را از دست ندهید

خبرگزاری رسا ـ دفتر ‌مشق‌های شکرستان با حضور رئیس حوزه هنری و رییس حوزه هنری کودک و نوجوان در تالار مهر حوزه هنری رونمایی شد.
همايش رونمايي از دفتر شکرستان

 

به گزارش پایگاه خبرگزاری رسا به نقل از سوره مهر، دفتر ‌مشق‌های شکرستان، با حضور محسن مومنی شریف؛ رئیس حوزه هنری، مرتضی احمدی؛ بازیگر و دوبلور پیشکسوت، سیدمسعود صفوی؛ مدیر مرکز انیمیشن حوزه هنری، محمد سرشار؛ رییس حوزه هنری کودک و نوجوان در تالار مهر حوزه هنری رونمایی شد.

 

محمد سرشار در ابتدا این مراسم گفت: تمدن غرب، چندین سده است که تجربه فرآیند مدرنیزاسیون و ملحقاتی نظیر سکولارسازی را با کوشش بسیار پیش می‌برد و ما مسلمانان، وقتی از بی‌هوشی درآمدیم که دیر شده بود. تمدن غرب هیچگاه برای حمله به دیگران، صبر نکرده است. اروپاییان از روزی که توانستند کشتی بسازند، دریاها را درنوردیدند، نزدیکترین خشکی‌ها را اشغال و مستعمره‌ها را بر پا کردند.

 

وی افزود: این خوی سلطه‌گری، غرب را رها نکرده است. اگر آن روز که فناوری و ابزار، به بشر غربی اجازه داد جسم خود را به دوردست‌ها منتقل کند، دوران استعمار آغاز شد، امروز نیز که فناوری و ابزار به بشر غربی اجازه داده، صدا و تصویر خود را به دوردست‌ها منتقل کند، دوران استعمار فرانو آغاز شده است. دوباره همان تمدن، دوباره همان جنگ‌طلبی و دوباره همان استعمار.

 

سرشار افزود: تمدن غرب، ایستاده بر بلندای چند سده تجربه، آموخته که چگونه شیوه زندگی خود را به خورد دیگران بدهد و چگونه هزینه‌های این خوراندن را نیز به سودآوری بدل کند. «نه» گفتن به چنین ابرقدرتی، آرمان دور از تصوری بود که با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، اتفاق افتاد. هنر انقلاب اسلامی، یک فرمول راهبردی را کشف کرده است: اقتصاد فرهنگ!

 

وی در ادامه خطاب به حاضران این مراسم گفت: به تجربه حوزه هنری کودک و نوجوان در تولید دفترهای مشق شکرستان نگاهی بیندازید: یک بازی چهار سر برد است! بردهایی برای آفریننده، تولیدکننده، فرهنگ بومی و مردم ما. محبوبیت فوق‌العاده مجموعه پویانمایی «شکرستان»، فرصتی را در اختیار حوزه هنری قرار داد تا با تجربه تولید محصولات جانبی این اثر هنری، به اقتصاد فرهنگ بیشتر بپردازد. حوزه هنری‌ای که همین فرمول راهبردی اقتصاد فرهنگ را در عرصه کتاب کشف کرده بود.

 

رئیس حوزه هنری کودک و نوجوان ادامه داد: مطالعات بازار، فهرستی از اولویت‌های تولید را در برابر مدیران حوزه هنری قرار داد که نتیجه آن، ورود عروسک‌ها و لوازم تزیینی شکرستان به بازار بود. این تجربه، به عنوان یک دانش سازمانی گران‌بها، در اختیار حوزه هنری کودک و نوجوان تازه تاسیس قرار گرفت تا راه را به تمرکز و توان بیشتر بپیماید. و امروز، جشن خرمن همین تجربه اقتصاد فرهنگ است. کاشت و داشتی که به برداشت انجامیده است. موفقیت و پیشگامی دفترهای مشق شکرستان، محصول هم‌افزایی تجربه دو گروه از متخصصان است: آفرینشگران هنری و خبرگان تولید حوزه هنری کودک و نوجوان و شرکت آزاده .

 

سرشار همچنین گفت: برای تداوم این تجربه، چند نکته مهم را نباید از یاد برد؛ نخست اینکه بدون ذائقه‌سازی بر مبنای مصرف فرهنگی، نمی‌توان به سراغ تولید محصولات فرهنگی رفت. دوم اینکه سرمایه‌گذاری در تولید محصولات فرهنگی، باید دارای امنیت اقتصادی باشد. سومین نکته این است که رسانه‌های همگانی، باید برای تبلیغ محصولات فرهنگی، فرصت‌های ویژه‌ای را ایجاد کنند. نکته چهارم اما در این نهفته است که بازار تولید محصولات فرهنگی، نباید دچار شوک شود! حرکت‌های هیجانی، ممنوعیت‌های بدون پشتوانه ایجابی و ورود افراد و سازمان‌هایی که به بازگشت سرمایه خود فکر نمی‌کنند، برهم‌زننده نظم طبیعی بازار است و نکته پنجم هم این است که حفظ کیفیت در تولید محصولات فرهنگی بومی، شرط اساسی بقا در عرصه رقابت با فرهنگ‌های غیربومی است. عدم رعایت کیفیت مناسب توسط یک تولیدکننده، تلاش دیگر تولیدکنندگان و اعتماد مردم به محصولات بومی را کاهش می‌دهد./998/د102/ق

ارسال نظرات