۱۴ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۴
کد خبر: ۱۸۳۰۳۸
با عنوان اسوه اخلاص؛

بزرگداشت شیخ محمد اسماعیل ارموی در ارومیه برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ سی‌دومین نشست اندیشکده دین و زندگی با عنوان «اسوه اخلاص» با هدف بزرگداشت و بررسی ابعاد شخصیت زندگی فردی و اجتماعی عالم فقید حاج شیخ محمد اسماعیل ارموی در ارومیه برگزار شد.
مراسم بزرگداشت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، سی‌دومین نشست اندیشکده دین و زندگی صبح امروز به منظور بزرگداشت مقام حجت الاسلام و المسلمین محمد اسماعیل صاحب الزمانی در سالن کانون جوانان بسیج ارومیه برگزار شد.

 در این نشست با عنوان «اسوه اخلاص» به بررسی شخصیت، زندگی فردی و اجتماعی  مرحوم حجت الاسلام و المسلمین محمد اسماعیل صاحب الزمانی معروف به حاج شیخ محمد اسماعیل  پرداخته شد.

 حجت الاسلام محمد تقی صاحب‌الزمانی فرزند، روحانی فقید محمد اسماعیل صاحب الزحمانی در این جلسه گفت: حاج شیخ محمد اسماعیل به اخلاص در عمل، خدمت به اسلام و داشتن علم توام با عمل اهمیت خاصی قائل بود.


وی افزود: حاج شیخ اسماعیل از کسانی بود که در منبر خویش روحانیت را به قانع بودن به حق خویش تشویق می کرد و در این راستا اعتقاد داشت که اگر نیات خود را برای خداوند متعال خالص کنیم خداوند از فضل و بخشش خود به انسان اعطا می‌کند.


وی به تبلیغ و ترویج اسلام که از خصوصیات اصلی حاج شیخ محمد اسماعیل بود اشاره کرد و گفت: در آن زمان شیخ محمد اسماعیل با وجود تبلیغات سوئی که علیه اسلام فعالیت‌های دین و روحانیت وجود داشت، با ترک هوی و هوس به دین خدا چنگ زد و در این راه ثابت قدم ماند.

حجت الاسلام صاحب الزمانی ادامه داد: پدرم در اثر داشتن صفات عالیه، مرد میدان عمل و کوشا در تمامی مسائل اسلامی و عبادی بود و از لحظه لحظه عمر 83ساله خود برای جلب رضایت پروردگار استفاده ‌کرد و در این راستا تمام شیوه‌ زندگی، حرکات، سکنات و گفتار و عملش آیینه تمام نمای زندگی و سنت چهاده معصوم(ص) بود چراکه سیمایش انسان را به یاد خدا و عملش به یاد معاد می‌انداخت.

اخلاص در عمل مهم ترین ویژگی حاج شیخ اسماعیل ارموی


در ادامه این نشست حجت الاسلام علی مؤمنی، استاد حوزوی با اشاره به آیه 26سوره مبارکه«الرحمن» گفت: در این آیه آمده است هر  وجودی که در روی زمین وجود دارد، فانی می‌شود چراکه وجود انسان ابدی و همیشگی نیست و در این راستا علامه طباطبایی فرمود، این آیه خطاب به انسان است چون خدا وند همواره باقی می‌ماند.


وی افزود: در کتاب«توحید» شیخ صدوق 11حدیث نقل شد که در حدیث چهارم آن از امام صادق(ص) آمده است، ما وجه خدا هستیم که فانی نمی‌شویم بنابراین ائمه اطهار(ع) وجه خدا هستند که باقی هستند.


وی گفت: حتی یکی از نام‌های حضرت ولی‌عصر(عج) وجه الله است بنابراین وجه خدا یعنی چهارده معصوم و پس از آن اولیاء الهی و علمای ربانی که ادامه وجه الله هستند چون برخورد با علمای دین خداوند را یاد انسان می‌آورد.


حجت الاسلام مؤمنی به حدیثی از امام علی(ع) اشاره کرد و افزود: حضرت امیرالمومنین(ع) فرمود عالم زنده است مگر مرده باشد و جاهل مرده است مگر زنده باشد بنابراین علما از عوامل تکامل انسان از نظر عقلی هستند و در این رابطه در روایت اسلامی آمده است که غذای عقل، علم است و امام کاظم(ع) فرمود علم را باید از علمای ربانی آموخت.


این استاد حوزوی در ادامه مهمترین ویژگی حاج شیخ محمد اسماعیل ارموی را اخلاص در عمل عنوان کرد و گفت: حاج شیخ محمد اسماعیل از جمله اشخاصی بود که از لحظه لحظه عمر و زندگی خود نهایت استفاده را کرد و ضمن رعایت حلال و حرام الهی، به دیگران نیز تاکید می‌کرد که به آن توجه داشته باشند.


حجت الاسلام مؤمنی ابرازکرد: حاج شیخ محمد اسماعیل، مؤذن شهر نیز بود و در وقت نماز با صدای رسا اذان می‌گفت و در این راستا در شبانه روز 51رکعت نماز به جای می‌آورد و حتی پس از نماز صبح به نیت نماز قضای والدینش نماز می‌گذارد.


به گفته این استاد حوزوی، حاج شیخ محمد اسماعیل نمونه بارز آمر به معروف و ناهی از منکر نیز بود چراکه اگر از کسی سستی در انجام نماز و سایر واجبات دینی و یا فعل حرامی احساس می‌کرد، به صورت غیر مستقیم و یا در حالت خصوصی به وی یادآور می‌شد.

 

در ادامه مراسم از کتاب «اسوه اخلاص» تألیف محمدرضا آبرون که در آن به زندگی‌نامه و ذکر خاطرات حاج شیخ محمد اسماعیل صاحب‌الزمانی ارموی اشاره شده است امرونمایی و سپس بین حضار به‌صورت رایگان توزیع ‌شد. /936/پ201/س

ارسال نظرات