۱۲ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۸
کد خبر: ۱۸۲۷۴۳
استاد حوزه علمیه:

گسترش شبکه شیعه از کارهای مهم امام صادق بود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه با اشاره به این‌که امام صادق(ع) در زمان خود شبکه شیعه را گسترده کرد، اظهار داشت: بنیانگذار مکتب تشیع آن چه در توان داشت به کار گرفت تا دشمن را در برنامه خود ناکام بگذارد و سرانجام در این راه نیز به شهادت رسیدند.
گسترش شبکه شیعه از کارهای مهم امام صادق بود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت‌الاسلام سیدمحمدصادق ابطحی، استاد حوزه علمیه، سه‌شنبه شب در مراسم عزاداری امام ششم که در حسینیه امام صادق(ع) برگزار شد، با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) درباره ویژگی‌های شیعیان پرداخت و ابراز کرد: «إنما شیعة جعفر من عفّ بطنه و فرجه و شتد جهاده»، امام صادق(ع) فرمود پیرو امام صادق(ع) کسی است که شکم و دامن خود را از آلوده شدن به حرام حفظ کند و در راه خداوند تلاش و کوشش کند.

حجت‌الاسلام ابطحی جمله «اگر آتش به زیر پوست داری نسوزی گر علی را دوست داری» را نادرست خواند و ابراز کرد: آن چه انسان را به جایی می‌رساند، عمل و تلاش است، کوشش در راه خداوند انسان را به مقصد می‌رساند، زیرا شفاعت در آخرت به سادگی شامل حال انسان نمی‌شود.

وی گفت: امام صادق(ع) در ادامه این حدیث می‌فرماید که شیعیان امید به رحمت خداوند دارد، و از عقاب و عذاب خداوند می‌ترسد، امام صادق(ع) در دعای دیگری می‌فرماید ای شیعیان برای ما مایه زینت باشید و مایه ننگ و عار نباشید.

استاد حوزه علمیه اظهار کرد: کار و رفتارمان باید الگوی برای مردم باشد، در معاشرت‌های روزانه باید خوب با مردم سخن بگوییم، زبانمان نیش‌دار و گزنده نباشد، امام صادق(ع) می‌فرماید ای شیعیان زبان خود را نگاه دارید.

وی با تأکید بر این‌که بیشتر اهل جهنم کسانی هستند که به خاطر زبانشان در جهنم می‌روند، خاطرنشان کرد: نزدیک به 40 گناه از همین یک قطعه گوشت در دهان انسان صادر می‌شود، دروغ، تهمت، فحاشی، نمامی، ناسزا گفتن به مؤمنان و مانند آن از این زبان ناشی می‌شود.

حجت‌الاسلام ابطحی اظهار کرد: امام صادق(ع) در ادامه بیان معرفی ویژگی‌های شیعیان می‌فرماید زبان خود را از سخن اضافی نگاه دارید، لقمان حکیم به فرزند خود در جایی می‌فرماید اگر سخن گفتن از نقره‌ است، سکوت از طلا است.

وی ادامه داد: امام صادق(ع) در ادامه این حدیث می‌فرمایند که از بدگفتاری بپرهیزید، امام در ادامه می‌فرمایند اگر شیعه را می‌خواهید امتحان کنید در سه موضوع هنگام نماز، در حفظ اسرار و در مواسات کردن اموالشان امتحان کنید و بشناسید.

استاد حوزه علمیه اظهار کرد: ببینید چه قدر شیعیان به نماز اهمیت می‌دهند، متأسفانه خیابان‌ها و بازارها شلوغ‌تر از مساجد است، ببینید آیا به وقت نماز مقید هستند، امام صادق(ع) در بیانی فرمودند شفاعت ما به کسی که نماز را سبک بشمارد نمی‌رسد.

وی با اشاره به این‌که متأسفانه برخی‌ها هنوز حمد و سوره خود را نمی‌توانند درست بخوانند، ابراز کرد: سبک شمردن نماز این است که انسان برای هر کاری وقت دارد اما برای نماز وقت ندارد، سبک شمردن نماز به این است که انسان برای بقیه کارهای خود برنامه‌ریزی می‌کند اما برای نماز برنامه‌ریزی انجام نمی‌دهد.

وی افزود: امام کاظم(ع) فرزند ارشد امام صادق(ع) نبود، امام موسی کاظم(ع) سومین فرزند امام صادق(ع) بود، منصور دوانیفی پس از شهادت امام صادق(ع) دستور داد که وصی امام صادق(ع) را گردن بزن، اما امام صادق(ع) در وصیت‌نامه خود چهار نفر را به عنوان وصی معرفی کرد که یکی از آن‌ها خود منصور دوانیقی بود.

استاد حوزه علمیه با اشاره به این‌که امام صادق(ع) در زمان خود شبکه شیعه را گسترده کرد، اظهار کرد: امام صادق(ع) آن چه در توان داشت به کار گرفت تا دشمن را در برنامه خود ناکام بگذارد و سرانجام در این راه نیز به شهادت رسیدند./914/پ202/ع

ارسال نظرات