۱۹ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۷
کد خبر: ۱۸۳۷۰۹
استاد دانشگاه امام صادق:

کارکرد غلفت زدایی رسانه به غفلت زایی تبدیل نشود

خبرگزاری رسا ـ استاد دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به کارکرد نظارت بر محیط رسانه، گفت: این تعریف غربی، همان آموزه امربه معروف و نهی ازمنکر است که از فروعات و واجبات دینی و اصلی از قانون اساسی ما محسوب می شود و به معنای نقد مشفقانه با نگاه اصلاح محور و ارائه راه حل است که متأسفانه بسیار مورد غفلت بوده و هست.
حسين رضي، مشاور بسيج رسانه اي کشور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حسین رضی، مشاور بسیج رسانه ای کشور ظهر امروز در مراسم آغاز به کار بسیج رسانه خراسان رضوی در محل مجتمع امام رضا(ع) مشهد با بیان این که بسیج، نخستین نهاد برآمده از انقلاب اسلامی و حتی مقدم بر آن است، گفت: در دوره های مختلف نیز بسیج اداره کننده کشور بوده است بنابراین نباید آن را به یک مجموعه محدود در کنار سایر تشکل ها تقلیل داد، نسبت سایر تشکل ها به بسیج، نسبت جزء به کل است.

 

وی با بیان این که تحقق کامل نقش بسیج نیازمند لوازمی است همچون جامعیت و شمول آن به اکثریت افراد است، افزود: طبق فرموده رهبر مظعم انقلاب، راهبرد بسیج باید جذب حداکثری و دفع حداقلی باشد. سعی نکنیم تفکرات خود را بر دیگران تحمیل کنیم تا همه مانند ما فکر کنند. بر این اساس، فضای رسانه ای کشور نیز نیازمند پاره ای تغییرات است تا فضای تک گویی اصلاح و گسترده شود.

 

رضی، انقلابی و پیشرو بودن را از دیگر شاخصه های بسیج عنوان و تصریح کرد: این مهم می بایست با ابزارهایی چون بصیرت حفظ شود؛ اگر عالم به زمان باشیم نه تنها از برخی رخدادها و وقایع شگفت زده نمی شویم بلکه با آرامش به همه جریانات کمک می کنیم.

 

مشاور بسیج رسانه ای کشور، دانش و تخصص را از دیگر شاخصه های بسیجیان برشمرد و گفت: گاهی به اشتباه تصور می شود که اگر کسی جایگاه و تخصص بالایی دارد نباید بسیجی شود و یا اگر بسیجی است نیازی نیست متخصص باشد در حالی که بسیجیان در عین تعهد، باید از متخصص ترین افراد جامعه باشند.

 

وی با انتقاد از رویکرد نادرست نظام آموزشی کشور نسبت به علوم انسانی، آن را مانع تحول علوم انسانی مدنظر رهبر معظم انقلاب دانست و افزود: این نگاه تا حدی است که هنگام انتخاب رشته، به دانش آموزان نخبه و با استعداد، رشته های ریاضی و تجربی و به دانش اموزان دیگر، رشته علوم انسانی پیشنهاد می شود در حالی که در کشورهای غربی و اروپایی، نخبگان وارد علوم انسانی و مدیریتی می شوند و اهمیت این رشته تا جایی است که در این رشته ها فقط پذیرش دانشجوی بومی دارند.

 

در ساختار بسیج، انعطاف پذیری وجود دارد نه عدم سازماندهی

رضی، ایثارگری به معنای ترجیح منافع عمومی به منافع شخصی و جناحی و همت و حضور جدی در صحنه را از دیگر ویژگی های بسیجیان عنوان و خاطرنشان کرد: این تصور که روحیه و کار بسیجی با سازماندهی مخالفت دارد، غلط است. واقعیت این است که انعطاف ساختار بسیج نسبت به سایر تشکل ها بالاتراست و متناسب با شرایط می تواند در صحنه مأموریت، ساختار را تغییر دهد چنان که در عملیات های دفاع مقدس این مسأله بارها اتفاق افتاد.

 

در نگاه بسیجی، انقلاب اسلامی تنها به نظام اسلامی ایران منحصر نمی شود

استاد ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع)، حفاظت و صیانت از انقلاب را مهم ترین وظیفه بسیج برشمرد و گفت: نظام جمهوری اسلامی، تنها یکی از نتایج و مصادیق انقلاب است اسلامی است اما انقلاب منحصر به آن نبوده و بایستی آثار و برکاتش در همه کره خاکی منتشر شود.

 

وی با اشاره به تفاوت بسیج رسانه با بسیج سایر اقشار، یادآور شد: بسیج سایر اقشار تنها در حوزه کاری مربوط به همان صنف عمل می کند اما بسیج رسانه مانند خود رسانه، حوزه کاری بسیار گسترده ای اعم از فرهنگ، اخلاق، سیاست، دین و اجتماع دارد.

 

رضی با انتقاد از عدم توجه به تحول وسیع و سریع رسانه و خصوصا فضای مجازی، در فضاهای بسیجی، اظهار کرد: ما با وجود غنایی که در مباحث تئوریک داریم اما به لحاظ عملیاتی، منعفلانه عمل می کنیم در حالی که در تفکر بسیجی، انفعال جایگاهی ندارد و همواره فعالیت و پویایی مطرح است.

 

وی ادامه داد: به عنوان نمونه، در فضای مجازی امروز همه نگاه ها به سمت محدودیت دسترسی است و در برخورد با رسانه، اعم از ماهواره و اینترنت و غیره، همواره منع و حصر کرده ایم که موفق هم نبوده و امروزه عمل جامعه، وهن قانون و قانونگذار است به گونه ای که حتی صداوسیما هم ترجیح می دهد شبکه های جدید خود را با توجیه استفاده عموم مردم از ماهواره، بر روی ماهواره ارائه دهد.

 

مشاور بسیج رسانه ای کشور تصریح کرد: حوزه رسانه، همیشه حوزه پیش رو بوده و هست و مسؤولان سایر بخش ها اطلاعات و تحلیل وضعیت را از رسانه می گیرند بنابراین رسانه باید در تحلیل و ارائه اطلاعات دقیق وشفاف عمل کند.

 

مراقب باشیم کارکرد غلفت زدایی رسانه به غفلت زایی تبدیل نشود

وی، اطلاع رسانی، آموزش، سرگرمی و نظارت بر محیط را مهم ترین کارکردهای رسانه عنوان کرد و گفت: اگر نسبت کارکرد اطلاع رسانی با دین را بسنجیم، اطلاع رسانی و دریافت اطلاعات تحت پوشش آموزه هایی چون صله رحم، جزو واجبات تلقی می شود. در مورد آموزش هم همین جایگاه وجود دارد اما در مورد کارکرد تفریح وسرگرمی، در دین، روایاتی داریم که بیان می کند یک سوم یا یک چهارم وقت روزانه مسلمان باید به تفریحات سالم اختصاص یابد. با این وجود این سؤال مطرح است که آیا ما اجازه داریم 24 ساعت برنامه تفریحی و سرگرمی برای مخاطب داشته باشیم؟ و آیا در ایجاد رسانه های جدید تصویری یا مکتوب، به سرگرمی محوریت دهیم؟.

 

رضی خاطرنشان کرد: وقتی مدعی هستیم که غفلت زدایی و آگاهی بخشی از کارکردهای اولیه و مهم رسانه است، نباید در رسانه، برنامه ها یا سازوکارهای غفلت زا و خمودگی آور داشته باشیم.

 

از کارکرد نظارت بر محیط(امربه معروف و نهی از منکر) رسانه غافل شده ایم

وی در مورد کارکرد نظارت بر محیط، ابراز کرد: این تعریف غربی، همان آموزه امربه معروف و نهی ازمنکر است که از فروعات و واجبات دینی و اصلی از قانون اساسی ما محسوب می شود و به معنای نقد مشفقانه با نگاه اصلاح محور و ارائه راه حل است که متأسفانه بسیار مورد غفلت بوده و هست.

 

استاد دانشگاه امام صادق(ع)، با بیان این که تحقق شعار سال با عنوان حماسه سیاسی و اقتصادی، تنها در منحصر به پیروزی در انتخابات نمی شود، گفت: این مهم در حوزه بین الملل و به عنوان نمونه، در مذاکرات هسته ای هم باید محقق شود و از موضع حماسی وارد شویم نه موضع انفعال.  

 

حمایت از دولت یعنی رصد بصیرتمندانه با نگاه کلان نگر بسیجی و نقد دلسوزانه    

وی با بیان این که حوزه رسانه نیز یکی از عرصه هایی است که باید با عملکرد جهادی خود در تحقق این شعار تلاش کند، افزود: از اصولی که از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون در مشی امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب همواره شاهد بوده ایم، حمایت از دولت ها (و نه اشخاص) بوده است مگر این که مانند دولت بنی صدر، با اصل انقلاب در تضاد باشند.

 

رضی ادامه داد: بنابراین ما به عنوان اصحاب رسانه نیز اگر ولایت پذیر هستیم باید مشی ایشان را در حمایت از دولت دنبال کنیم و در عین حال توجه داشته باشیم که حمایت هرگز به معنای تأیید عملکرد آحاد افراد دولت نیست بلکه به معنای رصد بصیرتمندانه با نگاه کلان نگر بسیجی و نقد دلسوزانه آنان است.

 

مشاور بسیج رسانه ای کشور با تأکید بر لزوم توجه جدی بسیج رسانه به کارکرد نظارت بر محیط(امربه معروف و نهی از منکر)، اظهار کرد: دولت اگر هوشمند و دارای سعه صدر باشد به جای این که مانند دولت های گذشته این نقدهای منصفانه را حمل بر مسایل سیاسی و جناحی کند، آن ها را به کار خواهد بست.

 

وی ضمن تأکید بر ضرورت عملکرد شفاف رسانه، گفت: حتی سکوت رسانه هم می تواند سؤال و جنجال برانگیز باشد.

 

شکست حلقه مقاومت، هزینه های سنگینی برای امت اسلام خواهد داشت

وی در مورد تحولات منطقه و سوریه یادآور شد: حمایت ما ازسوریه با همان نگاه کلان نگربسیجی نسبت به انقلاب اسلامی است که انقلاب را صرفا در نظام جمهوری اسلامی ایران منحصر نمی داند. بر این اساس، اگر سوریه به عنوان حلقه میانی و محکم مقاومت شکست بخورد، هزینه های سنگینی برای امت اسلام خواهد داشت.

 

رضی در پایان، فضای مجازی را از راه های مؤثر، کم هزینه و پرمخاطب تبلیغ دین دانست و توجه ویژه سازمان بسیج رسانه به فضای مجازی را خواستار شد./930/پ201/ب

ارسال نظرات