۱۲ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۳
کد خبر: ۱۸۲۷۴۵
حجت‌الاسلام والمسلمین فاطمی‌نیا:

ستون خیمه شخصیت انسان عقل است

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام والمسلمین فاطمی‌نیا با بیان این‌که ستون شخصیت انسان عقل است، عقل همراه نورانیت را سودمند دانست و گفت: افراد باید از امکانات دنیوی برای رسیدن به درجات انسانی بهره بگیرند.
استاد فاطمي نيا در مراسم بزرگداشت آيت الله بروجردي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌‌الاسلام والمسلمین سید عبدالله فاطمی نیا، استاد اخلاق حوزه علمیه قم در مراسم شامگاه شهادت امام صادق(ع) که با حضور طلاب و اساتید در مسجد اعظم برگزار شد با اشاره به روایتی از امام ششم(ع) گفت: عقل نعمت بزرگی است که حتی افراد غیر مسلمان به وسیله آن علومی مختلف را کشف کرده و پیشرفت می‌کنند.

وی ادامه داد: صاحب عقل صاحب نعمت است که با عقل در علم‌های مختلفی همانند علم دین، صنایع، علوم انسانی و همانند آن موفق می‌شود، امام صادق(ع) می‌فرمایند «ستون شخصیت انسان عقل است از عقل زیرکی به وجود می‌آید و با آن می‌بیند، کلید کار انسان عقل است ولی پایان سیر عقل این‌ها نیست عقل باید همراه با نور باشد وقتی همراه نور شد گذشته را جبران می‌کند، بر آینده مسلط می‌شود و پرواز می‌کند».

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با تأکید بر این‌که ایمان، علم و نورانیت مراتب دارد، اظهار داشت: خدا همه را آفریده است و این‌گونه نیست که ما بگویم دنیا فقط برای یک عالم و عارف آفریده شده است و ما نمی‌توانیم در این دنیا به مراتب عالی برسیم.

وی افزود: برای شناخت خداوند متعال و تکمیل نفس ناطقه افزون‌بر برهان، استدلال، مجاهد و ریاضت لازم است، هزار سال دعوا بر سر این است که افراد این دو راه را جدا از یک‌دیگر می‌دانند در حالی که راه استدلال و مجاهده یکی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین فاطمی‌نیا در تعریف مفهوم واقف خاطرنشان کرد: به فردی که مقداری از معارف اسلامی را می‌داند و فکر می‌کند دانسته‌های او انتهای اسلام است و خود را گل سر سبد می‌داند واقف گفته می‌شود.

وی تأکید کرد: برخی از افراد مقداری از واجبات و مستحبات را می‌داند و فکر می‌کنند اسلام به آن‌ها ختم می‌شود در حالی که این‌ها تمام اسلام نیست اگر اسلام همین میزان بود که امام حسین(ع) نمی‌رفتند شهید شوند بلکه اسلام دینی است که افرادی همانند آیت‌الله بهجت و بروجردی پرورش می‌دهد.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان این‌که هر فردی نباید بالای منبر رفته و قال صادق(ع) و باقر(ع) بگوید، یادآور شد: در گذشته کسانی که می‌خواستند در بالای منبر روایت نقل کنند از یک عالم و یا بزرگی اذن بیان روایت داشتند و امروزه نیز اذن روایت لازم است تا هر فردی بالای منبر نرفته و قال صادق(ع) و باقر(ع) بگوید.

وی تصریح کرد: همان‌گونه که داروخانه بی‌جواز را می‌بندند کسی که اذن روایت را ندارد نباید روایت بیان کند، باید دقت و توجه کرد که هر روایتی را نباید به نام ائمه(ع) بیان کرد بلکه کسانی که روایت را بیان می‌کند نسبت به آن آشنا باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین فاطمی‌نیا خواستار همراه شدن عقل و نورانیت شد و خطاب به مردم عنوان کرد: امروز تمام فکر و ذکر مردم این است که فرزندم کنکور دارد دانشگاه رفتن خوب است و هیچ دینی به اندازه اسلام نسبت به علم تأکید ندارد، خوب است انسان به درجات عالی برسد ولی باید توجه کرد که انتهای عقل همین مقدار نیست.

وی با بیان این‌که فرد باید تمام موفقیت‌ها را از جانب خداوند متعال بداند، گفت: برخی‌ها از افراد موفقیت‌های خود را به کمک و یاری خدا می‌دانند ولی برخی دیگر به قدری متکبر هستند که می‌گویند خودم تلاش کردم و به این‌جا رسیدم در حالی که نفس کشیدن ما هم دست خداوند متعال است و تنها به این طرف خط عقل که تفکر است توجه دارند و به نورانیت آن توجه نمی‌کنند.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: عقل سبب پیشرفت می‌شود که این‌ها خوب است ولی آیا آخرین پیشرفت انسان همین مقدار است و عقل تنها سبب پیشرفت علم می‌شود، در هند دانشگاهی ویژه نبض شناسی است و در این دانشگاه گفته‌اند همه چیز حتی بیماری‌ها و دیگر مشکلات را می‌توان با نبض شناخت و نبض نیز به عقل بستگی دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین فاطمی‌نیا با بیان این‌که فرد باید از دنیا برای رسیدن به درجات انسانی بهره‌ بگیرد، اظهار داشت: متأسفانه امروزه دل خوشی برخی از جوانان تنها اینترنت شده است در حالی که این‌ها وسیله است و نباید اصل باشد، ستون خیمه شخصیت انسان عقل است./993/پ202/ی

ارسال نظرات