۲۰ شهريور ۱۳۹۲ - ۲۰:۴۰
کد خبر: ۱۸۳۹۱۳
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی:

امامزادگان تمدن ساز هستند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین قرائتی گفت: توسل به امامزادگان و ائمه تمسک به واسطه هایی است که خداوند برای رسیدن به خود برای ما قرار داده و به وجود این واسطه ها در قرآن کریم هم اشاره شده است.
حجت الاسلام والمسلمين قرائتي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی مفسر قرآن و رییس ستاد اقامه نماز کشور، عصر چهارشنبه در آیین اختتامیه کنگره بین المللی امامزادگان که به میزبانی اصفهان برگزار شده بود، گفت: علت ورود امامزادگان به ایران فشار حکومت ها بر ایشان است، همچنین امامزادگان از بستگان خود برای سفر به ایران دعوت می کردند همچنین محبت ایرانیان به اهل بیت از دیگر عوامل ورود ایشان به ایران است.

 

وی خاطرنشان کرد: امامزادگان نماد توحید و دیانت هستند و هرکسی بقاع متبرکه ایشان را مشاهده می کند ناخودآگاه به یاد دین و خداوند و توحید می افتد، برخی امامزادگان را نشان شرک می دانند در حالی که در واقع امامزادگان نماد توحید هستند، زیرا گنبد نشان دهنده این است که شخصی موحد در این مکان دفن است و به خاطر توحید خالصانه خود مورد اکرام است.

 

این مفسر قرآن تصریح کرد: امامزادگان محلی برای اجتماع شیعیان هستند که این اجتماع ارزان ترین و مفیدترین نوع اجتماعات است زیرا نیاز به تشریفات خاص ندارد و دارای ابعاد فرهنگی و مذهبی مفیدی است هم چنین امامزادگان محل امید و یادآور خداوند و ذکر خدا هستند.

 

رییس ستاد اقامه نماز کشور در ادامه ابراز داشت: بوسدن ضریح مطهر ائمه به خاطر خود ضریح نیست بلکه به خاطر شخص مدفون داخل آن است، هرچیزی مقدس شود متعلقات آنهم مقدس می شود، مانند وحی که قداست آن موجب می شود کوه طور مقدس شود، حتی به لفظ ابولهب و شیطان که در قرآن است به خاطر قداست قرآن نمی توان دست زد واین الفاظ را در قرآن لمس کرد.

 

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی ضمن تأکید بر ارزش های مادی و معنوی امامزادگان گفت: ارزش امامزادگان دلیل نمی خواهد زیرا از آبادانی و تمدن سازی که امامزادگان برای ما به ارمغان آورده اند این اهمیت و ارزش مشخص می شود، موقوفات از دیگر برکات وجود امامزادگان هستند که نقش وقف در تمدن اسلامی و خدمات دینی بسیار مهم است، سیر و سفر از دیگر برکات امامزادگان است، آبادانی، توسل و امید از دیگر برکاتی است که امامزادگان مسبب آن هستند.

 

ریشه قرآنی تجلیل از امامزادگان

وی تکریم و تقدیس امامزادگان را دارای منابع قرآنی دانست و افزود: در قرآن به تجلیل و تکریم سفارش شده، اگر تقدیس امامزادگان و اعتبار و ارزش قائل شدن برای آن شرک باشد پس چرا قرآن دستور به نماز خواندن پشت مقام حضرت ابراهیم داده است که سنگی است که ایشان بر روی آن پا گذاشته اند، احترام گذاشتن به اشخاص فهم عرفی است.

 

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی ابراز داشت: برخی انسان را پس از مرگ مانند سنگ و چوب می دانند و سلام و درود فرستادن و زیارت خواندن برای آنها را شرک می دانند در حالی که قرآن به پیامبران پیش از اسلام سلام و درود می فرستد، در زیارات انسان ارتباط معنوی پیدا می کند و با هدایا و نذورات ارتباطات مالی و با ملاقات با مؤمنین ارتباط مکتبی پیدا می کند.

 

وی زیارت را دارای ارزش های بسیاری برشمرد و خاطرنشان کرد: زیارت وفاداری و تجدید عهد و قدر دانی از پیامبر است، زیارت مانند آیینه است برای پیدا شدن عیوب خود، زیارت برای مبارزه سیاسی علیه دشمنان اسلام و تشیع و مانعی برای فراموش شدن اهل بیت و خدمات آنان است زیارت حضور فیزیکی است که مقدمه حضور قلبی و روحی می شود.

 

رییس ستاد اقامه نماز کشور در ادامه تصریح کرد: کسانی قبر حجر بن عدی و قبرستان بقیع را تخریب کردند منتظر عذاب الهی باشند همانطور که کسانی که شتر حضرت صالح را که از سوی خداوند فرستاده شده بود را کشتند مورد قهر و عذاب الهی واقع شدند.

 

وی ضمن اشاره به آیاتی از قرآن کریم گفت: خداوند به نفس نفس زدن اسبی که زیر پای انسان مجاهد است قسم خورده زیرا جهاد مقدس است و موجب تقدیس انسان مجاهد می شود، و تقدیس انسان مجاهد موجب مقدس شدن اسب او نیز می شود، در طواف کعبه باید قبر مطهر حضرت اسماعیل را هم طواف کرد و تمامی وهابیون بخواهند یا نخواهند باید قبر ایشان را طواف کنند و این حاصل تسلیم شدن ایشان بدون چون و چرا در برابر فرمان الهی است.

 

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با بیان برخی عقاید وهابیت مبنی بر شرک بودن تقدیس و اکرام امامزادگان تصریح کرد: اگر یک صندوقی که یادگار آل موسی و آل هارون است در قرآن به عنوان سکینه ذکر می شود پس امامزاده که یادگار آل پیامبر اسلام و آل امام علی(ع) است به طریق اولی باید مورد اکرام و تقدیس واقع شود.

 

وی در پایان ساختن مسجد و محل عبادت بر مزار اولیای خدا را از سنت های الهی برشمرد و ابراز داشت: در جایی از قرآن پرنده در آسمان نگه داشته شده از سوی خداوند ذکر می شود و در آیاتی دیگر از قرآن بال های پرنده را به عنوان واسطه ای برای پرواز پرنده ذکر می کند همانطور که ائمه واسطه ای برای رسیدن به خداوند و توحید هستند، قرآن عسل را مایه شفا و بهبودی امراض ذکر می کند در حالی که در جایی دیگر خداوند خود را به عنوان شفا دهنده در قرآن معرفی می کند و این مطلب نشان دهنده این است که وجود واسطه منافاتی با توحید ندارد./939/پ202/ب

ارسال نظرات